Budoucnost je tady. To, co ještě před pár lety byly futuristické vize, se dnes už reálně děje – internet věcí, spolupráce s roboty, sdílení kapacit. Každé odvětví průmyslu v současnosti prochází změnou. Firmy, které teď zaspí technologický vývoj, ztratí konkurenční výhodu, shodli se řečníci na logistické konferenci P3, která se konala v Praze.
Na pódiu P3 Conference 2017: Future Now se potkali jak špičkoví manažeři společností Amazon, Uber, IBM, tak zástupci akademické sféry nebo nadějných start-upů. Mluvili nejen o tom, jak technologie mění život kolem nás, ale také jak by firmy měly tyto technologie přizpůsobit, aby získaly šanci v blízké budoucnosti vůbec uspět.
Anketa mezi návštěvníky konference ukázala, že jen čtvrtina firem již pracuje nebo se v nejbližších 12 měsících chystá pracovat s umělou inteligencí. Více než třetina (38 %) respondentů plánuje implementaci AI za pět a více let, a desetina o tom ani neuvažuje. „Budoucnost je za dveřmi. Ne za pěti či deset let, ale za 12 až 18 měsíců,“ odhaduje Ian Worboys, generální ředitel P3 a nabádá firmy, aby se novými technologiemi začali zabývat dříve, než jim ujede vlak.
Dnes odvážná myšlenka, za rok realita, časem samozřejmost
Řečníci mluvili o tom, že jsme na úsvitu dramatické revoluce s řadou nových technologií – od autonomních aut, kamionů a lodí až k pracovním pohovorům vedených robotem. Odborníci na e-commerce a dodavatelské řetězce se nevyhnuli ani tématu sdílené ekonomiky na vzestupu. Nová generace spotřebitelů, která si oblíbila služby typu UBER, už nelpí na majetku a nepotřebuje věci vlastnit. Tyto trendy společně s demografickými změnami povedou ke změně životního stylu a poptávce po jiných produktech a službách.
Hlavní řečník, Sean Culey, víceprezident společnosti Manucore, v úvodní přednášce vysvětlil, že se naše společnost nachází v přechodovém bodě mezi 5. a 6. vlnou „tvořivé destrukce“. Způsob práce, který jsme doposud znali, přestává být aktuální díky technologiím, které se ale teprve začínají vyvíjet. Je to součást cyklu, ale snad poprvé se to děje ve všech odvětvích, a to přibližně ve stejnou dobu. Přestože směřujeme do poměrně nejisté etapy vývoje, některé zásady zůstávají stejné. Zákazník je i nadále pán, a firmy by proto měly využívat technologie pro vylepšování vztahů se zákazníky a nabízet taková řešení, které nebudou prodávat produkty, ale zákaznické služby. Klíčové dovednosti pro úspěch v byznysu proto budou kreativita, empatie, intuice a podnikavost.
Ale i zákazníci se změní, podle výzkumu, jehož výsledky představil profesor univerzity v Cranfieldu Michael Bourlakis. Do roku 2020 budou spotřebitelé v průměru starší, budou se dožívat více let, ale také budou mít méně často děti, bude více bezdětných párů a tzv. singles. Průměrný evropský spotřebitel roku 2020 bude chudší a bude nakupovat v menších objemech – týdenní nákupy v hypermarketech se stanou minulostí. Lidé budou také citlivější vůči dopadům produkce na životní prostředí a budou více sledovat poměr mezi cenou a skutečnou hodnotou věcí, dá se proto očekávat pokles impulsivních nákupů. To bude mít jasný dopad na všechny společnosti v dodavatelském řetězci – od dodavatelů surovin až po maloobchodníky.
Na P3 Conference se podařilo sdílet zkušenosti s používáním nových technologií pro vylepšení služeb pro zákazníky:
· Vasi Philomin, vedoucí oddělení Strojového učení a umělé inteligence v Amazonu vysvětlil, že jejich silná orientace na zákazníka dala vzniknout řadě technologií, které posunuly do popředí rozvoj inteligentních hlasových aplikací. Vznikly, aby zákazníkům ulehčily život, zároveň také pomohly programátorům a vývojářům po celém světě vytvářet další užitečné aplikace.
· Roland Werner z UBER vysvětlil, že jejich populární koncepce sdílení vozidel doplňuje veřejnou dopravu a poskytuje služby i doposud nedostatečně obsluhovaným oblastem měst. Od sdílených aut a autonomních vozidel, které již UBER testuje, to není daleko ke sdílení nákladních automobilů a zcela seriózně se očekává i sdílení v letecké dopravě.
· Tom Self představil účinný a přesný systém pro orientaci What3Words, který je užitečný zejména v částech světa, kde klasické poštovní adresy nejsou přesné, případně zcela chybí. Celý svět je v tomto systému rozdělen na čtverce o velikosti 3 x 3 metry z nichž každý má přiřazena tři slova. Ty pak tvoří novou a snadno zapamatovatelnou adresu, což v mnoha zemích znamená významný posun v kvalitě života – lidé si mohou zavolat sanitku, registrovat se do voleb, a také si objednat zboží přes internet. What3Words pomůže rozvoji e-commerce ve všech částech světa. V České republice ho používá například P3 jako alternativní orientační označení svých logistických parků.
· Martin Harris z IBM Watson IoT Europe hovořil o vývoji od inteligentních až po skutečně kognitivní budovy, které používají technologie pro samoučení. To umožňuje optimalizovat spotřebu energií nebo předvídat nutnost servisních oprav. O inteligentním digitálním rozhraní v budovách mluvila i Aneta Klímová ze Spaceti.
· Achim Taylor z Lucemburské pošty popsal transformaci ze státní poštovní společnosti, jejíž hlavní služba – posílání dopisů – se pomalu přestávala používat, v moderního poskytovatele e-commerce logistiky, který se zaměřuje na evropskou distribuci. Je to vynikající příklad toho, jak může tradiční společnost přijmout transformační změnu, identifikovat své silné stránky a využít je k vytvoření nového segmentu.
· Filip Hrkal, provozní ředitel Cut-e pro střední a východní Evropu vysvětlil, jak může umělá inteligence usnadnit nábor zaměstnanců a personální rozvoj. Uchazeči o práci by se neměli bát toho, že jejich protějškem u pohovoru bude robot, naopak je to v jejich prospěch. Technologie umí na základě přesně definovaných parametrů objektivně posoudit lidský potenciál pro konkrétní práci. Personalistům roboti pomohou zejména s administrací a se zpracováním dotazníků, a lidé z HR se tak budou moci více zaměřit na „lidské hodnoty“ jako emoce, empatie, a vyhodnocení odbornosti či strategického uvažování.
· André Dravecký vytvořil platformu ShipVio, která spojuje malé a střední podniky přímo s dopravci s cílem lépe využívat volnou kapacitu v nákladní dopravě. Podle jeho informací je až 47 % kamionů a nákladních vozidel prázdných, což představuje zbytečných 400 megatun CO2. Využívání této platformy, která má nezpochybnitelné finanční a ekologické výhody, bude ještě zajímavější s autonomními vozidly, kdy se i nákladní vozidla budou moc využívat nepřetržitě 24 hodin denně.
Závěrečná slova Iana Worboyse (na snímku), generálního ředitele P3, shrnula konferenci slovy: „Budoucnost je tady. Některé změny jsou děsivé, některé jsou vzrušující. Tak jako tak představují příležitost.“
P3 Conference 2017: Future Now byla určena odborníkům z oblasti logistiky, průmyslového developmentu a e-commerce, aby i oni ve svých firmách mohli pokračovat v diskusích a přípravách na další vývoj. „Jsme mnohem víc než jen developer logistických parků. Jsme součástí logistického průmyslu, a to z nás dělá součást širšího dodavatelského řetězce. Chápeme trendy a problémy, které ovlivňují naše zákazníky. Chceme jim pomoci připravit se na změny, které se rychle blíží a v některých případech už jsou tady. P3 Conference je součástí tohoto přístupu. Umožňuje našim partnerům těžit ze setkávání, učit se od sebe navzájem, sdílet zkušenosti a navazovat kontakty. Skutečně spolupracujeme s našimi zákazníky a kolegy v oboru na tom, abychom identifikovali nové trendy. A to všechno proto, abychom mohli nabízet takové budovy, které uspějí dnes i v budoucnu,“ dodal Ian Worboys.