
V článku zářijových Systémů Logistiky (165/2017) jsme se věnovali tématu vánoční logistiky. Při této příležitosti jsme oslovili několik společností s otázkou, jak se připravují na období spojené s logistikou zboží pro vánoční trh.
Tomáš Holomoucký, ředitel, DB Schenker
Hlavní logistická sezona pro zboží na vánoční trh pro nás začíná v září, kdy se postupně zvyšuje počet objednávek i objem přeprav, a to nejdříve v námořní přepravě, protože většina zboží se do Evropy přepravuje z jihovýchodní Asie. Následně rostou objemy také v železniční, kamionové a letecké přepravě. Letos očekáváme kvůli nedostatku kapacit v námořní přepravě růst zájmu o stále populárnější železnici, která je navíc rychlejší. Jakmile se zboží dostane do Evropy, následuje distribuce do jednotlivých států a posléze vnitrostátní přepravy do distribučních center nebo přímo do obchodní sítě. Protože DB Schenker nezajišťuje balíkovou distribuci přímo ke koncovým zákazníkům, netýkají se nás přímo několikanásobné nárůsty objemů přeprav těsně před Vánocemi.
Na předvánoční období je samozřejmě potřeba počítat s většími časovými rezervami a včasným objednáním přeprav našimi zákazníky. Na toto období máme také nasmlouvané větší kapacity ve skladech, u leteckých, námořních i silničních dopravců a naše stabilní týmy ve skladech rozšiřujeme o agenturní pracovníky.
Gabriel Roubíček, regionální ředitel DHL Supply Chain pro distribuční centra v Jažlovicích
Na zvýšené objemy spojené s vánočním obdobím se připravujeme již od března. Při plánování kapacit vycházíme nejen z informací o předpokládaných prodejích poskytnutých našimi klienty, ale především ze statistik z předchozích období a z vyhodnocení poslední sezony. Na základě těchto dat kalkulujeme kapacity: skladových prostor, počtu lidí, manipulační techniky a IT vybavení. V případě potřeby začínáme již od dubna zajišťovat skladové prostory pro krátkodobé sezonní skladování, kontaktujeme agentury s personálními požadavky a objednáváme manipulační techniku.
Jan Karban, manažer distribučního centra DHL Supply Chain
Vánoční sezona pro nás začíná již vlastně v průběhu srpna, kdy začínáme s balením dárkových kazet pro našeho klienta. Každý rok se na toto období snažíme připravit a to zejména zajištěním personálních zdrojů, přípravou plochy pro zvýšené objemy na skladě i místa pro samotné balení, protože vánoční objemy výrazně přesahují potřebné kapacity po zbytek roku. Zároveň se snažíme připravit s klientem plán, jak a kdy k nám budou přicházet jednotlivé komponenty, aby výroba probíhala co nejvíce hladce.
Pavel Nodžák, warehouse and customer service manager, FM Logistic
Obecně se dá říci, že vánoční logistika je vždy o vysokých objemech v příjmech nového zboží, přípravě a expedici zboží na vánoční trh. U některých komodit se zahajuje příprava, například příjmem nových výrobků s vánoční tématikou a copackingovými aktivitami, již v měsíci srpnu a takto to pokračuje až do první poloviny měsíce listopadu. Samotná expedice, tj. předzásobení obchodů a řetězců na vánoční trh začíná již v měsíci říjnu, pokračuje v listopadu a končí téměř před samotnými vánočními svátky, kdy se v rámci přípravy a expedice zboží jedná o jedny z nejnáročnějších dnů v roce, neboť díky dlouhému volnu tj. vánočním svátkům je sdružena distribuce do jednoho dne, kdy se téměř veškerý sortiment nových výrobků skladem stává žádaným a vysoce obrátkovým zbožím.
Poslední dobou se stává největší obtížností logistiky zajištění odpovídajícího počtu kvalitních pracovníků na krátké časové období. Řešením je dlouhodobé plánování zásobování skladu a distribuce na trh s předstihem. Komunikace a úzká spolupráce s dodavateli a odběrateli na každodenní bázi. Zajištění dostatečného vozového parku a odpovídající počet pracovníků ve spolupráci s externími dopravci a pracovními agenturami.
Jiří Řezáč, PR manager, MALL.CZ
Zavedli jsme nový systém monitorování veškerých zásilek, abychom mohli plně předcházet problémům v dopravě u třetích stran. Pokud nyní dojde k jakémukoliv problému či nedopatření se zásilkou nebo dopravcem, jsme schopni pružně reagovat a například využít jiného dopravce s volnou kapacitou. Rovněž jsme rozšířili počet dopravců, které jsme zároveň dostatečně prověřili.
Věnceslav Dobrynský, contract logistics manager CZ/SK, Raben Group
Na vánoční logistiku se připravujeme důkladnou analýzou dat od všech klientů o plánovaných objemech zboží v tomto období a porovnáváme je s kapacitami našich skladů. V případě, že plánovaný objem zboží převyšuje naše kapacity, řešíme umístění zásoby přesahující kapacitu skladu v jiných skladech nebo najímáme dočasný externí sklad. Strategickým cílem Raben Group je kombinace klientů se sezonností v různých obdobích roku, aby nedocházelo ke kumulaci objemu. Kvůli zvýšenému objemu nabíráme na manipulaci se zásilkami sezonní a agenturní pracovníky a krátkodobě si pronajímáme dodatečnou manipulační techniku.
Jan Lonek, manager business development division, Yusen Logistics Czech
Plánujeme s našimi zákazníky vánoční projekty s potřebným předstihem. Obvykle začínáme již na přelomu srpna a září. Definujeme společně jejich potřeby a uzpůsobíme časový plán dodávek tak, aby bylo vánoční zboží včas na regálech obchodů.
Text: Stanislav D. Břeň
Ilustrační foto: Pixabay.com