Manipulační technika je jednou z oblastí logistiky, která vykazuje vysokou míru inovativnosti. A netýká se to pouze technické vyspělosti vozíků, ale především komplexnosti služeb, jež se vztahují k manipulaci daného podniku. S Jindřichem Kotyzou, jednatelem společnosti Linde Material Handling, jsme mluvili o dalších trendech a blízkých výzvách.
Jak se z vašeho pohledu vyvíjí trh s manipulační technikou?
Tak jako ve všech segmentech v posledních letech. Vývoj ekonomiky je v České republice pozitivní, a tak i naše branže vykazuje růst.
Které typy vozíků patří v současnosti k nejžádanějším?
Trh se v posledních pěti až šesti letech mění ve prospěch elektrické trakce, což není nic nového. U čelních vozíků převažuje trend, aby zákazníci více používali vozíky poháněné elektrickou energií.
V čem jsou elektrické vozíky výhodnější oproti „dieselům“?
Záleží na použití vozíků v provozech. Mnohdy narážíme na mylnou představu klientů, že elektrický vozík je výrazně levnější z hlediska provozních nákladů, ale není tomu tak vždy. Je třeba provést analýzu provozu a zjistit, zda je elektrická trakce vhodná. Všeobecně se nehodí pro venkovní provoz kvůli klimatickým podmínkám. Ať už je v České republice zima nebo horké léto, zaznamenávají veškeré elektrické spotřebiče vyšší odběr elektrické energie. Jízdní komfort pro řidiče při práci venku je určitě lepší u spalovacích vozíků.
A z hlediska tonáží je spalovací motor vhodnější například pro těžké čelní vozíky?
Nad pět tun nosnosti mají zcela jistě výhodu motorové vozíky z hlediska pružnosti motoru a vůbec jejich použití na nepříliš kvalitním povrchu.
Jak se vyvíjí zájem o lithium-iontové baterie a CNG?
Zelená energie a různé druhy alternativních pohonů se již delší dobu propagují, a proto jsou také více zavedeny v praxi. Nejvíce dotažené jsou pohony na stlačený zemní plyn, kde je technologie kompletně připravená včetně plnění a dostatečného množství veřejných plnicích stanic pro referenční nebo osobní vozidla na CNG. Ceny interních plnicích stanic jsou jednak přizpůsobené počtu vozíků a výši odběru v provozu klienta, a pak tržním cenám. Myslím, že přechod na CNG má v případě motorových vozíků určitě smysl. Lithium-iontové baterie jsou pro uživatele také zajímavé, zejména pro dvou a tří směnné provozy, kdy se baterie nemusí z vozíků vyndávat, odpadá nutnost mít zvláštní prostory nabíjáren. Li-Ion baterie mají také podstatně delší životnost a naprosto čistý a bezúdržbový provoz.
Zmínil byste některé z posledních referencí vaší společnosti z oblasti CNG?
Každý rok činí poměr prodaných vozíků z celkových prodejů motorových vozíků stále vyšší procento. Máme referenční listinu, ale jména bych nerad sděloval, protože to naráží na schválení našich klientů.
Flotilu na CNG a plničku si od vás před časem pořizoval například Kiekert v Přelouči. Jaké jsou obecně zkušenosti z provozu?
CNG se jistě vyplatí klientům s větší flotilou vozíků na jednom místě a lze ji transformovat na stlačený zemní plyn z pohonu na naftu. Pokud se přidají referenční vozidla na CNG, návratnost se zvyšuje. Ve spolupráci s naším dodavatelem plnicích stanic jsme vyvinuli kalkulačku návratnosti investice a jsme schopni klientovi přesně sdělit, kolik měsíců nebo let bude trvat návratnost. U některých klientů je návratnost investice nižší než rok. CNG má momentálně největší smysl z důvodu dostupnosti veškerých informací a infrastruktury plnicích stanic. Existuje řada dlouhodobých referencí a klienti mají zkušenosti, že deklarované úspory jsou vyšší, než ukazovaly původní kalkulace.
Český plynárenský svaz usiloval o prodloužení podpory CNG. Jaký je aktuální stav?
Podle mých informací neustále probíhají jednání s vládou, aby byla daňová podpora pro CNG pohony dopravních prostředků prodloužena. Podle našich kalkulací se ale klientům stále vyplatí, i když k prodloužení nedojde. Úspory by nebyly tak vysoké, ale pořád bude CNG výhodnější než nafta.
Bezpečnost manipulace je jedním z klíčových témat v logistice. Jak k němu přistupuje vaše společnost?
Z hlediska bezpečnosti jsme v minulosti provedli poměrně velkou osvětu – ať už s podporou výrobního závodu, tak místního zastoupení Linde. Novinkou je koncept na poskytování takzvaného Safety Scanu. Specializovaný pracovník bude navštěvovat klienty a identifikovat možná místa střetu vozíku s osobou, k čemuž použije vypracovaný software a další pomůcky. Na základě šetření zpracuje klientovi kompletní zprávu a prezentaci, kde se nacházejí slabá místa a jak se dá organizačními opatřeními nebo technickými prostředky zlepšit bezpečnost provozu ve výrobě. Službu začneme poskytovat nejpozději začátkem příštího roku.
Bude dostupná vašim klientům zdarma?
Půjde o placenou služba klientům v rámci přidaného hodnoty ke stávajícímu servisu.
Připravujete kromě Safety Scanu nějaké další novinky nebo plány?
Každý rok přicházíme s něčím novým. Safety Scan je prakticky před spuštěním, u jednoho z našich klientů jsme ho již vyzkoušeli. Nějakou dobu trvá, než se dokončí přípravná fáze a než se produkt začne realizovat. Stále pracujeme na novinkách, sbíráme poznatky od klientů a řešíme, zda se některá témata dají uchopit a umožní vyvinout produkt pro širší spektrum uživatelů.
Máte na mysli služby nebo i novou techniku?
V minulosti jsme jako firma přišli s revolučním řešením bezpečnostního asistenta pro řidiče. Náš Linde Safety Pilot plní funkci elektronického zátěžového diagramu a včas upozorní řidiče na možné přetížení vozíku a v případě potřeby zasáhne i do řízení. Podobně funguje i systém Linde Load Management pro ručně vedené vysokozdvižné vozíky. V dnešní době se ale stávají čím dál tím důležitější služby související s bezpečností provozu. Jestliže chceme být do budoucna úspěšní, musíme nabídnout víc – zákazník nehledá žádné specifické typy vozíků, zákazník hledá řešení, které mu vyřeší jeho problém.
Je velký zájem o komplexní řešení a analýzu supply chainu?
Ano. Klienti preferují jednoho dodavatele pro celou skladovou mechanizaci a vybavení. Očekávají naši expertizu a my musíme rozšiřovat nabídkovou škálu k uskutečnění zadání. Jako dodavatel manipulační techniky, který na trhu působí velmi dlouho, máme obrovskou zkušenost z různých oborů. Široké know-how je naší největší výhodou jsme nablízku zákazníkům, nasloucháme jim, snažíme se porozumět jejich oboru a jejich potřebám. To nám přináší mnoho zkušeností a proto jsme schopni dodat řešení, které znamená daleko více, než pouhé dodání vozíků. I když i vozíky samotné dodáváme přesně podle potřeb zákazníků – pokud nemáme k dispozici sériové řešení, využijeme nějakou formu zákaznického řešení, obvykle založenou na již existujícím řešení z minulosti.
Kromě produktů, které jsou od počátku vyvíjeny proto, aby byly výkonnější a na zmanipulovanou jednotku nákladově příznivější, provozujeme oddělení zabývající se řešeními u klienta, a to nejen intralogistickými. Ale také ve spojení s manipulační technikou z naší základní nabídky i pomocí strojů, jež nejsou v nabídce Linde. Snažíme se poskytnout komplexní servis a dodávky na klíč. Zmapujeme provoz a zamyslíme se nad problémem, který chce zákazník vyřešit. Nabídneme takové řešení pomocí regálových systémů nebo dopravníků v kombinaci s manipulační technikou, abychom splnili jeho požadavky a jsme rádi, že zákazníkům můžeme nabídnout také řešení automatických robotických vozíků. Samozřejmostí jsou dodávky dokonalého software pro řízení flotil vozíků.
Jak je z vašeho pohledu rychlé zavádění automatického provozu manipulační techniky v českých firmách?
Průmysl 4.0 je velké téma. V České republice zejména kvůli nedostatku pracovní síly, jejíž cena stoupá. Ideální představy a požadavky některých firem pod dojmem této situace se týkají kompletní automatizace. Do této fáze se zatím automatizace ani robotizace nedostala, respektive se může dostat, ale je to mimo rozumnou návratnost investice. Na trhu je spousta jak lokálních, tak mezinárodních firem poskytujících různou formu automatizace a my mezi ně patříme také. Dovedeme klientům nabídnout celou škálu robotizovaných vozíků na bázi upravených standardních vozíků, které používají technologii geonavigace. Nepotřebujeme žádnou infrastrukturu, žádné odrazky a RFID čipy u klienta. Ale je to vždy projektová záležitost a nejedná se o nabídku standardního vozíku, která je v porovnání s robotizací daleko jednodušší. Vyplatí se, ale vyžaduje vůli a širokou spolupráci s klientem. Často dochází ke změně layoutu v provozech, což je strategická a dlouhodobá záležitost.
Odkud směřuje poptávka po podobných řešeních?
To je různé, samozřejmě největší těžiště je u výrobních a logistických firem. Vzhledem k masivnímu rozvoji robotizace se v automobilovém průmyslu odchází od pásové výroby. Automobil se už nebude vyrábět na stávajících pásech, ale na jednom místě.
A představuje to pro vás jako dodavatele manipulační techniky nějakou hrozbu v tom smyslu, že se sníží počet pohybů?
Jde o součást vývoje, který se nedá zastavit. Půjde o to, abychom klientům nabízeli správná řešení a produkty, a v tomto ohledu nemám žádné obavy.
Pořizují si zákazníci vozíky do vlastní flotily, nebo více pronajímají?
Trend financování vozíků je stejný jako u osobních a nákladních automobilů, tedy pořizování manipulační techniky přes operativní leasing. Zůstává otázkou, jaká nastane situace při náběhu nových účetních pravidel od roku 2019. Nikdo není schopen predikovat, jestli výhody operativního leasingu zůstanou stejné.
Co se pro uživatele změní?
Jedná se o nový regulativ mezinárodního účetnictví, který bude na operativní leasing pohlížet de facto stejně jako na investici. Změní se především to, že nebude možné uplatnit výdaje spojené s operativním leasingem do nákladů, ale stanou se součástí bilance. Tudíž nebudou takzvaně off-balance jako teď. Pro firmu budou představovat závazek, který při určitém limitu znamená snížení ratingu pro financující banky.
Co by tato změna mohla na trh přinést z hlediska pořizování vozíků?
Myslím, že nepřinese nic. Pokud zavedete pravidla platná pro všechny, musí se s nimi všichni vyrovnat, a nebudou tedy diskvalifikovat ani klienty ani nás. A samozřejmě nijak neovlivní klienty, kteří nepracují s mezinárodním účetnictvím.
Text: Stanislav D. Břeň
Foto: archiv