Nákladní silniční doprava je důležitou složkou české ekonomiky a přeprava zboží na velké vzdálenosti je stěžejním prvkem nejen v obchodních vztazích. Přesto je v Česku akutní nedostatek řidičů.
V oblasti dopravy a logistiky je v současné době zaměstnáno v České republice přibližně čtvrt milionu osob, zhruba polovina z nich jsou řidiči, kteří prakticky denně vyjíždějí s naloženými nákladními automobily na delší cesty. I přesto je profesionálních řidičů akutní nedostatek.
Značnou měrou se na tomto stavu podepsalo zrušení povinné vojenské služby. Řada současných řidičů získala řidičské oprávnění, které si doplnila o profesní průkaz, aby mohli řídit profesionálně, právě na vojně.
„Významným faktorem, který nám odebírá řidiče, jsou také podmínky, které nabízejí zahraniční společnosti, především v krajích, které jsou v blízkosti sousedních států – Ústecký, Karlovarský, Plzeňský a Jihočeský kraj – kam celá řada českých řidičů odchází, kvůli vyšší mzdě, jež je dána silnější ekonomikou Rakouska a Německa,“ komentuje situaci Renáta Sklenářová, personalistka společnosti Šmídl.
Podle Institutu silniční dopravy ČESMAD Bohemia je aktuálně poptávka po více než 10.000 řidičích v rámci republiky. Odhady vývoje pro další roky pak hovoří o tom, že každý rok se bude propast mezi poptávkou a nabídkou prohlubovat přibližně o 5000 řidičů.
Náročné povolání?
Dopravci se snaží řidičům vycházet maximálně vstříc a poskytují proškolení nejen pro ty, kdo delší dobu neřídili. „Každý nový řidič u nás prochází zaškolovacím systémem. Ti, kteří mají menší nebo žádné zkušenosti, pak mohou jezdit s našimi zkušenými řidiči v zácviku a získat tak školu od těch nejlepších,“ doplňuje Michal Kuvik ze Šmídlu.
Kuvik je ostříleným řidičem profesionálem, který pracuje jako trenér řidičů. Ve společnosti Šmídl je 11 let a snaží se předávat zkušenosti novým i stávajícím řidičům nejen o stále se vyvíjející technice, ale také o věcech spojených s chodem firmy. Školení zahrnuje celou řadu užitečných rad a tipů z praxe. Jedním z nich je také doporučení jak lze dosáhnout optimální jízdy a tím i spotřeby. A právě spotřeba vozidel zajímá každého dopravce a řidiči jsou ve firmách pozitivně motivováni, pokud se spolupodílí na jejím snižování.
„Volné víkendy jsou asi nejčastějším požadavkem řidičů, bohužel však i my musíme plnit své závazky a nemůžeme si dovolit vypustit víkendové přepravy. I přesto se snažíme s perspektivními zájemci o zaměstnání domlouvat na možných řešeních. Stabilní řidiči se nejčastěji rekrutují ze střední generace. Tito lidé jsou velmi spolehliví a loajální, což je pro nás velmi důležité, jelikož si zakládáme na odpovědném přístupu k našemu podnikání a bez kvalitních lidí to prostě nelze,“ doplňuje Martina Šmídlová, jednatelka společnosti Šmídl.
Ilustrační foto: Renault Trucks