Průmysl 4.0 rovná se mechanizace, automatizace, robotizace, bezobslužnost. Touto činností se zabýváme stále, nikoliv pod tlakem jakési „módnosti“, říká v interview pro portál SystemyLogistiky.cz Jiří Vítek, vedoucí obchodního úseku společnosti T M T Chrudim. Ta je dodavatelem dopravních zařízení včetně rozsáhlých linek a systémů „na klíč“ mimo jiné pro odvětví automotive.
Můžete aktuální produkci vaší společnosti rozdělit podle sektorů, do kterých směřuje?
V současnosti lze konstatovat, že v souladu s vývojem české i světové (evropské) ekonomiky směřuje asi polovina naší produkce do automobilového průmyslu. K dalším významným oborům a cílům našich dodávek patří průmysl gumárenský, papírenský, potravinářský a chemický. Celá řada zajímavých zakázek však směřuje i do oblasti klasické strojařiny.
Rádi však využijeme příležitosti dodávat naše dopravníkové systémy i do oblasti zbrojařského, tabákového nebo dokonce zábavního průmyslu.
Prochází „složení“ vašich zákazníků nějakým vývojem ve vztahu k aktuálním výkonům ekonomiky?
Složení našich zákazníků prochází, stejně jako všechno na světě, určitým vývojem. Máme stabilní, dlouholeté a věrné zákazníky – spíše již obchodní partnery. Ti tvoří stabilní jádro. S některými z nich jsme v kontaktu po celou dobu existence naší firmy, jiní „do klubu“ vstoupili později. Na ně se pak „nabalují“ ti ostatní.
A samozřejmě máme i občasné, příležitostné zákazníky, kteří uspokojí své investiční potřeby a pak o nich slýcháme pouze občas v souvislosti s pravidelnou servisní činností našich montérů. O to více nás těší, když se i tito zákazníci po čase vrací a s důvěrou se na nás obracejí se svými novými požadavky.
Obecně lze říci, že struktura zákazníků svým způsobem „kopíruje“ vývoj ekonomiky. Citlivé jsou tak především sezónní obory (zemědělství, stavebnictví apod.).
Jaké jsou nejnovější technologické trendy a zákaznické požadavky, které ovlivňují současný systém výroby?
Vhledem k tomu, že každá naše zakázka je svým způsobem originální, jedinečná a „šitá na míru“ konkrétním požadavkům zákazníka, jsme zvyklí a připravení splnit v podstatě cokoliv. Od dodávek sólo dopravních zařízení až po dodávky celých rozsáhlých linek a systémů formou tzv. „na klíč“, včetně integrace různých zařízení. Je opravdu málo požadavků, které by nás dovedly zaskočit. Stále častěji dominují trendy a požadavky po komplexních (generálních) dodávkách. Snímá to z beder zákazníků (objednatelů) organizační a koordinační povinnosti. O to větší nasazení musí vyvinout a zvládnout zhotovitel.
Komplexnost dodávek předpokládá velmi dobrý systém výroby, dobrou organizaci přípravy a průběhu každé zakázky. Od konstrukční, technologické a předvýrobní přípravy až po koordinaci ve fázích vlastní výroby, kooperační připomoci, interní předmontáže, expedice a konečné externí instalace. Bez zvládnutí celého procesu by nebylo možné zvládat situace, kdy paralelně a současně běží několik desítek akcí. Již druhou desítku let je proto naším velkým pomocníkem při zvládání těchto procesů podnikový systém Microsoft Navision.
Velkým tématem je aktuálně Průmysl 4.0. Jak k tomuto fenoménu přistupujete ve vaší firmě?
Mechanizace, automatizace, robotizace, bezobslužnost. To je z našeho pohledu obsahem a smyslem tohoto pojmu. Touto činností se v podstatě zabýváme stále, nikoliv pod tlakem jakési „módnosti“. Počty integrací robotických či automaticky pracujících zařízení do našich dopravníkových systémů se již dají počítat na desítky úspěšně realizovaných případů.
Zdá se, že trend má velkou budoucnost. Jen je dobré si vždy uvědomit, že každá taková aplikace vedle toho, že zvyšuje produktivitu a ulehčuje mnohdy monotónní činnost, na druhou stranu bere lidem práci a činí je svým způsobem zbytnými.
Uplatňujete nějaké specifické přístupy v zaměstnanecké politice, které by vám pomáhaly zvládat současnou komplikovanou situaci na trhu práce?
Domnívám se, že žádné zvláštní a neobvyklé přístupy a postupy vůči zaměstnancům není potřeba aplikovat. Stačí slušnost, korektnost, plnit dané a vyslovené sliby a oceňovat poctivě pracující zaměstnance. A kupodivu to jde i bez agenturních pracovníků.
Drtivá většina našich lidí si totiž uvědomuje, že pracuje v solidní české firmě, která je za odvedenou práci slušně platí, která jim nikdy za dobu své existence neposunula či neodložila výplatní termín a v níž se mohou odborně rozvíjet a růst. Vědí, že firma investuje nemalé prostředky do svého rozvoje, do vybavení a tudíž i do jejich budoucnosti. Výsledkem je dobrá pracovní atmosféra a minimální fluktuace.
Foto: T M T Chrudim