V programovém období 2007–2013 čerpala Česká republika z fondů EU dohromady 24,8 miliardy eur, což je v přepočtu téměř 700 miliard korun. Česko tak využilo 96,4 % z přidělených prostředků, nevyčerpána zůstala miliarda eur. Konečný účet vystavilo, do Bruselu odeslalo a informaci o tom zveřejnilo právě v tomto týdnu ministerstvo pro místní rozvoj.
V příslušné tiskové zprávě úřad konstatuje, že „přínosy projektů podpořených z evropských fondů jsou vidět doslova na každém kroku“. Využité finanční prostředky podle resortu výrazně přispěly třeba k modernizaci dopravy: „Díky investici do vozového parku se stala železnice atraktivnější pro cestující,“ uvádí jako příklad ministerstvo.
Pojďme k věci. Že by byly investované evropské peníze v tuzemsku viditelné „na každém kroku“, je záležitost názoru, možná i pozorovacího talentu či smyslu pro detail. To platí rovněž – a možná i více – pro oblast dopravy. Moderní dopravní infrastruktura je v Česku stále málo rozvinutá. Mnohde chybějí dálnice, rychlostní komunikace i kvalitní železniční tratě. A že by zvýšený zájem lidí o cestování vlakem byl důsledkem „investic do vozového parku“ z fondů EU? Nejde spíše o to, že na dráhu mohla konečně vstoupit konkurence nebo že popularita veřejné železniční dopravy roste na celém kontinentu?
Buď jak buď, snažme se věřit, že čerpání evropských fondů bude v právě probíhajícím programovém období 2014–2020 pro Česko úspěšnější. Především že se v naší zemi tentokrát vyvarujeme různých dotačních podvodů a finance půjdou tam, kde jsou opravdu potřeba. Proto bychom jako občané měli konání politických představitelů a odpovědných úředníků bedlivě sledovat. Nejen když se blíží volby.
Názory, komentáře či připomínky uvítáme na našem facebookovém profilu.
Text: David Čapek
Ilustrační foto: Pixabay.com