Když se firmy rozhodují o výběru konkrétního dodávkového vozu v kategorii do 3,5 tuny, mají velké množství možností volby – jak značek, tak i vybavení jednotlivých modelů, motorizace, ale například i nástaveb. Záleží na tom, aby vůz splnil požadavky na plánovaný provoz, proto je správný výběr nesmírně důležitý.
Při výběru vozu je jednoznačně nezbytně nutné velmi pečlivě sestavit specifikaci vozidla, zpravidla ve spolupráci s odborným prodejcem, který s ohledem na požadavky zákazníka doporučí nejvhodnější řešení, jak z pohledu technického, tak ekonomického.
Častá chyba: orientace na cenu, ne na potřebu
Mezi jednotlivými značkami jsou rozdíly. Pro provozovatele je nejdůležitější, aby si spočítal, jaké náklady má s konkrétním vozidlem na jeden ujetý kilometr. Firmy se při výběru vozů někdy dopouštějí velké chyby: budoucí provozovatelé si například často vybírají co nejlevnější a největší skříňový vůz, který následně přetěžují, anebo výkon vozidla neodpovídá charakteru jeho provozu. I z tohoto pohledu je nutná správná specifikace.
Pracoviště řidiče se už blíží komfortu osobních vozů
Firmy dnes hodně myslí i na pohodlí řidiče. V současné době se pracoviště řidiče dodávky již velmi blíží osobním vozidlům. Komfort sedadel, systém topení a ventilace vozidla, odkládací prostory, kvalita materiálů, bezpečnostní prvky a asistenční systémy, to vše ulehčuje řidičům každodenní pracovní rutinu.
Trend, který v tomto segmentu nemá dlouhou tradici, je konektivita a monitoring vozidel. Tyto systémy již některé firmy u dodávek využívají a je ověřené, že stejně jako u nákladních automobilů dokáží i v případě dodávek šetřit uživatelům čas i provozní náklady. V každém případě je však vhodné motivovat řidiče k pozitivnímu přístupu ke svěřenému vozidlu a spotřebě pohonných hmot.
Při výběru výbavy se vyplatí zvážit všechny možnosti
To, co je obsaženo v základní výbavě, se může lišit dle dodavatele, dle značky. Vyplatí se při výběru porovnávat všechna důležitá kritéria, která mají vliv na cenu. Velmi široké jsou i možnosti nadstandardní výbavy. Mezi nadstandardní výbavu se mohou řadit například jedny posuvné dveře navíc, na levé straně. Pokud je možné je k vybranému typu dodávky objednat, uživatel si musí zdůvodnit, zda mu tyto posuvné dveře navíc přinesou potřebný efekt, zejména v podobě zrychlení nakládky a vykládky. Při výběru se doporučuje zaměřit se i na šířku otevíracích otvorů, také na možnosti systému upevnění nákladu.
Každý vůz si firmy mohou vybavit tak, aby plně vyhovoval jejich potřebám. Prodejci nabízejí jak jednotlivé prvky, tak různé pakety. Následující údaje se mohou lišit v závislosti na dodavateli a modelu. Například balíček ochrany proti krádeži pomáhá zabezpečit vozidlo aktivací vizuálního a akustického alarmu, pokud zjistí nebezpečí krádeže. K dispozici může být také balíček pro udržování vozidla v jízdním pruhu – jeden systém varuje řidiče vizuálním a akustickým signálem, pokud zjistí vozidla v mrtvém úhlu řidiče, druhý systém varuje řidiče vibracemi volantu a akusticky, že se vozidlo chystá přejet značení jízdního pruhu. Například systém ESP se stal povinným standardem každého vozidla. Mezi další žádané bezpečnostní prvky patří aktivní tempomat, brzdové asistenty a hlídání bdělosti řidiče.
Bezpečnost zvyšuje precizní upevnění nákladu
Precizní upevnění nákladu je základním předpokladem pro bezpečí řidiče, pro přepravovaný náklad i ostatní účastníky provozu, a proto i zde se vývoj posunuje dále. Vylepšení doznaly především flexibilní kolejnicové systémy v podlaze a posuvné rozpěrné tyče do boků vozidel, pokud jsou jimi vozy opatřeny. Sebelepší upevňovací systém je ale zbytečný, pokud jej řidič používá špatně nebo vůbec.
SLOVO ODBORNÍKA
„Nejvíce rostoucím typem financování je operativní leasing“
Co se týče financování, jednoznačně nejvíce rostoucím druhem financování je operativní leasing. Vždy je třeba brát v úvahu konkrétního zákazníka a jeho požadavky na vozidlo a poté navrhovat konkrétní způsob financování. Finance jsou pro firmy důležité, proto je při výběru dodávky vždy významným bodem i její spotřeba. Při správné specifikaci, také s ohledem na profil trasy, je možná optimalizace na co nejnižší spotřebu. Dalším důležitým bodem ovlivňujícím spotřebu je pak samozřejmě správná obsluha techniky, tedy proškolený řidič.
Jan Kuhn
tiskový mluvčí
Mercedes-Benz ČR
Text: Petr Neckař
Foto: Mercedes-Benz ČR
Článek vyšel původně v Systémech Logistiky 159 (leden–únor 2017).