Nejen distribuční logistika je obor, který se musí vyrovnávat s mnoha změnami. Naši výhodou je historická zkušenost, díky ní dokážeme objemy v distribuci odhadnout často dokonce i lépe než zákazník, říká Zdeněk Kašpar, ředitel provozu logistiky DB Schenker.
Jak se vyrovnáváte s anomáliemi v distribuci v podobě špiček, špatných forecastů, výpadku sortimentu, změn objednávek nebo chybně pickovaného zboží?
Neočekávaným událostem se dá čelit nejlépe, když dobře znáte svého zákazníka. Snažíme se rozumět tomu, co, jak a kdy bude potřebovat, proto s ním společně předem probíráme jeho měsíční a týdenní plány. Naši výhodou je i historická zkušenost, díky ní dokážeme objemy v distribuci odhadnout často dokonce i lépe než zákazník, protože jsme přímo ve fyzickém kontaktu se zbožím, které teče přes naše sklady a distribuční síť.
Jak navyšujete počty zaměstnanců ve špičce?
Ve špičce využíváme agenturní zaměstnance. Abychom je dobře připravili, nabíráme je s předstihem před hlavní sezónou, například už v srpnu a září, a trénujeme je, aby se stihli zapracovat. Poté jsou zařazeni do směn s našimi kmenovými zaměstnanci.
Do jaké míry pracujete při distribuci výhradně s elektronickými dokumenty, respektive EDI zprávami?
Ve skladové logistice je přenos informací mezi námi a zákazníkem téměř 100% prostřednictvím EDI a elektronického přenosu dat. Při tak velkých objemech a pohybech zboží to ani jinak nejde. I u kamionových přeprav probíhá u významných a dlouhodobých klientů přenos dat v dominantní míře elektronicky formou EDI, zejména s velkými klienty. Ostatní zákazníky se snažíme motivovat k tomu, aby využívali naše elektronické služby eSchenker a například objednávky zadávali elektronicky. Při manuálním zadávání objednávek na obou stranách narůstá časová náročnost a korespondence mezi námi a zákazníkem.
A jak je to právě při distribuci?
Při distribuci FMCG zboží je to nejčastěji tak, že zákazník má svůj ERP systém, z něhož se data přesouvají rovnou k nám. Když si pak například koncový spotřebitel objedná zboží přes rozhraní našeho klienta, máme již k dispozici data o tom kdy, komu a kam máme zboží doručit.
O jaké reportované služby online při skladování mají zákazníci největší zájem?
Ve skladové logistice zajímají zákazníky primárně dva údaje – datum dodání a status vychystávané zásilky, tj. stav zpracování ve skladu a pak odeslání ze skladu. To jsou klíčové informace. Zákazník se však může dozvědět mnohem více, například stav skladové zásoby, potvrzení příjmu zboží a podobně.
Jaké údaje se nejvíce sledují v případě přeprav?
U samotných kamionových přeprav někteří zákazníci kontrolují pozici zásilky podle GPS či místa naskenování čárového kódu. V průběhu skenování lze získat informace o případném poškození zásilky či příčině zpoždění. V případě použití Smart Boxu v námořní přepravě reportujeme i informace o teplotě, vlhkosti, naklonění, přetížení, vibracích, světelných podmínkách, porušení plomby, fyzickém narušení zásilky.
Kombinací sledování zásilky s informacemi o jízdních řádech dokážeme sledovat, zda na cestě nedochází k odchylce od jízdního řádu a pokud tato situace nastane, systém nás i zákazníka upozorní – služba Alerting.
Shledáváte nějaké aktuální novinky nebo trendy?
Nejzásadnějším trendem pro sklady je nástup částečné automatizace. Ta by měla pomoci vykrýt nedostatečné kapacity lidských zdrojů a zastat za člověka tu práci, která je riziková z pohledu bezpečnosti práce.
V přepravě jsou pro DB Schenker důležité trendy spojené se snižováním emisí, do našeho vozového parku proto čím dál častěji zavádíme vozidla poháněné stlačeným zemním plynem (CNG). Testujeme také takzvaný platooning, protože jízda digitálně propojených kamionů v konvojích s pravidelnými rozestupy dokáže snížit spotřebu pohonných hmot až o 10 procent.
Jaké jsou trendy ve světě?
Sledujeme řadu trendů u nás i ve světě. Pro významné a dlouhodobé klienty vyvíjíme zásadní inovativní řešení v logistice ve spolupráci s naším korporátním Innovation Lab. V prudkém rozvoji těchto trendů v České republice nás zatím omezuje krátkodobost smluv. S odkazem na návratnost investic se proto v letošním roce zaměříme více na projekty, které nás k budoucnosti distribuce přibližují dílčími, avšak efektivními kroky.
Připravil: Stanislav D. Břeň