
Zbývající úsek dálnice D8 mezi Lovosicemi a Řehlovicemi slouží od soboty 17. prosince motoristům. Dálnice je tak po 32 letech od začátku výstavby zprovozněna v celé délce 92 kilometrů. Česká republika má druhé dálniční spojení s Německem, poprvé v historii je možné dojet z Prahy po dálnici do Drážďan a Berlína.
Provoz však začal s omezením: Kvůli nestabilnímu podloží je doprava na dvou kilometrech v okolí prackovické estakády prozatím svedena dvěma pruhy. Jezdí se zde tedy jen po jednom ze dvou souběžných mostů. Ředitelství silnic a dálnic situaci podle vlastního vyjádření průběžně monitoruje a vyhodnocuje.
Vybudování posledního 16kilometrového úseku přes České středohoří provázely dlouholeté spory s ekology – nejdříve o trasu, kudy má vést, posléze o územní rozhodnutí a stavební povolení. Stavba oficiálně započala roku 2007 a dokončena měla být v roce 2010. V květnu 2012 se zprovoznil úsek mezi Lovosicemi a Bílinkou a byla zahájena výstavba zbývající části z Bílinky do Řehlovic. V červnu 2013 ji zkomplikoval masivní sesuv asi půl milionu metrů krychlových zeminy u Litochovic, který poničil již hotovou komunikaci. Náklady na výstavbu celého úseku se vyšplhaly na více než 14 miliard korun.
Go, Ústí, Go!
Společnost Colliers International vydala zprávu shrnující výhody, jež v souvislosti s otevřením poslední části D8 očekává. Studie nazvaná „Ústí nad Labem míří vpřed“ zkoumá, jak nová dálnice pomůže zlepšit situaci relativně omezené nabídky průmyslových a logistických nemovitostí v regionu, který se tradičně potýká s poměrně vysokou nezaměstnaností.
Developerské plány v koridoru dálnice D8, jež prochází třemi regiony České republiky – Prahou, Středočeským a Ústeckým krajem –, aktuálně zahrnují projekty moderních skladů o celkové rozloze 222.700 metrů čtverečních, nabízející klientům možnost pronájmu průmyslových prostor. Z tohoto objemu jsou již ve výstavbě projekty o rozloze 39.300 metrů čtverečních. Celkový developerský potenciál okolí dálnice D8 je však podle Colliers výrazně vyšší – s ohledem na očekávaný další rozvoj oblasti podél dálničního koridoru lze počítat s kapacitou nejméně dalších 730.000 metrů čtverečních.
„Celkový developerský potenciál by tedy ve srovnání s rozlohou současných projektů mohl znamenat až čtyřnásobný nárůst. Zároveň se jasně ukazuje, že developeři si pozemky pro budoucí výstavbu zajišťovali již před dokončením dálnice D8. Více než 70 % plánovaných projektů se přitom nachází v Ústeckém kraji,“ konstatuje se ve zveřejněné zprávě.
K lepšímu posouzení potenciálu dalšího rozvoje provedla Colliers průzkum mezi poskytovateli logistických služeb. Oslovila je s otázkou, zda dokončení dálnice D8 podle jejich názoru zvyšuje atraktivitu regionu a jaké další významné výhody přinese. Developeři pak v průzkumu odpovídali na otázku, zda v některé části koridoru dálnice D8 hodlají zahájit výstavbu spekulativních projektů.
„Většina poskytovatelů logistických služeb zmiňovala časové a finanční úspory i potřebu alternativní trasy k dálnici D1. V případě developerů byly s výjimkou menších společností zaměřujících se především na lokální výstavbu odpovědi téměř identické. Zejména velcí hráči na trhu odpovídali, že v koridoru dálnice buď již mají průmyslové parky s kapacitou dalšího rozšiřování, nebo si již předem zajistili pozemky na výstavbu areálů nových,“ hodnotí studie aktuální situaci.
Foto: Ministerstvo dopravy ČR