
Společnost DHL zveřejnila svou nejnovější zprávu o trendech s názvem „Prostorový tisk a budoucnost dodavatelských řetězců“ (3D Printing and the Future of Supply Chains). DHL již několik let testuje různé druhy hardwaru a metody prostorového tisku a nyní identifikovala aplikace, které mají potenciál nově definovat strategie průmyslové výroby a logistiky.
Podle odhadů vzroste trh s prostorovým tiskem do roku 2025 na 180 až 490 miliard amerických dolarů. Zpráva zároveň dochází k závěru, že prostorový tisk se nestane náhradou hromadné výroby, nýbrž doplňkovým procesem.
Matthias Heutger, viceprezident divize DHL Customer Solutions & Innovation, k tomu říká: „Zpráva DHL o trendech ‚Prostorový tisk a budoucnost dodavatelských řetězců‘ rozpoznává v prostorovém tisku technologii, která přináší změnu. Není to však zázračná technika, kvůli níž se stane hromadná výroba ve výrobních závodech překonanou. Její strhující potenciál spočívá ve schopnosti zjednodušit výrobu velmi komplexních a individualizovaných produktů a náhradních dílů, což by mohlo ještě více než dosud přiblížit logistiku s výrobou.“
Nová definice strategií dodavatelských řetězců
3D tisk, známý rovněž pod označením aditivní výroba, je procesem výroby produktů pokládáním souvislých vrstev zahřátého plastu nebo kovu, vstřikovaného tryskou 3D tiskárny na desku tak, aby vznikl trojrozměrný předmět. Tento proces má potenciál nahradit konvenční výrobní metody, jako je sváření nebo odlévání, při zlomku dosavadních nákladů. To může vést k vyšší kvalitě produktu, umožnění výroby rozmanitých produktů jednou tiskárnou a zavádění nových druhů produktů i nových strategií a modelů dodavatelských řetězců.
Po celém světě je 3D tisk postupně využíván pro letecký, strojírenský, automobilový a zdravotnický průmysl. Například divize Mercedes Benz Trucks spustila službu výroby náhradních dílů procesem 3D tisku. Ve zdravotnictví vytváří 3D tisk ve spojení se skenery na míru vyráběné předměty pro vnitřní i vnější použití od protéz až po zubní korunky. Nová technika se používá rovněž k autonomní výrobě v odlehlých oblastech – tato služba pro výrobu důležitých náhradních dílů je velmi žádaná ze strany důlních společností, kosmických agentur a armád.
Doplňková technologie
Prostorový tisk existuje již od 80. let 20. století. Mezi faktory, které jsou v současnosti překážkou pro jeho větší rozšíření, patří mimo jiné nedostatečné znalosti managementu a ekonomické i technické problémy. Mnoho tiskáren dokáže používat pouze jeden materiál a náklady na průmyslovou tiskárnu pro prostorový tisk jsou stále ještě vysoké. Musí se vyřešit také otázky záruky, odpovědnosti za škodu a ochrany duševního vlastnictví. Prostorový tisk se musí navíc stát rychlejším, pružnějším a vyspělejším, aby mohl zaujmout postavení hlavní metody výroby.
Markus Kückelhaus, viceprezident divize DHL Customer Solutions & Innovation, odpovědný za inovace a výzkum trendů, vysvětluje: „Ne všechny produkty jsou vhodné k tomu, aby mohly být vyráběny metodou prostorového tisku. Společnosti v mnoha důležitých oborech se však o používání prostorového tisku stále intenzivněji zajímají. Povzbuzují je k tomu potenciální přínosy, které slibují větší možnosti individualizace, menší množství odpadu a lokalizovanější výrobu i dodávky zákazníkům. Nedávný průzkum odhalil, že 38 procent společností očekává, že bude do pěti let používat prostorový tisk ve své sériové výrobě, tato metoda však nenahradí konvenční výrobu kompletně. Jsme přesvědčeni o tom, že ve střednědobém horizontu bude mít prostorový tisk největší vliv na logistiku a výrobu náhradních a individualizovaných dílů.“
Největší vliv na logistiku náhradních dílů
Zpráva DHL o trendech „Prostorový tisk a budoucnost dodavatelských řetězců“ ukazuje příležitosti, které pro společnosti vyplývají ze spojení s poskytovateli logistických služeb nabízejícími prostorový tisk. Do této oblasti patří výroba náhradních dílů dle aktuální poptávky, která by mohla snížit podnikům náklady na skladování, dále služby v blízkosti zákazníka pro rychlou výrobu dílů a služby pro rozšiřování možností individualizace při současném zkrácení doby dodání produktu zákazníkovi.
Poptávka zákazníků po individualizovaných produktech podporuje přímou výrobu individualizovaných dílů a služby pro rozšiřování možností individualizace a současné zkrácení doby dodání produktu zákazníkovi. To by mohlo vést k rozdělení výroby a montáže do různých fází s regionálně nebo lokálně umístěnými tiskárnami zahrnutými do finální výroby. Obě řešení by vyžadovala zcela nové strategie dodavatelských řetězců.
Služby v blízkosti zákazníka zahrnují především oborově specifické služby a integrované služby pro vracení a opravy zboží. 3D tisk by se zde mohl výhodně uplatnit v rychlé výrobě a expedici dílů. To by bylo neocenitelné v energetickém, strojírenském a zpracovatelském průmyslu – a také by to mohlo zlepšit realizaci záručních oprav na spotřebitelském trhu. Model náhradních dílů na vyžádání by mohl logistické společnosti zapojit do dodavatelského řetězce novým, revolučním způsobem, protože by mohly díly tisknout na cestě k zákazníkovi.
„V rámci přizpůsobování výrobních procesů u výrobců budou vznikat nové příležitosti a výzvy pro dodavatelské řetězce. Ve společnosti DHL se těšíme na spolupráci se zákazníky a partnery v rámci průzkumu nových řešení a využívání potenciálu prostorového tisku a jeho integrace do logistiky a budoucích dodavatelských řetězců,“ dodal Matthias Heutger.
Společnost DHL, která již vyzkoušela přechodné provozy s 3D tiskem, doporučuje, aby společnosti zapojovaly do projektu realizace prostorového tisku své logistické partnery již ve fázi analýz. Cílem je maximalizovat potenciální přínosy z hlediska zdokonalování provozních činností a realizace úspor, které tato metoda může přinést.