Věděli jste, že elektřina se na spotřebě energií pro dopravu v Česku podílí sice jen 3 %, ale přitom zajišťuje 18 % přepravních výkonů osobní dopravy a 20 % přepravních výkonů dopravy nákladní? Pokračujme dál. Elektromotory pracují s účinností více než 90 % a využívají vstupní energii 2,5krát efektivněji než spalovací motory.
Elektrická železnice se tak ve spojení s dalšími faktory, jako je nízký valivý odpor zásluhou ocelových kol nebo nízký aerodynamický odpor díky jízdě vagonů v zákrytu, vyznačuje oproti silniční automobilové dopravě přibližně třetinovou spotřebou trakční energie pro vykonání stejné přepravní práce. Suma sumárum spotřebuje silniční doprava 7,5krát více energie než elektrická železnice. I tyto zajímavé údaje prezentuje Jiří Pohl ze společnosti Siemens v rozhovoru, který byl uveřejněn v listopadovém vydání Systémů Logistiky.
Zároveň odmítá vnímat uvedenou skutečnost jako souboj dvou přepravních módů, ale mnohem spíše jako příležitost ke spolupráci. „Krátké operativní přepravy jsou místem optimální aplikace silniční automobilové dopravy, pravidelné a dlouhé přepravy jsou doménou výhodného použití železnice,“ vysvětluje Jiří Pohl. Dálkový nákladní vlak ve srovnání se silniční dopravou přepraví zboží s mnohem nižší spotřebou energie, šetrněji k životnímu prostředí a také – což je v dnešní době obzvlášť přitažlivé – s výrazně nižší potřebou pracovních sil. Jeden strojvůdce dokáže nahradit práci až 50 řidičů nákladních aut.
V rozpočtu ČR na rok 2017, který minulý týden v závěrečném čtení schválila Poslanecká sněmovna, je pro Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) určeno více než 82 miliard korun, z toho téměř 46 miliard má směřovat na Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) a zhruba 32 miliard Správě železniční dopravní cesty (SŽDC). Jak vyplývá i z těchto čísel, tuzemští politici význam a perspektivu dopravy po železnici stále do značné míry podceňují. A i když vláda loni přijala Národní plán snižování emisí, který ministerstvu dopravy stanoví úkol převést do roku 2030 ze silnice na železnici 30 % přepravy zboží, jasná koncepce a strategická podpora v této oblasti citelně chybí.
Vaše názory, komentáře či připomínky uvítáme na našem facebookovém profilu.
Text: David Čapek, Systémy Logistiky
Ilustrační foto: GSA