Internetový obchod Mall.cz minulé úterý v praxi vyzkoušel doručení zásilky dronem. Povedlo se. Bezpilotní čtyřvrtulový stroj přepravil balíček na trase z distribučního centra v Jirnech do Zelenče, čítající délku 1,7 kilometru, za tři minuty. Mall.cz se tak stal prvním českým e-shopem, který úspěšnou dodávku zboží zákazníkovi prostřednictvím dronu uskutečnil. Jednalo se o určitý milník, nebo spíše marketingovou záležitost?
Zásadní milník patrně ne, marketing do značné míry ano. Pokusme se však o detailnější pohled. Ačkoli testovaný dron by údajně zvládl i rutinní, plně automatizovaný provoz, cesta k němu je ještě dlouhá a trnitá. Experti počítají s časovým horizontem několika let, během něhož mají být přijaty potřebné legislativní změny upravující „provoz bezpilotních prostředků v nízkých letových hladinách“, kam se řadí i drony. Jistě není náhodou, že Mall.cz – mimochodem tuzemská dvojka mezi online prodejci – přišel s touto aktivitou těsně před startem vánoční nákupní horečky. Akce byla z hlediska PR dobře připravena (včetně fotografií, videa i aktivit na sociálních sítích) a vzbudila pozornost veřejnosti, respektive médií.
Je zjevné, že segmentu e-commerce v Česku, jehož boom zdaleka nekončí a za letošek dosáhne celkového obratu zhruba 100 miliard korun, roste kromě tržeb i sebevědomí. Jde o zákonitý proces. Velké e-shopy si začínají uvědomovat, že nestačí výhodně prodávat zboží přes internet, mít kvalitní a bezpečné webové stránky s přehlednou nabídkou produktů a umět objednávku rychle zpracovat včetně spolehlivého dodání klientovi. Není to málo, ale je nutné pokročit dál. Ve vysoce konkurenčním prostředí internetové ekonomiky je třeba být i vizionářem, technologickým lídrem, který udává trendy, přebírá svůj díl odpovědnosti za další vývoj. Tak můžeme chápat i výše zmíněné zkušební doručení zásilky dronem.
Jak vy osobně vnímáte akci Mall.cz z minulého týdne? Co bylo podle vás hlavním důvodem či smyslem uvedeného testu? Vaše názory, komentáře či připomínky uvítáme na našem facebookovém profilu.
Text: David Čapek, Systémy Logistiky
Ilustrační foto: Mall.cz