Petr Zaoral, ředitel oddělení průmyslových nemovitostí pro Českou republiku ve společnosti Colliers International, odpovídal na dotazy redakce Systémů Logistiky. Mezi tématy rozhovoru nechyběly aspekty spolupráce mezi realitním poradcem a klientem, specifika poradenských služeb pro výrobní firmy nebo možné cesty k řešení palčivého nedostatku pracovní síly.
Jaký je v oblasti průmyslových nemovitostí rozdíl mezi realitním agentem a poradcem?
Běžný realitní agent hledí především na kvantitu. Klientovi představí pouze veřejně dostupné projekty, kde se předpokládá rychlé uzavření nájemní smlouvy. Naproti tomu industriální poradce radí a stanovuje strategii výběru lokality na základě kompletní znalosti potřeb klienta. Připravuje a řídí výběrová řízení pro výstavbu, sestavuje přehled možných pobídek, kontroluje stav povolení apod.
Proč využít služeb realitního poradce?
Jako hlavní důvod vnímám schopnost poradce samostatně pracovat s řízením rizik. Nejenže vždy připraví časovou osu a jednotlivé milníky, které jsou velmi důležité pro úspěšné ukončení daného projektu, ale dokáže pomocí finančních analýz vysvětlit a poukázat na rizikové oblasti a vygenerovat významné úspory ve finálním řešení. Dalším důvodem proč spolupracovat s poradcem je i jeho schopnost nabídnout klientovi v rámci „cross-sellingu“ řadu dalších produktů, jakými jsou např. projektový management, ocenění nemovitostí a investic nebo marketing.
Je spolupráce s poradcem nákladná?
V porovnání s průměrnými dosaženými úsporami jsou náklady na poradce téměř zanedbatelné. Je nutné si uvědomit, že nájemní smlouvy jsou mnohaletou záležitostí. Každá dosažená úspora se tím pádem násobí. V industriálních projektech může být poradce hrazen jak pronajímatelem (v tomto případě nájemci nevznikají žádné náklady), tak i nájemcem. V obou případech vše probíhá transparentně, na základě oboustranné dohody.
Čím se vyznačuje poradenství pro výrobní firmy?
Poradenství pro logistické a výrobní provozy se většinou zásadně liší. Nejdůležitějšími faktory pro logistické provozy včetně distribučních center jsou především lokalita, tedy dopravní dostupnost, a připravenost hal, případně pozemku pro okamžitou výstavbu na míru. Tímto směrem se poradenství a příprava strategie ubírá. Naproti tomu u výrobních firem, kam řadíme i výrobní logistiku, musíme brát v úvahu hlavně charakter výroby včetně kompletní škály procesů, dostupnost energií, vzdělávacích zařízení a nároky na pracovní sílu. To jsou kritéria, která určují nejvýhodnější lokalitu.
A co aktuální nedostatek pracovní síly?
Tato kapitola je velice důležitá a bývá s potenciálním investorem diskutována hned na začátku. Zde bych si dovolil citovat nedávno zveřejněný závěr výzkumu Francouzsko-české obchodní komory, který perfektně vystihuje současnou situaci: „Česká republika představuje atraktivní trh s očekávaným ekonomickým růstem v příštích letech. Za posledních dvacet let se zvýšila kvalita pracovní síly a její jazyková vybavenost, nicméně akutní nedostatek pracovních sil může být překážkou dalšího růstu.“
Ovlivní pracovní trh v Česku rozvíjející se digitalizace, automatizace a robotizace?
Domnívám se, že díky vzrůstající automatizaci/robotizaci provozů zanikne velké množství pracovních míst. Tento svůj názor opírám o tvrzení odborníků i zkušenosti dosažené v rámci našeho působení. Firmy začínají požadovat státní podporu studia vybraných oborů, které jsou pro ekonomiku perspektivní. Vláda by se měla i nadále snažit podporovat rekvalifikaci zaměstnanců. Protože i když lze jen těžko předpokládat, jaké odborníky budeme potřebovat za deset let, měli bychom být schopni předpovědět, jaké schopnosti budou užitečné. Stát musí nyní určit a nastavit jasnou strategii a priority. I přesto, že je zatím český trh vnímán jako levná montovna, daří se nám vyjednávat a uzavírat nové kontrakty s vysokou přidanou hodnotou.
Foto: Colliers International