
Možnosti využití autonomních vozidel v dopravě a logistice jsou dalekosáhlé. Třeba mohou pomoci vyřešit či alespoň zmírnit stále palčivější problém nedostatku řidičů z povolání. Autonomní jízda má být významným přínosem jak z hlediska bezpečnosti (řidičem je způsobeno až 90 % nehod na silnicích), tak v oblasti hospodárnosti a ochrany životního prostředí. Plynulejší a rychlejší doprava zkrátí přepravní časy a optimalizovaným řízením vozidla, případně i jízdou v konvojích, bude podle studie společnosti DHL možné snížit spotřebu paliva a emise oxidu uhličitého o zhruba 15 %. Další úspory vyplynou mj. z faktu, že nákladní automobil bez řidiče nemusí dodržovat bezpečnostní přestávky k odpočinku.
Řada světových automobilek i technologických společností „samořídící“ vozidla intenzivně testuje a realizuje různé pilotní projekty. Sofistikované technologie pro autonomní jízdu jsou v zásadě připraveny, zbývá dořešit legislativní záležitosti. To bude patrně určitou dobu trvat, ale rozšíření těchto vozidel v reálném provozu nemusí být tak vzdálené, jak se ještě poměrně nedávno zdálo. Navíc mnoho prvků, které jsou pro autonomní jízdu nezbytné, již dnešní sériově vyráběné nákladní automobily využívají – jde například o tempomat či asistenční systémy.
Vaše názory, komentáře či připomínky k danému tématu uvítáme na našem facebookovém profilu.
Text: David Čapek, Systémy Logistiky
Foto: DHL