Divoká slovní přestřelka se v uplynulém týdnu rozpoutala mezi ministrem dopravy Danem Ťokem (za ANO) a krajskými hejtmany (vesměs reprezentujícími ČSSD). Jako rozbuška zafungovalo prohlášení šéfa resortu pro Lidové noviny, že na rozdíl od uplynulých dvou let nedostanou kraje finanční prostředky na opravy silnic druhé a třetí třídy. Za loňský a letošní rok šlo na tyto účely více než sedm miliard korun, které se podařilo ušetřit v rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). „My tu nejsme od toho, abychom krajům dávali další dotace na dvojky a trojky. Mají jiný způsob financování. Byla to mimořádná dotace a nebyla ani neměla být nároková,“ prohlásil nyní Dan Ťok. Jeho slova přiměla k ostré reakci některé hejtmany a Asociace krajů ČR dokonce vyzvala ministra k okamžité rezignaci. „Za absolutní výsměch občanům považujeme po Ťokově skandálním odmítnutí pomoci krajům s opravami silnic billboardy hnutí ANO s přísliby nových dálnic, silnic a obchvatů,“ stojí v prohlášení podepsaném předsedou asociace Michalem Haškem.
Jak vidno, z tuzemských silničních komunikací se opět – pokolikáté už? – nedlouho před volbami, tentokrát těmi do krajských zastupitelstev, stává žhavé politické téma. Nad podobnými typicky předvolebními půtkami bychom mohli mávnout rukou, vnímat je jako svého druhu obvyklé „folklórní tance“… Smutnou záležitost ale představuje skutečnost, že občané a potažmo i firmy, pro jejichž podnikání je kvalita českých silnic a dálnic v mnoha případech zásadní, se tak vlastně stávají rukojmími politiků. Kdy tento konfrontační styl proudící z různých částí domácího politického spektra bude konečně patřit minulosti a nahradí jej věcná, kultivovaná, argumenty podložená debata?
Vaše názory, komentáře či připomínky k danému tématu uvítáme na našem facebookovém profilu.
Text: David Čapek, Systémy Logistiky