V těchto dnech probíhá v Berlíně odborný veletrh Innotrans zaměřený na kolejovou techniku. Jedná se o největší akci podobného druhu na světě. Na ploše více než 100.000 metrů čtverečních se prezentuje mnoho set vystavovatelů.
Tradičně největší zájem budí venkovní expozice kolejových vozidel, které si mohou návštěvníci prohlédnout na přibližně 3,5 kilometrech kolejí. Aktuální Innotrans vystavuje přibližně 150 kolejových vozidel – ať už jde o rychlovlaky, metro, tramvaje nebo tažné lokomotivy.
Železniční průmysl zde prezentuje inovativní kolejová vozidla, nové součástky a systémy,
jakož i servisní služby pro vozidla. Pro letošní ročník je ohlášeno téměř 150 premiér.
Výrazně se diskutuje také o budoucnosti kolejové dopravy. Hlavní trendy se točí kolem zabezpečovacích systémů, ekologizace dopravy nebo automatizace vedení souprav. Nové soupravy metra proto již vznikají bez nutnosti řízení strojvedoucím. Příkladem může být prezentovaná souprava metra pro saudskoarabský Rijád, kde aktuálně budují šest linek najednou.
Debaty i praktické realizace se objevují v rámci ETCS (European Train Control System), tedy evropského vlakové zabezpečovacího systému. Ten by měl postupně nahrazovat zhruba dvě desítky často odlišných národních systémů. Cílem je umožnit vedení vlaků po území Evropy bez nutnosti výměny hnacích vozidel na hranicích (podobně jako mohou zažít účastníci veletrhu z Česka, kteří se vracejí z Innotransu vlakem, kdy se „přepřahá“ v Drážďanech), ale také vyšší efektivitu využití tratí.
Innotrans je vedle zajímavých technických a technologických inovací také lahůdkou pro milovníky vlakového designu. Veletrh trvá do 23. září.
Text i foto: Stanislav D. Břeň