
Už za tři měsíce má být zprovozněn zbývající úsek dálnice D8 vedoucí přes České středohoří. Prosincový termín minulý týden ve shodě s Ředitelstvím silnic a dálnic potvrdil ministr dopravy Dan Ťok. Zdá se, že dokončení problematické komunikace, na níž došlo v červnu 2013 u obce Litochovice k obřímu sesuvu půdy, by již nic nemělo stát v cestě.
Přesto existují informace, které těžko mohou nechat řidiče a potažmo všechny daňové poplatníky v klidu. Podle vyjádření geologů má inkriminovaný úsek nestabilní podloží až do hloubky 40 metrů a v budoucnu reálně hrozí další sesuvy. Jak uvádějí vybrané odborné posudky, dálnice zde měla vést buď tunelem, nebo stát na pilotech zapuštěných do hloubky 50 až 60 metrů. Nic z toho se nestalo.
„Nyní se u uklízeného sesuvu potichu provádí podél dálnice dodatečná armovaná pilotáž. Tady se ovšem musí okamžitě začít stabilizovat celé skoro tři kilometry úseku dálnice a stovky metrů šíře okolo. A to bude stát další miliardy korun,“ citoval v červnu letošního roku server iDNES.cz geologa Vladimíra Cajze. O tom, že zdaleka vše není v pořádku, svědčí i zvlněný zhruba půlkilometrový úsek za Lovosicemi na části D8 zprovozněné již přes čtyřmi lety, kde řidiče „baví“ jízda po deformované vozovce. Příčinou je podle geologického průzkumu výduť v hloubce osmi metrů pod vozovkou. ŘSD uplatňuje reklamaci směrem ke zhotoviteli stavby, společnosti Eurovia, ta odpovědnost – v tomto případě zřejmě oprávněně – odmítá.
Inu, budování dálnic v Česku je patrně nekonečným bizarním příběhem.