V dnešní době chodci mnohdy věnují při přecházení silnice víc pozornosti zprávám a videím ve svých chytrých telefonech než sledování provozu. I proto Ford zavádí do svých užitkových modelů technologii, která rozpoznává chodce ve vozovce a může začít automaticky brzdit, pokud řidič nereaguje na upozornění.
Systém detekce chodců byl nejprve nasazen v osobních modelech značky Ford. Vyhodnocuje údaje z radaru umístěného v nárazníku a kamery na čelním okně. Uložená databáze „tvarů chodců“ umožňuje rozeznat lidi od okolní scenérie a objektů, jako jsou stromy či dopravní značky.
Nově je detekce chodců k dispozici pro užitkové vozy Transit a Transit Custom. Systém zaznamená i osoby na krajnici nebo na chodníku, které by mohly náhle vstoupit do jízdní dráhy. Je to poprvé, kdy se technologie rozpoznávání chodců objevuje v užitkových automobilech této třídy.
Podle oficiálních údajů přišlo v letech 2004 až 2013 na evropských silnicích o život více než 70.000 chodců. Ford si nechal zpracovat průzkum mezi 10.000 lidmi z několika evropských zemí zaměřený na chování chodců při přecházení silnice – a to včetně přecházení mimo vyznačené přechody. Většina uživatelů chytrých telefonů (57 %) přiznala, že používají své zařízení i při přecházení, a bezmála polovina (47 %) přímo telefonuje.
„Může to být jen zlomek sekundy, kdy si řidič rozvážkové služby kontroluje adresu – a přesně v tu chvíli mu může nepozorný chodec vstoupit do cesty,“ říká Gregor Allexi, konstruktér systémů aktivní bezpečnosti ve Ford of Europe. „V takových případech umí detekce chodců zabránit nehodě, nebo zmírnit její následky.“
Ford testoval systém na uzavřených polygonech s figurínami v životní velikosti. Vývojový tým také strávil celé měsíce prověřováním a laděním systému v rušných ulicích evropských měst jako Paříž nebo Amsterodam. Při zkouškách v městském prostředí se najezdilo více než 10.000 kilometrů.
Systém Pre-Collision Assist (předkolizní asistent), který je součástí adaptivního tempomatu, reaguje v několika fázích. Pokud zaznamená chodce a vyhodnotí riziko srážky jako bezprostřední, nejprve upozorní řidiče zvukovým signálem i výstražným znamením na přístrojovém štítu. Pokud řidič nezareaguje, systém uvede brzdovou soustavu do stavu pohotovosti tím, že zmenší vzdálenost mezi brzdovým obložením a kotouči. Jestliže od řidiče stále nepřichází žádná odezva, přikročí systém k samočinnému brzdění.