Evropský parlament nejnověji schválil emisní limity pro dopravní prostředky a stroje, které jsou poháněné spalovacími motory, ale nejsou určené pro silniční provoz, např. buldozery, dieselové lokomotivy, říční plavidla i sekačky na trávu. Tlakem na výrobce, kteří je musí začít dodržovat od roku 2018, by se výrazně snížil současný 15% podíl nesilničních pojízdných strojů na emisích dusíku a 5% na emisích pevných částic, nehledě na emise oxidů uhlíku.
Když zplodiny z těchto strojů zatěžují životní prostředí, zní logicky, že by se jich měla týkat podobná omezení, jaká už platí u automobilů. Nabízí se ovšem otázka, kam až mohou regulační opatření EU dojít. Firmy zabývající se alternativním, např. ultrazvukovým čištěním motorových filtrů apelují na to – a samozřejmě si tím „přihřívají svou polívčičku“ – že by se předpisy neměly zaměřovat jenom na samotný pokles emisí plynů vyvolávajících skleníkový efekt, ale že by v zákonech měl být zároveň ukotven i způsob pravidelné údržby motorů.
Běžný občan to ale vidí trochu jinak… Snad se ani nelze divit, že v internetových diskusích kolují vtipy o STK pro zahradní techniku nebo závazných pokynech pro složení lidské stravy a stanovování maximálních limitů při úniku plynů ze zažívacího traktu.