Slavnostním otevřením přístavby haly logistického centra Geis CZ odstartovalo 19. dubna spuštění nové koncepce toku materiálu napříč mohelnickým závodem Siemens. Distribuční centrum Geis CZ je součástí areálu mohelnického závodu Siemens již od roku 2002. Slavnostního otevření se zúčastnili zástupci společnosti Siemens Elektromotory Mohelnice, ředitel závodu Pavel Pěnička a ekonomický ředitel Jürgen Behnke, a pan Michal Martinovič, jednatel společnosti Geis.
„Přáním a očekáváním našich zákazníků věnujeme dlouhodobě vysokou pozornost. Běžící projekty a aktivity v oblasti logistiky jsou cílené na zkrácení dodacích termínů, kvalitu dodávek a efektivní komunikaci. Abychom naplnili své cíle a náročná očekávání zákazníků, musíme požadavky přenášet také na naše dodavatele a poskytovatele služeb,“ říká ředitel mohelnického závodu Siemens Pavel Pěnička a dodává: „Pevně věřím, že realizace tohoto projektu bude jedním z příkladů dokonalé spolupráce expedice, výroby a nově i zásobování.“
„Jasně definovaná růstová strategie Siemens přináší stále nové impulzy, na které musí logistika reagovat. My jsme zvolili cestu průběžné optimalizace systémů a technologií. Věříme, že právě inovativní přístup může naplnit očekávání zákazníka,“ uvedl při této příležitosti Michal Martinovič, jednatel společnosti Geis.
Aby výrobní závod Siemens Elektromotory Mohelnice mohl denně vyrábět tisíce motorů v krátkých dodacích termínech, musí bezchybně fungovat zásobování výrobních linek potřebným materiálem. Platí zde staré známé pravidlo, že vše musí být ve správný čas na správném místě, v požadované kvalitě a množství a za optimální náklady.
Základní myšlenkou nového konceptu intralogistiky byla optimalizace materiálových toků. Každá výrobní hala mohelnického závodu měla dosud vlastní skladové hospodářství. To znamená vlastní příjem materiálu od dodavatelů, skladování, vychystávání a interní distribuci k výrobním linkám. Výrobní materiál byl do výroby dodáván v množství, které zpravidla dostačovalo na jednu a více směn. To obnášelo vysokou náročnost na plochu přímo v montážních halách a značnou pracnost při manipulaci s materiálem pro obsluhu výrobních linek. Zásadní změnou proto byla centralizace skladů materiálu do jednoho místa, což nadále umožní využití provozních synergických efektů.
Pro tyto účely využil Geis své distribuční centrum, které je v těsné blízkosti výrobních hal Siemens. Plocha skladu byla rozšířena o 2000 metrů čtverečních a další plocha vznikla optimalizací uspořádání regálového systému. Strategie příjmu a uskladnění materiálů od dodavatelů byla změněna tak, aby vyhovovala nové koncepci. Všechen materiál je na vstupu do skladu opatřen čárovým kódem, který zaručuje stoprocentní trasování, čili jasnou evidenci o pohybu každé skladové položky. Efektivita vychystávání se zvýšila také díky pořízení odpovídající manipulační techniky. Zároveň byla použita technika z oblasti expediční logistiky, která nebyla doposud optimálně vytížena.
Geis připravil napojení distribučního centra na výrobní haly Siemens pro milkrunové vlaky (na snímku), které výrobu zásobují přesně podle výrobního plánu montážních linek. Zásoba materiálu u linek byla snížena na čtyřhodinovou výrobní spotřebu. Znamená to nižší počet položek na montážních místech a tím pádem lepší přehlednost pro dělníky ve výrobě.
Nejzásadnějším krokem, bez kterého by se nové řešení neobešlo, bylo nastavení systému SAP tak, aby pomohl dosáhnout maximální produktivity. Díky profesionálnímu přístupu oddělení IT Siemens jsou materiálové toky zcela pod kontrolou. Pracovníci IT dokázali propojit systém plánování výroby přímo s potřebným vyskladněním materiálů z regálů distribučního centra, vychystáváním vyskladněných dílů do milkrunových souprav a transparentním předáním materiálů ve výrobě. V novém logistickém procesu se tak přesně ví, co, kdy, kam a kým bylo dodáno. Nastavení automatického měření KPI a produktivity je samozřejmou součástí nového konceptu.
Po zvážení různých alternativ dopravy materiálu k linkám bylo zvoleno zásobování milkrunovými soupravami s E-rámy a výměnnými nástavbami, na kterých jsou uloženy manipulační jednotky s materiálem. Každý E-rám může přepravovat až 1200 kilogramů. Celková hmotnost materiálu na jednom milkrunovém vlaku tak může dosáhnout až šesti tun. Přepravují se celé palety, GB, plastové boxy, ale i kanbanové materiály v přizpůsobených boxech. Jeden vlak je schopen za hodinu dodat až 35 palet přímo k montážním linkám (s přihlédnutím na vzdálenosti). Vlak je řízen pracovníkem Geis, který u linek vymění plné „palety“ za prázdné. Geis jako poskytovatel na sebe převzal i rizika spojená s vykrýváním náhlých potřeb výrobních kapacit.
„Fáze přípravy a rozběhu nové koncepce zásobování výrobních linek je úspěšně za námi. Tým našich zkušených pracovníků je na novou činnost dobře zaškolen. S dalšími fázemi stěhování materiálů do distribučního centra budeme podle aktuální potřeby rozšiřovat i tým pracovníků,“ vysvětlil Vilém Zlamal, ředitel mohelnické pobočky pobočky Geis CZ s tím, že se zatím dokončuje stěhování materiálů z výrobních hal. Plný provoz distribučního centra je plánován na podzim letošního roku.