Jasným trendem je v současné době obecně relokování distribučních center retailu i e-commerce v rámci EU vzhledem narůstajícím prodejům v oblasti východní Evropy a nárůst přímé mezinárodní e-commerce, která bude klást nároky na spolehlivost a jednotnost expresních sítí.
Nutnost reagovat na situaci na trhu
Toky zboží v Evropě se mění spolu s měnícími se koncepty distribučních center, které se posouvají směrem do východní Evropy. Jak uvádí Pavel Včela, division manager společnosti GLS CZ, která pociťuje významný nárůst objemů v domácí i mezinárodní přepravě, z České republiky jsou nejčastější zemí doručení balíků – kromě okolních států – Velká Británie, Francie, Itálie, Dánsko, Nizozemsko a možná překvapivě i Maďarsko a Rumunsko. Viditelné je oživení i u přeprav směrem do Řecka.
Z hlediska mezinárodního obchodu je na vzestupu například Turecko, které se postupně stává velmi důležitým obchodním partnerem českých podniků. „Významný podíl má na tom bezesporu zařazení Turecka do skupiny takzvaných prioritních zemí v rámci aktuální Exportní strategie České republiky. Ve všech těchto zemích samozřejmě vidíme i my příležitost pro náš business, protože kde se daří zahraničnímu obchodu, tam se zvyšují i šance na náš úspěch,“ nastiňuje Luděk Drnec, obchodní ředitel DHL Express pro Českou republiku a centrální Evropu společnosti DHL Express Česká republika.
Není překvapením, že největší množství expresních zásilek prostřednictvím DHL Express proudí z České republiky do sousedního Německa. „Pouze to dokládá silnou orientaci naší malé ekonomiky právě na Německo. Avšak postupně se daří tuto geografickou závislost překonávat a česká ekonomika se pomalu diverzifikuje. Ať už je to v poslední době výrazně mediálně probírané navazování spolupráce České republiky s Čínskou lidovou republikou v rovině vládní i podnikatelské nebo snaha sjednat plnou liberalizaci obchodu a investic s USA na úrovni EU,“ uvádí Luděk Drnec. Doplňuje ale, že na objemech přepravovaných zásilek se diverzifikace české ekonomiky prozatím výrazněji neprojevuje.
Rostoucí zájem o B2C přepravy
Co tedy skutečně stojí za zvyšování počtu expresních přeprav? „Jedním z faktorů je dobrá hospodářská situace ČR a tím zvyšující se nákupní apetit spotřebitelů. Druhým vlivem je pokračující rychlý rozvoj obchodu přes internet. Rostoucí zájem o B2C přepravy z toho plynoucí je jediným dlouhodobě výrazně rostoucím segmentem trhu,“ říká Daniel Mareš, jednatel společnosti DPD CZ. Například v případě e-shopu MALL.CZ si vloni dopravu domů zvolilo 59 % a osobní odběr 41 % zákazníků. „Balíkoví přepravci pracují na zdokonalování komunikace směrem ke koncovému zákazníkovi, zkracování doručovacích oken a nabídnutí alternativ na vyzvednutí,“ tvrdí Oldřich Petránek, international operations director společnosti Netretail Holding (MALL.CZ).
V případě B2B přeprav, které stále v síti DPD převažují, jde nejčastěji o přepravu od velkodistributora do maloobchodu nebo ke konečnému zákazníkovi – firmě. V případě B2C pak z e-shopu ke konečnému zákazníkovi – fyzické osobě. V obou případech je ale základ přepravy shodný: zásilka je vyzvednuta u odesílatele, prostřednictvím sítě DPD zpravidla přes noc přepravena do depa zajišťujícího doručení (což může obsahovat jednu či více překládek/třídění a odpovídající počet přeprav páteřními linkami spojujícími jednotlivé přepravní uzly – depa překladiště) a doručení příjemci. Neméně důležitou součástí procesu je i zákaznický servis v průběhu přepravy a případně po ní, který zahrnuje starost o měnící se dispozice k zásilce, informační servis (odhady předpokládaného času doručení, track & trace, reporting apod.), fakturace, ale i řešení problémových situací a případných reklamací a stížností. Systémy tedy musí být přizpůsobeny i oblasti e-commerce. „Nejvíce novinek je v oblasti poslední míle. Jde o doručení v časovém okně a jeho avizaci, bezhotovostní platbu dobírky kartou nebo doručení do sítě výdejních míst GLS ParcelShop, kterých v současné době provozuje GLS v Evropě téměř čtrnáct tisíc,“ popisuje Pavel Včela.
Vliv e-commerce na expresní přepravu je opravdu výrazný. To zaznamenává i Česká pošta, která pokračuje ve zvyšování úspěšnosti doručení (jeden z jejích primárních cílů) zásilek zákazníkům na první pokus, v doručování zásilek v odpoledních hodinách ve velkých městech a v doručování ve večerních hodinách v krajských městech, a také v rozšiřování doplňkových služeb. „Zákazníci, tedy odesílatelé zboží, zvyšují své požadavky na garanci doručení zásilek v D + 1 a tento parametr je pro ně zásadní, dále preferují možnost uložení zásilky pro adresáta v jeho dosahu v případě, kdy není možné zásilku doručit přímo adresátovi. Mají velký zájem o zákaznická řešení šitá na míru jejich potřebám, propojení IT systému České pošty a IT systému zákazníka,“ konstatuje Vít Bukvic, ředitel divize Poštovní provoz a logistika společnosti Česká pošta.
Apel na komfort pro příjemce i odesílatele
Podívejme se na konkrétní příklad společnosti Geis Parcel CZ, která, jak uvádí její jednatel Daniel Knaisl, přepravuje zásilky mimo jiné pro velké množství e-shopů, včetně těch největších (např. Alza.cz, MALL.cz, Tchibo atd.). „Doručování na soukromé adresy se u nás v případě balíkových zásilek pohybuje kolem 30 % z celkového objemu a meziroční nárůst v této oblasti se pohybuje kolem 20 %,“ prozrazuje Daniel Knaisl. Firma Geis zajišťuje v oblasti B2C také doručování paletových zásilek. V porovnání s prvním pololetím loňského roku se v případě této firmy zvedl počet paletových zásilek na soukromé adresy dokonce na dvojnásobek.
„V oblasti B2C se neustále zdokonaluje podoba služby, hlavně ve smyslu množství a také zpřesňování informací o zásilce,“ podotýká Daniel Knaisl. „Vývoj také směřuje ke stále vyšší flexibilitě při doručení. Příjemce má dnes své zásilky jak pod drobnohledem, dostává avíza o doručení, může si zásilky přesměrovat na jinou adresu či výdejní místo, jejichž počet v případě naší společnosti dosáhl 500 míst v celé ČR, dobírku lze platit i kartou atd. To vše bylo ještě před pár lety nemyslitelné a vývoj se tím rozhodně zdaleka nezastavil.“
Expresně se nepřepravují jen balíky
S expresními přepravami se však setkáváme nejen v případě balíků. Může jít například i o přepravy pro potřeby výrobních společností (dovozy materiálu pro výrobu i vývozy již hotových výrobků). „Spatřujeme nárůst expresních zásilek i u našich klientů, kterým zajišťujeme distribuci v rámci regionu CEE. V rámci zavážení B2B i B2C zakázek jsou čím dál častější požadavky na závozy v nestandardním časovém režimu. Osvědčilo se nám vybavení vozidel paletovým vozíkem nebo hydraulickou rampou. Často se totiž stává, že odesílatel nebo příjemce nedisponuje nakládkovou nebo vykládkovou rampou,“ uvádí Dalibor Šamša, ředitel mezinárodní dopravy ČR a SK společnosti FM Logistic.
Vzhledem ke vzrůstajícímu trendu vytváření centrálních skladů pro několik okolních zemí a požadavkům finálních příjemců na rychlost a flexibilitu dodání lze předpokládat, že služby expresních přeprav budou napříště využívány ještě více než dnes.
Názory odborníků k tématu
„E-commerce je oblast s výraznou dynamikou růstu“
Oživení české ekonomiky a zvýšení spotřeby českých domácností přineslo i zvýšení objemů přepravovaného zboží. Zaznamenáváme dvouciferný meziroční nárůst počtu zásilek. Významnou dynamiku růstu má stále oblast e-commerce. Vzrůstající trend vidíme i v počtech zásilek do zahraničí. Důvodem je jednak úspěch českých vývozců na zahraničních trzích, ale také nárůst přeshraniční B2C přepravy, tedy zásilek z e-shopů.
Daniel Knaisl, jednatel, Geis Parcel CZ
„Očekávám dramatický nárůst zpětné logistiky“
Oblast expresních přeprav se bude dále rozvíjet v souladu s trendy v Evropě i ve světě. Systém přepravy bude více automatizován a bude nabízet příjemci vysoký komfort. Očekávám dramatický nárůst významu tzv. zpětné logistiky, tedy přepravy vráceného zboží zpět k prodejci. Nesmíme také zapomínat, že přes bouřlivý rozvoj tzv. B2C, tedy typicky doručování z e-shopu na domácí adresu příjemce, tvoří tyto zásilky stále výraznou menšinu trhu – odhadem jen asi 30 %. Většina jsou stále zásilky mezi firmami, tedy B2B. Poměr se bude přibližovat, ale zkušenosti z vyspělejších trhů ukazují, že B2C v dnešní době nemá potenciál tvořit více než 50 % trhu. To odpovídá i našemu předpokladu, že e-commerce se obecně v retailu bude sbližovat s kamennými prodejnami. Už dnes vidíme, že řada tradičních kamenných prodejců představuje svá e-řešení, ať už přímo svůj e-shop nebo koncept click & collect, a zároveň pro většinu e-shopů začíná být nutností mít přístup ke kamenným výdejnám.
Daniel Mareš, jednatel, DPD CZ
Článek připravil Petr Neckař. Text vyšel původně v časopise Systémy Logistiky č. 147, listopad 2015
Foto: DHL Express Česká republika