
ŘEŠENÍ UMOŽNILO FIRMĚ DALŠÍ RŮST
Výrazným benefitem implementace WMS bylo zvýšení průtoku zboží skladem a umožnění dalšího růstu portfolia a objemu realizovaných objednávek. Podívejme se ale nejprve na sám důvod implementace: „Bez WMS již další rozvoj našich obchodních aktivit nebyl možný,“ uvádí Lukáš Roučka, ředitel odboru logistiky společnosti Mountfield, která, stejně jako její partner pro automatickou identifikaci, firma KODYS, vznikla v roce 1991. V ČR a na Slovensku vybudovala síť 74 prodejen a přibližně stejný počet servisních středisek a bazénových center. Rozšiřování sortimentu a prodejní sítě si vyžádalo expanzi logistického zázemí a modernizaci logistických procesů. Na podzim roku 2013 Mountfield přistoupil k implementaci systému řízeného skladu ve skladu dosavadním. V jeho bezprostřední blízkosti byl pak o půl roku později otevřen nový sklad, do něhož byl WMS rozšířen.
Spolupráce se společností KODYS se datuje do roku 2011. „V té době uživatel o nasazení WMS pouze uvažoval. Pro podporu skladového hospodářství využíval tištěné výdejky. Veškerá potvrzení příjmu položek a jejich expedice se zpracovávala ručně a zpětně se zadávala do podnikového systému,“ vysvětluje Jan Solar, obchodní konzultant společnosti KODYS. Podporu logistických procesů zajišťoval modul Správce skladu v ERP MS Dynamics NAV. „Pro náš záměr modernizovat logistické procesy již ERP systém nenabízel požadované možnosti a skladový modul systém zatěžoval. Naším cílem bylo zavést externí řešení, které by podporovalo požadované funkce a rozvoj logistiky,“ říká Lukáš Roučka. Práce s tištěnými doklady limitovala další expanzi. Společnost Mountfield se původně potýkala s chybovostí a záměnami zboží. Byly zaznamenávány také problémy s prováděním inventur.
- Mountfield využil referenční návštěvy
- Původní skladový modul zatěžoval systém
- WMS umožnil další růst portfolia
Implementace WMS měla proběhnout v krátkém období mimo hlavní sezonu. Na realizaci projektu stačily vítězi výběrového řízení, společnosti KODYS, méně než tři měsíce. Integrace WMS Accellos do stávajícího ERP systému nepředstavovala komplikace díky dlouholetým zkušenostem s daným řešením. Zákazník na počátku absolvoval referenční návštěvy v provozu společností Velkoobchod Ptáček a knižního velkoobchodu Euromedia, kde KODYS obdobnou integraci WMS Accellos úspěšně realizoval. „Rychlé zavedení systému řízeného skladu bylo možné rovněž díky dobré připravenosti týmu klientské strany a kvalitní spolupráci s našimi pracovníky,“ uzavírá Jan Solar.
SYSTÉM ZVLÁDÁ I SEZONNÍ ŠPIČKY
Mountfield zásobuje prodejny a servisy ze dvou budov centrálního skladu v logistickém parku Strančice (exit 15 D1). V objektu původního hlavního skladu o ploše 9200 metrů čtverečních se skladují náhradní díly, drobné zboží a bazénový sortiment. Nový sklad o ploše 14.600 metrů čtverečních slouží k zaskladnění velkoobjemových položek s vysokou obrátkovostí, jako je zahradní technika, kamna či nábytek. Kapacita činí 16.800 paletových pozic. Nový sklad představuje moderní crossdockové centrum s příjmovými rampami a expediční částí na opačné straně. Fungují zde pracoviště s baličkami pro kompletaci paletových zásilek pro jednotlivé pobočky. Na tyto skutečnosti reagoval technologický partner dodávkou obsahující 58 ručních terminálů Motorola MC9190 a stejný počet licencí WMS Accellos, dále 12 tiskáren samolepicích etiket Zebra ZT410. Server komunikuje s terminály prostřednictvím wi-fi sítě Motorola RFS6000 tvořené 30 access pointy.
- Data jsou přenášena přes Wi-Fi
- Intuitivní práce s mobilními terminály
- Zrychlení průtoku zboží skladem
Informační systém eviduje přibližně 30.000 skladových položek. Drtivou většinu tvoří náhradní díly; počet běžných obchodních jednotek zboží dosahuje asi 1500. Distribuční centrum se může pochlubit vysokou obrátkovostí: v sezoně skladoví operátoři denně přijímají průměrně 1200 palet (zhruba 40 kamionů) a přibližně stejné množství palet sklad opouští. Celkem ve skladu pracuje kolem 50 operátorů, v sezonní špičce, kdy nárůst výdejů činí až 300 %, jejich řady doplňuje až 20 agenturních zaměstnanců. Díky intuitivnímu ovládání rychle zvládnou práci s mobilními terminály i brigádníci a ve velmi krátké době podávají stejný výkon jako kmenoví zaměstnanci. Implementace WMS radikálně zrychlila průtok zboží skladem.
RYCHLÝ PROCES ZASKLADNĚNÍ
Jak konstatuje Martin Dejmal, projektový manažer společnosti KODYS, proces zaskladnění je z hlediska práce s WMS velmi jednoduchý a rychlý, na což kladl uživatel v zadání důraz. Došlo ke zvýšení rychlosti a přesnosti vychystávání zboží a provádění inventur. Uživatel systému získal přehled o stavu skladových zásob v reálném čase. Díky zvýšení účinnosti logistických procesů bylo možné i ve starším skladu přejít na jednosměnný provoz. Přesná kvantifikace nárůstu efektivity logistických procesů je však obtížná, neboť během provozu nového skladu došlo k významnému rozšíření sortimentu: „Před rokem obsahovala průměrná objednávka 80 položek, dnes je jich už 111. Za pouhých několik měsíců se sortiment rozrostl o padesát položek,“ uvádí Lukáš Roučka.
- Výhoda: zvýšení rychlosti vychystávání
- On-line přehled o stavu zásob
- Snížení směnnosti ve starším skladu
Jako hlavní přínos vnímá transparentnost logistických procesů a snadné plánování. „Pouhým pohledem na přehled objednávek na daný den získáváme jasnou představu o počtu pracovníků potřebných pro jejich zajištění. WMS nám umožňuje přidělovat na realizaci konkrétní objednávky optimální počet operátorů a poskytuje nám účinný nástroj pro kontrolu jejich produktivity.“
WMS Accellos představuje vysoce modulární řešení, které je možné snadno rozšiřovat o další funkcionality podle potřeb uživatele. Po roce úspěšného využívání systému má management společnosti Mountfield vize, jakým směrem by se mohlo řešení rozvíjet. Uvažuje se o rozšíření systému na prodejny a implementaci modulu pro plánování a řízení nakládky.
Text: Petr Neckař. Článek původně vyšel v časopise Systémy Logistiky č. 147, listopad 2015
Foto: Mountfield