logo

  • Zprávy
    • Doprava
    • Sklad
    • IT
    • Reality
    • Ekonomika
    • Management
  • Analýzy
    • Logistika pod lupou
    • Komentáře
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Případové studie
    • Žena v logistice
    • Oborová logistika
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí konference
    • Zahraniční konference
  • SL NEWS
    • Nejnovější vydání newsletteru
    • Registrace k odběru SL News
  • SL BOOK
  • SK zprávy
  • SL Book
  • Oborový katalog logistických firem
  • SLBOOK
  • O časopisu
    • Aktuální vydání
    • Registrace k odběru časopisu
    • Registrace k odběru e-letteru
    • Tematické přílohy
    • Jak se spojit
  • Areál Arete Park Rokycany I o rozloze přes 22 tisíc metrů čtverečních byl dokončen a poslední...
  • Mezinárodní logistický provider Dachser Czech Republic oznámil obsazení pozice HR Manager:...
  • O investicích v České republice s Gabrielou Hrbáčkovou, AFI „Zájem zahraničních investorů roste...
  • Svého miliontého robota uvedla do provozu společnost Amazon. Stalo se tak v jeho fulfillmentovém...

Přesun výroby automobilů ze západní Evropy pokračuje

5. října 2015
Zpravodajství 0
840
Přesun výroby automobilů ze západní Evropy pokračuje

V roce 2015 Číně připadlo přibližně 30 % celosvětových prodejů osobních automobilů, což představuje nárůst o 400 % za méně než 10 let. Ve stejném období se však výroba automobilů v Evropě snížila o polovinu, ze 43 % na 21 %, přičemž v západní části kontinentu je tento pokles cítit více. Ze západoevropských zemí byly nejvíce zasaženy Itálie, Francie a Belgie. Velká Británie a Španělsko zaznamenaly nevýznamný pokles a zdá se, že pouze Německu se vyhnul pokles objemů výroby.

Karel Stránský, ředitel Corporate Solutions Colliers International pro region EMEA, uvedl: „Výroba motorových vozidel vzrostla v celé střední a východní Evropě, a mezi nejrychleji rostoucí trhy se řadí Slovensko, Česká republika a Rumunsko. Naše analýza naznačuje, že tento růst byl z velké části poháněn přesunem od nízkých ke středním objemům produkce a dalších částí dodavatelského řetězce ze západní Evropy. To bylo podpořeno faktory, jako jsou nízké náklady na pracovní sílu, vládní podpory a zlepšení infrastruktury v celé střední a východní Evropě.“

Výhled do budoucnosti

Průzkum společnosti Colliers ukazuje, že další globální trhy jsou v posledních pěti letech spojeny s 80 % nových výrobních závodů. V současné době se 36 % nových „evropských“ výrobních závodů, které jsou ve výstavbě, nachází v Asii a 27 % se jich staví v severní Americe.

„Expanze evropských výrobců automobilů se v posledních pěti letech jasně přesouvá z Evropy na další globální trhy. Vzhledem k úrovni latentní poptávky, měřené pomocí prodejů automobilů, spolu s přáním výrobců automobilů zvýšit místní produkci, jsme svědky nové výstavby závodů po celém světě se zaměřením na rozvíjející se trhy, jako je Čína a Mexiko,“ vysvětlil Karel Stránský a dodal: „Klesající tržby v západní Evropě budou vyvíjet tlak na výrobce automobilů na zvýšení účinnosti a snížení nákladů prostřednictvím reorganizace dodavatelského řetězce. Trhy střední a východní Evropy a sousední státy jako Turecko budou mít zřejmě lepší předpoklady ke strukturálním změnám v nabídce i poptávce. Budou i nadále přitahovat investice výrobců automobilů hledající kompromis mezi dostupností a nižšími náklady na pracovní sílu, což povede k nižším výrobním nákladům, schopnosti obsloužit Evropu a další zahraniční trhy. Výsledkem je, že čistý dopad na průmyslové využití místa na různých úrovních dodavatelského řetězce bude negativně ovlivněn případným zavíráním dalších závodů, a to zejména v místech s velmi nízkou mírou využití, které se nacházejí v západní Evropě.“

Prodeje aut budou klesat

Demografické změny, pokračující urbanizace, sdílení aut a městská politika „bez aut“ v Evropě poukazují na pokles prodejů automobilů po celém starém kontinentu. Pokud jde o novou poptávku, větší podíl budou mít pravděpodobně „zelené“, ekologicky přívětivé modely pod záštitou evropských politiků, a to v důsledku změny chování a většího povědomí zákazníků o životním prostředí.

Obecně, zejména v rámci vyspělejších automobilových trhů, bude automobilový průmysl čelit urychlení změny chování výrobců automobilů od prodejů ke službám, k čemuž se uchýlili někteří výrobci automobilů v rozvoji služeb sdílení aut. Patří mezi ně DriveNow společnosti BMW, Car2Go společnosti Mercedes a GoDrive společnosti Ford.

„Celkový negativní trend poklesu produkce bude částečně zmírněn díky probíhajícím a budoucím investicím do vědy a výzkumu v oblasti výroby čistých technologií a palivově účinných vozidlech s novou integrovanou digitální technologií,“ řekl Bruno Berretta, senior analytik z oddělení průzkumu trhu v regionu EMEA, Colliers International, a dodal: „To bude nástroj pro vyplnění stávající ´nevytížené produkce´, kdy nastupují nové ekologicky přívětivé modely. To pomůže řídit ad-hoc poptávku po specializované produkci. Nebude to ale stačit ke kompenzaci celkového poklesu objemu výrobního prostoru potřebného v tomto odvětví.“

Výzkum společnosti Colliers také zahrnuje analýzu rostoucího automobilového klastru ve střední a východní Evropě, ze které vyplývá, že vytvoření nového automobilového montážního závodu může generovat průmyslové požadavky na prostory o velikosti v průměru 400 až 500 metrů čtverečních pro přímé dodavatele na vyrobení 1000 vozů.

„Pro lokality, které by mohly zaznamenat nárůst, poskytuje tento výpočet velmi užitečný ukazatel poptávky po moderních prostorech. A pro ty lokality, kde dochází k poklesu, může výpočet poskytnout údaje o tom, kolik místa by se uvolnilo v závislosti na velikosti jednotlivých závodů,“ řekl Damian Harrington, regionální ředitel výzkumu pro východní Evropu Colliers International, a dodal: „Vzhledem k nedostatku průmyslových ploch a pozemků na strategických místech nebo v blízkosti velkých městských aglomerací v celé západní Evropě by možnost nových dostupných neobsazených míst měla být vnímána jako příležitost, a nikoliv jako hrozba, zejména pokud poptávka po moderních logistických zařízeních i nadále roste.“

Ilustrační foto: ŠKODA AUTO

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Komerční sdělení

7R nabízí v klíčových lokalitách České republiky novou generaci logistických prostor

7R, přední developer moderních skladových a průmyslových nemovitostí v Polsku a v České republice, posiluje své působení na českém realitním trhu dvěma projekty: 7R Park Lavičky, u dálnice D1 jen 30 minut od Brna, a EQT Park Prague North, na kterém 7R spolupracuje se společností EQT Real Estate, globálním investorem do realit.   Oba parky, […]

Systém Dematic Pouch: větší efektivita, méně námahy

Krátké dodací lhůty, rostoucí objem vráceného zboží a integrace online a offline kanálů, to jsou zásadní výzvy, kterým čelí moderní maloobchodní společnosti. Systém závěsných tašek Dematic Pouch jim nabízí efektivní řešení: díky vysoké flexibilitě, ergonomickým pracovištím a inteligentním procesům zajišťuje udržitelné plnění objednávek. Dematic Pouch je efektivní, flexibilní a všestranný Moderní maloobchod je dynamičtější než […]

Pod taktovkou společnosti Gridarch roste v Mošnově logistické centrum BMW Group

V rámci III. fáze Ostrava Airport Multimodal Parku (OAMP) vyrůstá v Mošnově logistické centrum automobilky BMW Group o celkové ploše více než 123 000 metrů čtverečních. Jeho pilotní provoz by měl být zahájen v polovině roku 2026. BMW Group bude z Mošnova své výrobní komponenty do zámoří – především do Asie a do Ameriky. „Díky […]

Efektivní logistika a udržitelná budoucnost s CHEP

CHEP úzce spolupracuje se svými partnery na budování chytřejších a udržitelnějších dodavatelských řetězců. Partnerství s TAMDA Foods je ukázkou toho, jak může dobře nastavená spolupráce přinášet měřitelné výsledky v oblasti udržitelnosti. Díky využívání poolingového modelu CHEP, který je založený na sdílení a opakovaném použití kvalitních palet, se společnosti Tamda podařilo zefektivnit logistiku a zároveň snížit […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SL NEWS

Čtěte nejnovější newsletter.
Registrujte se k odběru newsletteru.

Vydává
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Web editor
Filip Hubička
e-mail: filip.hubicka@atoz.cz

Předplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Newsletter

Přihlaste se k odběru newsletteru časopisu Systémy logistiky, který každou středu přinese do vašich e-mailových schránek informace o aktuálním dění v logistice.



Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.sk/
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2022. All Rights Reserved.
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required