
Jak se v oblasti logistiky FMCG či přímo v podnikání vaší firmy projevil současný růst české ekonomiky a spotřebitelské poptávky?
Naše společnost MD logistika má dlouhodobě stabilní obchodní partnery, kteří svou kvalitou a dobrým jménem na trhu FMCG garantují i pro naši společnost permanentní růst objemů a požadavků na služby, které jim MD logistika poskytuje. Proto pro nás celkový růst české ekonomiky není až zas tak velkým překvapením.
Současně s růstem našich stávajících zákazníků získala naše společnost i další nové významné obchodní partnery, což potvrzuje i to, že „jdeme s dobou“ a neustále pracujeme na zkvalitňování našich služeb.
Změnily či mění se v poslední době požadavky zákazníků? Lze říci například, že jsou náročnější?
Ano, požadavky zákazníků se neustále vyvíjejí a jejich náročnost stoupá. Je to logické a MD logistika je na tento vývoj připravena. V současné době pracujeme právě z důvodu rozšířených požadavků našich stávajících i nových obchodních partnerů na rozvoji našeho WMS a především na zkvalitnění komunikace mezi naší společností a zákazníky v rámci distribuce zboží.
Na trhu dochází ke konsolidaci jak dodavatelů FMCG, tak i maloobchodních řetězců. Je tu v souvislosti s tím prostor pro 3PL poskytovatele rozšiřovat portfolio klientů pro žádoucí dosažení synergických efektů?
Konsolidace dodavatelů FMCG a maloobchodních řetězců je opravdu dobrou možností pro poskytovatele logistických služeb k optimalizaci a synergiím. Na druhou stranu je však trend v rámci požadavků na poskytované služby, a to distribuovat zboží v menších objemech, v menších baleních a častěji na skladová, resp. prodejní místa, což má za následek, že synergie z konsolidací je „spotřebována“ právě těmito efekty a požadavky někdy hraničícími až s malou logistikou.
Potýká se i vaše firma s aktuálním nedostatkem řidičů a skladových pracovníků na trhu práce? Pokud ano, jak tuto problematiku řešíte?
Samozřejmě, že i naše společnost vnímá tyto problémy a i my se s nimi snažíme vypořádávat. MD logistika patří k zaměstnavatelům, kteří se v oblasti personální politiky snaží maximálně vyhovět svým zaměstnancům i nad rámec zákonných povinností. Pro naše stávající i budoucí řidiče máme připraven velmi zajímavý program odměňování a benefitů. Nezapomněli jsme ani na rodiny našich zaměstnanců, jimž nabízíme velmi zajímavé podmínky v rámci zlevněných tarifů u našeho „firemního“ mobilního operátora, ve spolupráci s naší „firemní“ bankou a pojišťovacím makléřem nabízíme zajímavé výhody při sjednávání hypotečních úvěrů či finančních služeb včetně pojištění apod.
Jak podle vás dlouhodobý nedostatek řidičů na trhu a jejich trvající úbytek ovlivní v následujících letech podnikání v nákladní dopravě a postavení dopravních firem vůči zákazníkům?
Toto téma v současné době hýbe celým logistickým, resp. dopravním světem a je na něj mnoho pohledů. Od názorů, že je nutné znovu zavést povinnou vojenskou službu, až po názor, že stejně budou za chvíli jezdit nákladní auta bez řidičů a zboží se bude přepravovat drony. Osobně si myslím, že logistické společnosti, které se dlouhodobě o své zaměstnance dobře starají a snaží se nové řidiče vychovávat, a k těmto společnostem jednoznačně MD logistika patří, budou i v následujících letech kvalitním partnerem vůči svým zákazníkům. Na druhou stranu věřím, že díky těmto problémům se trh „vyčistí“ od dopravních společností, které nedodržují základní pravidla a předpisy v oblasti AETR, mzdové předpisy nebo ekologické a další normy.
Do jaké míry mohou moderní technologie, např. pokročilé IT systémy či efektivnější organizace logistického řetězce, kompenzovat problémy s nedostatkem řidičů, potažmo problémy zajistit dostatečnou dopravní kapacitu?
Nedávno byla tato zajímavá tématika řešena na půdě Klubu logistických manažerů. Existuje spousta moderních technologií na bázi přenosu dat, které monitorují provoz přepravních prostředků, poskytují on-line informace o tom, kde se vozidla pohybují apod. I naše společnost jeden takovýto systém používá. Je to velký pomocník pro naše dispečery a samozřejmě, že napomáhá k co nejefektivnějšímu využití již nasazených přepravních prostředků. Další velkou výhodou pro optimalizaci našich přeprav je to, že MD logistika má v České republice geograficky dva velmi dobře situované centrální sklady s více teplotními režimy (Dašice u Pardubic a Praha Horní Počernice) a tyto sklady využívá i jako cross docková centra.
Toto vše ale nestačí, protože každý den se na tuzemských silnicích „narodí“ nějaké nepředpokládané omezení, zdržení, nehoda apod., a proto je velmi důležité mít i kvalitní komunikační prostředky s našimi řidiči pro zajištění aktuálních informací a také profesionální tým pracovnic oddělení komunikace se zákazníkem, které právě veškeré tyto odchylky a nepředvídatelnosti komunikují s našimi zákazníky a optimalizují distribuční procesy. Jak vidíte, optimalizace přepravních kapacit a v této době maximální využití přepravních prostředků, dle motta „když už řidiče mám, tak ať jezdí“, je souhrnem zpracování dat z moderních technologií, kvalitní dispečerské práce, optimální sítě logistických center, kvalitní práce řidičů a operativní komunikace mezi zákazníkem a logistickou společností…
Budu neskromný a dovolím si říct, že společnost MD logistika veškerá tato kritéria splňuje.
Můžete přiblížit situaci ohledně skladu vaší společnosti v Praze Horních Počernicích? Podařilo se vám spolupráci s firmou Ahold Czech Republic zachovat v podobném rozsahu, jako tomu bylo v případě vašeho předchozího zákazníka, tedy společnosti SPAR, která tyto skladové prostory před svým převzetím Aholdem úspěšně využívala?
K této otázce jsem se vyjadřoval již vícekrát, ale rád ji zodpovím znovu. Ano, spolupráce se společností Ahold Czech Republic se v našem skladu v Horních Počernicích i díky vzájemnému porozumění mezi managementem Ahold a MD logistika vyvíjí pozitivním směrem a kvalitativně i kvantitativně navázala na předchozí spolupráci se společností SPAR. Věřím, že v tomto trendu budeme i nadále naše společné aktivity rozvíjet a že spolupráce s tak významným obchodním partnerem, jakým pro nás společnost Ahold Czech Republic je, bude i z dlouhodobého pohledu v tomto duchu pokračovat.
I díky této dlouhodobé spolupráci chceme rozvíjet náš kvalitní tým pracovníků ve skladu v Horních Počernicích a investujeme do vybavení a manipulační techniky v tomto skladu, s cílem ještě zvýšit naši efektivitu a kvalitu námi poskytovaných služeb, a získat do této lokality i další významné obchodní partnery.
Změnil nějak současný vývoj v oblasti FMCG i události ohledně převzetí obchodů SPAR společností Ahold vaši strategii zaměření na jednotlivé oblasti služeb, které poskytujete?
Určitě ne, stále jsme logistická společnost zaměřující se na skladování a distribuci FMCG. K tomuto druhu činnosti máme vytvořeny procesy, systémy IT, máme techniku, máme skladové prostory, máme i kvalitní tým pracovníků a především máme know-how. A v této strategii budeme i nadále pokračovat.