Pokud vybíráte valník, základem je co nejpřesnější specifikace využití vozidla. Kvalitní prodejce následně dokáže zákazníkovi doporučit vhodnou techniku i případné varianty. Je nicméně skutečně vždy nutné vědět, na jaké účely bude vůz využíván. Kromě základní definice je při výběru významným faktorem hledisko hospodárnosti. Na spotřebu má vliv mimo jiné volba převodovky. V dnešní době je ideální volbou automatická či automatizovaná převodovka, která dokáže sama zvolit či nabídnout vhodný převodový stupeň. Tím se sníží možnost volby chybného převodového stupně řidičem a snižuje se opotřebení spojky. Jedním z hlavních činitelů při výběru je také stupeň motorizace. Jaká je ideální konfigurace? Obecné doporučení v tomto směru neexistuje. Opět je důležité, kde a s jakým zatížením bude vozidlo provozováno, na základě těchto informací lze dále vybírat.
Z hlediska hospodárnosti hrají roli i různé technické novinky. Patří mezi ně různé systémy managementu údržby nákladních vozidel, kdy jsou prostřednictvím telematiky údaje týkající se údržby a opotřebení pravidelně předávány z vozidla vybraným servisním partnerům a jsou evidovány a vyhodnocovány on-line – aniž by vozidlo muselo jet do servisu. Na trhu jsou u různých značek různé systémy s různými funkcemi. Systémy sledují také jízdní styl řidičů, kdy je vyhodnocována efektivita provozu. Díky tomu je možné například hodnotit práci řidiče, mít přehled o tom, jak vozidlo ovládá a hlavně na základě konkrétních údajů mu poskytnout doporučení pro zlepšení. Hlavní výhodou bývá optimalizace spotřeby vozidla a jeho menší opotřebení. Systém může sledovat množství údajů, například (může se lišit u různých systémů) používání plynového a brzdového pedálu, řazení rychlostních stupňů, použití retardéru, tempomatu, sledovat může taktéž topografii trasy a vytížení vozidla. Řidiči může být v průběhu jízdy poskytnuto systémové doporučení pro nejekonomičtější jízdu. Mezi funkce může patřit také takzvaný časový management, díky kterému lze snadno plnit zákonné požadavky ohledně archivace dob jízdy a odpočinku. Nahrávání souborů z karty řidiče a velkokapacitního úložiště totiž může probíhat stisknutím tlačítka, respektive plně automaticky z pracoviště disponenta. To šetří peníze a snižuje administrativní náročnost.
Zákazník si při výběru valníku nadefinuje vše, prodejce mu vůz sestaví podle jeho představ. Vše by mělo, jak bylo předesláno, vycházet z plánovaného využití a také vytížení vozidla. S typem využití souvisí i volba nejvhodnější kabiny. Uvnitř moderních kabin je kladen důraz na ergonomii. Důležitý prvek představují odkládací prostory, při výběru se zaměřte i na takové detaily, jako je jejich umístění. V potaz ale můžete brát například i to, zda je snadné nastupování a vystupování, možnost volného průchodu kabinou, odpočinkovou zónu, možnost snadné údržby, ergonomická, vzduchem odpružená sedadla atd. Zajímat se můžete mimo jiné o výkonné topení a větrání.
Významná je nejen efektivita provozu, ale také bezpečnost. Bezpečnost s efektivitou velmi úzce souvisejí. V dnešní době jsou již zcela běžné nejrůznější asistenční systémy, které pomáhají řidiči dodržovat odstup od vpředu jedoucího vozidla, hlídají jízdu v pruhu, aktivní tempomat dokáže předem sledovat zmíněnou topografii trasy a optimálně tak využít schopností automobilu. Samozřejmostí je možnost sledování aktuální polohy vozidla, což souvisí se zmíněnými systémy.
Jedním z prvků vozidla je například asistent rozjezdu. Tento prvek výbavy zamezí nežádoucímu pohybu vozu při rozjezdu z klidového stavu, například pojezdu vozidla vzad při rozjezdu do kopce. Samotná možnost výbavy je široká, záleží na konkrétním užívání vozu a představách zákazníka. To platí koneckonců obecně, ať už potřebujete tahač návěsů, valník, domíchávač betonu nebo třeba sklápěč.
Vyjádření z oboru
„Volba kabiny valníku závisí na jeho využití“
Kabiny valníků mohou mít různá provedení. Je důležité předem znát, kde bude vozidlo jezdit, zda bude například každý den rozvážet nápoje, nebo bude nasazeno ve stavebním segmentu, nebo třeba v dálkové přepravě. Tomu je potřeba přizpůsobit požadavky na rozměr, provedení a vybavení kabiny.
Jan Kuhn, tiskový mluvčí, Mercedes-Benz Česká republika
Článek připravil Petr Neckař. Text původně vyšel v časopise Systémy Logistiky č. 143, červen 2015
Foto: TATRA TRUCKS, Mercedes-Benz Česká republika