
Díky monitoringu využívání dopravní techniky je dnes možné sledovat on-line polohu vozidla, ale také provozní údaje o vozidle, tedy například údaje o spotřebě, dodržování stanovené trasy a časového harmonogramu dopravy; monitoring slouží i pro pozdější vyhodnocení efektivity přepravy, pro fakturaci a další účetní operace.
Data slouží ke strategickému rozhodování
Sledování vozidel spadá do oblasti řízení přepravních zakázek. Jak říká Bernard Machovič, ředitel dopravy společnosti Šmídl, důležitá je možnost konsolidovat informace o výkonech vozidel (ujeté km), spotřebě, využití doby řízení, průměrné rychlosti, odchylek od žádoucího jízdního stylu atd. „Tato data využíváme nejen pro analýzy provozu na úrovni celé firmy i jednotlivých skupin vozidel, ale také jako podklad pro rozhodnutí operativní, nebo dokonce i strategické povahy, tedy například v případě rozhodování o volbě značky a modelu dopravního prostředku nebo pneumatik,“ sděluje Bernard Machovič. Systém (Echotrack), který firma Šmídl využívá, je pro firmu klíčový zejména ve třech oblastech – v řízení přepravních zakázek, v komunikaci mezi dispečinkem a řidičem, a dále v produkci provozních dat.
Pozitivní zkušenost s monitoringem má také společnost Geis CZ, která má všechny tahače vybaveny systémem Fleetboard. Ten také umožňuje sledovat nejrůznější parametry provozu vozidel, mimo jiné přesné vyhodnocení výkonu řidičů. Je možné vyhodnotit prakticky všechny činnosti řidiče při řízení vozidla, tedy styl jízdy, ekonomiku jízdy, spotřebu a podobně. „Sledujeme dokonce třeba i opotřebení brzd ve vztahu ke stylu jízdy řidiče,“ prozrazuje Petr Družkovský, provozní ředitel společnosti Geis CZ. Monitoring je účinný nástroj pro vyhodnocení celkového výkonu a práce řidičů. Je možné jejich vzájemné porovnávání a stálé zlepšování kvality jejich práce na základě pravidelného vyhodnocování výstupů z monitoringu. Ve firmě Geis CZ tyto výstupy umožňují vést řidiče k maximálně bezpečné a ekonomické jízdě.
Spokojenost s výstupy monitoringu potvrdila i společnost DHL Freight, která pro monitorování flotily využívá systém poskytovatele Scania, tedy Scania Fleet Management. Na pravidelné bázi a samozřejmě podle potřeby lze tímto systémem sledovat polohu vozového parku, trasy vozidel a dobu řízení. Dalším benefitem je i možnost plánování servisu, ale i tvoření různých reportů, například o tankování nebo vlivech vozidel na životní prostředí. „K řízení a sledování kapacit ze skupiny smluvních a osvědčených dopravců využívá DHL Freight vlastní interní systém Agheera, který je schopen převést rozdílné GPS providery na jednu vizualizaci disponentům, a tyto informace také následně sdílet,“ konstatuje Lukáš Smýkal, produktový manažer firmy DHL Freight.
Důraz na integraci s dalšími systémy
Podívejme se na další konkrétní příklad: Jaroslav Donát, vedoucí odboru České pošty, uvádí, že v oblasti monitoringu v prostředí České pošty očekává ještě ve vyšší míře zaměření na bezpečnost a větší provázanost, integraci se souvisejícími systémy, rovněž náhradu zastaralých a nevyhovujících systémů. „Osobně se domnívám, že toto jsou obecně trendy v oblasti monitoringu i mimo Českou poštu. Dále očekávám novou generaci GPS jednotek a souvisejícího hardwaru, což umožní i kvalitativní rozšíření funkcionalit,“ uvádí Jaroslav Donát.
Hlavní přínos monitoringu spatřuje (v porovnání se stavem před zavedením) především v přesnosti (čas, lokalita, projezdy km) a v možnosti vizualizace. Za další výhody označuje zvýšení bezpečnosti (čidla sledují například otevření nákladového prostoru), evidenci formou elektronické knihy jízd, samotný on-line monitoring, ale i sledování účelů jízd. Česká pošta analýzu dat ze systému využívá mimo jiné k optimalizaci vozového parku a kontrole jízdních řádů. Došlo k přesnějšímu vykazování jízd a poklesu projezdů. V další fázi Česká pošta předpokládá další úspory, kde k částečným úsporám již došlo zavedením elektronických knih jízd. „Potenciální uživatele bych upozornil na důležitost přípravy před pořízením systému. Měli by definovat, co skutečně potřebují, co od systému očekávají, stanovit přesnou definici pro dodavatele, zaměřit se na možnost přizpůsobení požadavkům uživatele, komplexnost systému, IT vybavení a rovněž náklady na pořízení a provoz,“ doporučuje Jaroslav Donát.
Trend: apel na přehledy a eliminaci chybovosti
Technologie pro sledování vozidel se do jisté míry moc nemění, ale mění se přístup logistik jednotlivých firem. „Z našeho pohledu provozovatele mezinárodní burzy nákladů a volných vozů můžeme na základě výsledků interních zákaznických průzkumů jednoznačně říci, že aktuální trend v oblasti sledování celovozových zásilek je zcela zjevný. Logistici i zasilatelé chtějí mít jasný přehled o přepravovaném zboží, aby nedocházelo k chybovosti. Díky dostupným technologiím se postupně začíná sledovat úplně všechno,“ konstatuje Jan Hrubý, marketing manager společnosti TimoCom.
Jak dodává, každý kamion, který je vybaven GPS monitoringem, lze přiřadit k nějaké konkrétní zásilce, a tu je tak možné sledovat. V Evropě jsou dostupné stovky sledovacích systémů GPS, jež dopravní firmy do svých vozů nainstalovaly, ale pro logistika je největším omezením jejich vzájemná nekompatibilita. „Sdružili jsme všechny nejrozšířenější evropské poskytovatele telematických služeb do jedné platformy, a tím jsme splnili požadavek kompatibility. Aktuálně sdružujeme 130 GPS systémů a počet partnerů neustále roste. Nacházíme společnou řeč s poskytovateli telematických systémů a rozšiřujeme tak vzájemnou kompatibilitu. Toto řešení přináší pro logistika jednoznačnou výhodu, a to, že není závislý na jednom poskytovateli GPS a všechny své transporty zboží vidí na jedné mapě, i když spolupracuje s více dopravci, kteří mají rozdílné GPS systémy,“ vysvětluje Jan Hrubý.
Podotýká, že ze statistik vychází, že v budoucnu se tyto nástroje stanou standardem přepravy zboží a bude je využívat stále větší počet firem i při jednorázových přepravách, které jsou realizovány přes dopravní databanku.
Názory odborníků k tématu
„Monitoring pomáhá při hodnocení jízdních stylů řidičů“
Jízdní styl je v naší společnosti součástí měsíčního hodnocení řidičů. Vzhledem k momentální situaci na trhu, kdy poptávka po řidičích stoupá, a v dalším období neočekáváme, že se to změní, je nezbytně nutné, abychom si uměli řidiče vychovat. Tento proces je sice pro lidi, kteří s řidiči komunikují, velmi časově náročný a přináší zvýšené personální náklady, ale úspory nákladů na PHM, pneumatikách a opravách vozidel je převyšují. Já sám vidím velký přínos v minimalizaci subjektivního hodnocení řidičů, tedy dělení pouze na: ten je dobrý, ten je špatný.
Petr Volák, manažer dopravy, C.S.CARGO
„Budoucnost? Poroste význam monitoringu jako nástroje řízení!“
Monitoring se jednoznačně posunuje směrem od tradiční track & trace aplikace, tedy sledování vozidel nebo zásilek, k modernímu manažerskému nástroji pro řízení provozu vozidel, který de facto on-line poskytuje informace a vstupy potřebné pro další rozhodování na úrovni dispečinku i vrcholového vedení společnosti ve sféře technické, obchodní, personální a podobně. Jsem přesvědčen, že tato řešení budou dále rozvíjena z hlediska funkcí i instalace v rámci firemních IT architektur a jejich význam především jako nástroje řízení poroste.
Bernard Machovič, ředitel dopravy, Šmídl
„Nesmí se zapomínat na kvalitní proškolení“
Systém monitoringu se stane nezbytných nástrojem ve většině dopravních společností. Díky zkvalitnění práce řidičů, kontroly ekonomiky nebo možnosti sledování aktuální polohy vozidla bude dopravce s tímto systémem určitě v konkurenční výhodě. Využívání monitoringu lze jen doporučit. Určitě je nutné nepodcenit nutnost kvalitního proškolení odpovědných zaměstnanců, zejména řidičů a dispečerů.
Petr Družkovský, provozní ředitel, Geis CZ
Článek připravil Petr Neckař. Text vyšel původně v časopise Systémy Logistiky č. 143, červen 2015