
GEFCO se na turecký trh soustředí již delší dobu, především v souvislosti s dopravou sektoru automotive. Zároveň ale vnímá, jaký potenciál logistická linie mezi Českou republikou a Tureckem má. Zvyšující se vzájemný obchod, ale také „sondování“ tureckého trhu či možnosti využití Turecka coby logistického hubu mnohé naznačují. Je pravda, že díky významným přístavům, dobře fungujícím letištím i kvalitní pozemní dopravě bude Turecko hrát stále významnější roli v obchodu mezi Západem a Východem, ale také mezi Severem a Jihem.
Význam Turecka posiluje také důraz, kterou turecká vláda klade na rozvoj ekonomiky. Ministr hospodářství Turecka Nihat Zeybekci například v těchto dnech představil ambiciózní cíl Turecka, a to stát se jednou ze tří největších ekonomik světa. Turecko tak plánuje překonat jednoho ze současných ekonomických gigantů – Německo, Francii nebo Spojené království. Do roku 2023 má Turecko patřit mezi TOP 10 ekonomik světa a mezi 3 nejsilnější evropské ekonomické tahouny.
Společnost GEFCO v nedávné době realizovala průzkum nálady českých průmyslových společností v oblasti obchodu či dopravního spojení s touto zemí. Celých 76 % z dotázaných, kteří s dopravou mezi ČR a Tureckem mají zkušenosti, tvrdí, že jsou s touto destinací z hlediska logistiky spokojení. „Tři čtvrtiny dotázaných podniků, které převáží z nebo do Turecka, jsou s organizací této přepravy spokojeny. Menší výhrady má 20 % dotázaných. Problémy nastávají zejména kvůli dlouhé době přepravy a úředním formalitám,“ komentuje Aleksander Raczynski, generální ředitel společnosti GEFCO Česká republika. Jak doplňuje, Turci jsou si dobře vědomi svého potenciálu na logistické mapě světa a především byrokratická zátěž rychle klesá. „Díky našemu dlouhodobému působení na trhu, a také díky přítomnosti společnosti GEFCO přímo v regionu, umíme velmi dobře pomoci se zvládnutím místních logistických norem, legislativy, celních a daňových předpisů, stejně jako s další administrativou,“ upozorňuje Raczynski na vysokou přidanou hodnotu, kterou společnost GEFCO v celém logistickém procesu mezi Tureckem a Českou republikou nabízí.
Vzájemný obchod mezi Českou republikou a Tureckem se v posledních deseti letech dynamicky rozvíjí a nabírá stále většího objemu. Pozitivní přitom je, že stoupá vývoz zboží z České republiky a z původně negativního salda vzájemného obchodu se postupně stává pozitivní.
Výsledky vzájemné obchodní výměny potvrdily i statistická data za celý rok 2014. Obrat dosáhl historicky rekordní úrovně 71,85 miliardy korun, což meziročně znamená růst o 9,4 %. O 3,1 % rostly i exportní výkony, a to na 44,58 miliardy korun. Import z Turecka rostl výrazněji, a to o 21,6 % na hodnotu 27,3 miliardy korun. Stále pokračuje vývoj pozitivního salda obchodní bilance ve prospěch ČR – v tomto období to bylo 17,3 miliardy korun. Šlo o nejvyšší hodnotu kladného salda ve srovnání se všemi prioritními zeměmi a dokonce i 26 zájmovými zeměmi mimo EU, kromě Švýcarska. Z pohledu objemu náš export do Turecka již překonal Čínu (42,3 miliardy korun) a v roce 2014 figuroval na třetí příčce mezi nejvýznamnějšími partnery České republiky z prioritních zemí, tj. za Ruskem a USA. V nominálním vyjádření pak exportní výkony do Turecka dosáhly téměř 4krát vyšší hodnoty ve srovnání s exportními výkony do Indie či Mexika, 5krát vyšší úrovně ve srovnání se Srbskem a asi 20násobně vyšší hodnoty ve srovnání s Vietnamem. Současně exportní výkony do Turecka předčily i ostatní exportní výkony do jednotlivých zemí z tzv. skupiny 26 zájmových zemí mimo EU, vyjma Švýcarska.
V dalších letech lze proto očekávat, že oboustranný zájem nejen o dopravní spojení, ale také o obchodní aktivity bude narůstat. Podle společnosti GEFCO by bylo chybou českých průmyslových společností, zástupců logistiky a v neposlední řadě také českého státu příležitosti nevyužít.
Ilustrační foto: GEFCO