
Fúze
Koupě AWT byla oznámena na konci loňského roku, teprve na přelomu května a června letošního roku dostala posvěcení od českého antimonopolního úřadu. PKP koupilo 80% podíl, další část zůstává René Holečkovi a jeho společnosti Minezit SE. Předseda představenstva PKP CARGO Adam Purwin (na snímku) si toto spojení pochvaluje, protože díky menšímu partnerovi budou mít údajně přímé spojení a znalosti o českém trhu.
Spojení AWT s druhým největším evropským nákladním dopravcem na železnici umožní AWT prodloužení tras a rozšíření služeb zákazníků. Vedení PKP CARGO představilo konkrétní synergické efekty, které přispějí k rozvoji a růstu AWT. PKP CARGO je mimo jiné schopno nahradit dosud pronajímané vozy AWT svým vlastním zmodernizovaným vozovým parkem. Vícesystémové lokomotivy PKP CARGO umožní AWT prodloužit trasy z Česka.
Podle Purwina existuje mnoho dalších synergií, které lze využít zejména ve slezském regionu. V současnosti jsou železniční dopravci omezeni při překračování hranic, spojení obou společností může pomoci při zrychlení dopravy v kontextu stávajících předpisů.
PKP vlastní 63.000 vagónů a každý den vypraví 2400 lokomotiv. Na dopravním trhu v Polsku drží více než poloviční podíl, v jednotlivých segmentech pak i více. Klíčová je pro firmu přeprava uhlí (73% podíl).
Díky AWT získává polská skupina 170 lokomotiv a pět tisíc vagónů, kterou mohou operovat zejména na českém a slovenském trhu. K dispozici je také 60 železničních vleček a momentálně dva tisíce zaměstnanců.
Jak uvedl Adam Purwin, firma jedná o možnosti dalších akvizic, podrobnosti ale neupřesnil.
Další postup na jih
Převzetím AWT rozšiřuje PKP CARGO své obchodní aktivity směrem na jih. „Převzetí podílu pana Bakaly v AWT bereme jako otevření si budoucí cesty k přístavům Jadranu a na Balkáně,“ vysvětluje motivaci akvizice Adam Purwin. „Role AWT v této expanzi je důležitá kromě výhodné polohy a blízkosti Slezska především možností rozvoje terminálu Paskov, nacházejícího se 60 kilometrů od polské a 25 kilometrů od slovenské hranice,“ dodává.
Skupina PKP chce v další expanzi postupovat především na východ a na jih od Polska. Německo sice považuje za slibný trh, ale ovládaný dominantním národním hráčem (DB Schenker). Po fúzi chce tedy firma budovat silný logistický trojúhelník, který by propojoval Severní, Baltské a Jadranské moře. Svou strategií rozvoje tak navazuje také na plány Evropské unie o budování severojižních železničních koridorů.
Společnost PKP CARGO ve své strategii pro AWT plánuje vybudovat ze současného přepravního a skladového terminálu Ostrava-Paskov mezinárodní logistický hub, který by se měl stát důležitou přepravní a logistickou křižovatkou nákladní železniční dopravy s nadregionálním významem.
Firma je kotována na burze. Největšími akcionáři jsou společnosti PKP (33 %; patří polskému státu), ING PENZIJNÍ FOND (10,6 %), Aviva penzijní fond (5,2 %) či Morgan Stanley (5,3 %). Zbytek představuje podíl volných akcií na trhu (free float). „Máme přístup k financování, což nám umožňuje reálně uvažovat o stabilní expanzi na ostatní trhy,“ říká Adam Purwin a dodává: „Máme vizi největší logistické skupiny v Evropě.“
PKP CARGO také věří, že se v budoucnu posílí objem přepravovaných nákladů po železnici. „Evropská unie silně upřednostňuje dopravu zboží po železnici, a to s ohledem na společenském náklady a na nadměrné využívání nákladní silniční dopravy, které s sebou nese řadu negativních důsledků,“ uvádí Adam Purwin a dodává: „To dává výjimečnou příležitost dynamickému rozvoji železniční dopravy, a to zejména kontejnerové. Díky naší podpoře bude AWT z tohoto procesu těžit nejen v oblasti samotné železniční přepravy, ale rovněž i v dalších oblastech své činnosti.“
Mění se také charakter transportu zboží po železnici – stále větší roli mají dálkové trasy. „To znamená, že není možné se na tento trh dívat pohledem jednotlivých států uzavřených ve svých hranicích. Budou se urychlovat konsolidační procesy na mezinárodní úrovni, a to jak ve formě vlastnických změn, tak i vytvářením strategických aliancí,“ míní Adam Purwin.
AWT řídí Zbigniew Klepacki
Novým předsedou představenstva a generálním ředitelem skupiny AWT se stal Zbigniew Klepacki. Nahradí tak dosavadního generálního ředitele Davida Prchala, který tuto funkci přijímal na dočasnou dobu a nyní se plně soustředí na svou stálou pozici finančního ředitele.
Zbigniew Klepacki bude odpovědný za vedení a strategické řízení celé skupiny AWT. Zastával mnoho manažerských pozic, jak ve finančním, tak i průmyslovém odvětví. Působil jako náměstek ministra infrastruktury s odpovědností za kolejovou dopravu a před příchodem do AWT byl členem dozorčí rady PKP CARGO. Vystudoval Právnickou fakultu na Varšavské univerzitě.
Text: Stanislav D. Břeň
Foto: PKP CARGO