Pokud se firma rozhodne pro řešení obsluhy skladu pomocí systémových vozíků – VNA (Very Narrow Aisle), je důležité, aby se obrátila na zkušeného a seriózního dodavatele, který nabízí kvalitní produkty a bude pro ni spolehlivým partnerem. Nejvhodnější model konkrétního vozíku pak vyplyne z analýzy potřeb zákazníka, která bývá základem pro optimální řešení přímo na míru. Při výběru dodavatele se doporučuje využít referenčních návštěv i možnost vyzkoušet si předem vozík včetně skladové navigace.
Systémové vozíky typu Man-Up jsou vhodné do provozů, kde probíhá i vychystávání kusových položek z jednotlivých palet. Vozíky tohoto typu slouží jak k manipulaci celých palet, tak i k vychystávání. Vozíky s třístranným zakládáním (man-down) jsou stroje s čelně sedícím řidičem a bočně umístěným zvedacím zařízením, které je otočné současně s vidlicemi. Třetí skupinou systémových vozíků, s nimiž se v systémových skladech setkáváme, jsou vozíky vychystávací. Obzvláště ve spojení se skladovou navigací systémové vozíky nabízejí přesný a velmi efektivní nástroj obsluhy skladu. Jejich využití je možné prakticky v jakémkoliv provozu, ať už se jedná o mrazírenský provoz nebo klasický vyhřívaný sklad. Nacházejí uplatnění prakticky ve všech oborech – v automotive, farmaceutickém průmyslu, v potravinářských provozech, v chemických provozech, ve zbrojním průmyslu i v dalších odvětvích.
Pokud firma nemá jasno, zda ve skladech bude používat vozík typu man-down nebo man-up, je důležité v poptávce uvést, jaký druh nákladu se bude vozíkem manipulovat včetně informací o základním rozměru palety – délka x šířka x výška, zda bude mít náklad přes paletu přesah, a pokud ano, jak bude velký. Dále je vhodné uvést maximální hmotnost palety, nejnižší a nejvyšší požadovanou výšku ukládání, šířku pracovní uličky, dále jestli se bude provádět i vychystávání kusových položek, vhodné je uvést i výškové omezení skladu a případných průjezdů. Ideální je poptávaným dodavatelům poskytnout i layout skladu. Pokud je ale sklad prázdný a regály se teprve plánují, mají dodavatelé prostor pro návrh kompletního řešení i s návrhem vhodných typů vozíků, umístění regálů, šířky uliček, výškového členění atd. Při vybírání systémových vozíků by se firma měla zajímat i o to, co je zahrnuto v základní výbavě a co je již ve výbavě nadstandardní.
Tyto vozíky se mohou pohybovat na základě mechanického nebo indukčního vedení. Mechanické i indukční vedení mají své výhody stejně jako úskalí. Hned v počátcích projektu je tedy důležité zvážit obě možné varianty, poptávající firma by měla být informována o výhodách a nevýhodách daných možností. Pro každý sklad je nutné zvolit optimální řešení. Výhodou mechanického vedení je možnost menší šířky pracovní uličky a vyšší pojezdové rychlosti vozíku. Nevýhodou může být nemožnost vychystání palety z pozice na zemi pomocí ručně vedeného paletového vozíku, což naopak umožňuje použití indukčního vedení. Další nevýhodou mechanického vedení je i problematické čištění podlahy skladu, které je v některých provozech nezbytné. U indukčního vedení lze naopak jednoduše použít mycí stroj na podlahu. Nevýhodou mechanického vedení může být také určité opotřebení, zejména na vjezdech do uliček, kde může nejvíce docházet k poškození naváděcích profilů, které vozík při nájezdu do uličky usměrňují. Výměna dílů pak může znamenat další finanční náklad. Naproti tomu u indukčního vedení nic takového nehrozí. Další nevýhodou mechanického vedení může být použití tzv. vysokého mechanického vedení (100 mm), které neumožňuje zakládat palety na podlahu za ně. U mechanického vedení nízkého (50 mm) a vedení indukčního to ovšem možné je. Varianta volně pojízdného vozíku se využívá pouze u menších verzí vysokozdvižných vychystávacích vozíků pro první a druhou úroveň paletových polic. Nedá se tedy stoprocentně říci, jaká alternativa je lepší, protože každá z výše zmíněných variant má své výhody i nevýhody.
Je také nutné myslet na proškolení obsluhy vozíků. Zaškolení obsluhy systémového vozíku je nezbytné a musí proběhnout při dodání každého vozíku. Pokud již obsluha vlastní oprávnění k jízdě se systémovými vozíky (obsluha by měla mít osvědčení řidiče manipulační techniky pro elektrické vozíky skupiny E3) a má zkušenosti s řízením systémových vozíků, probíhá proškolení obsluhy po instalaci vozíku přímo ve skladu. V případě, že toto oprávnění obsluha nemá, je potřeba ho nejdříve získat a následně mohou být řidiči proškoleni na konkrétní dodávaný vozík. Obsluha by měla být zdravotně způsobilá pro práce ve výškách. Specifikum jízdy v systémovém vozíku spočívá v úzkých uličkách a v možnosti třístranného zakládání do regálu. Velkou změnou může pro řidiče být i přechod na vozík kategorie man-up, kde se celá kabina i se řidičem zvedá nahoru. V dnešní době, kdy jsou na řidiče kladeny vysoké nároky z hlediska přesnosti a rychlosti, je komfort během pracovního výkonu nezanedbatelným parametrem vozíku. Pokud tedy po řidičích požadujeme maximální efektivitu po celou dobu pracovní směny, je důležité jim vytvořit i odpovídající pracovní prostředí. Člověk, který je unavený a nemá odpovídající pracovní prostředí, samozřejmě častěji chybuje, je pomalejší a jeho efektivita výrazně klesá. U vozíků typu man-up může být například obsluha vozíku chráněna proti nepříjemnému proudění vzduchu čelním tvrzeným sklem, podlaha může být vyložena gumovou pěnou, aby řidiče při delším stání nebolely nohy, u vozíků se setkáváme i s měkčenou opěrnou lištou na kolena, o kterou se obsluha při vychystávání může opřít (může se samozřejmě lišit podle výrobců). Důležité je i osvětlení jak vozíku, tak i případně regálů v pracovní uličce, vozík může být vybaven LED osvětlením kabiny řidiče i LED pracovním osvětlením regálů.
Jedním z prvků, který výrazně usnadňuje vychystávání kusových položek, jsou výklopné bočnice, které se vyklápějí pod úhlem 15° směrem k regálům, a díky tomu je výrazně zlepšen dosah operátora v regálu – asi o 50 cm. Vozík může být dále vybaven i ovládacím panelem integrovaným ve sklopných loketních opěrkách, větráky pro letní období, kdy bývá pod střechou skladu vysoká teplota, vyhřívanou sedačkou, plně uzavřenou kabinou, rádiem s CD přehrávačem, clipboardem na papíry až po skladovou navigaci, která přesně navádí vozík na určenou skladovou pozici.
Článek připravil Petr Neckař
Slovo odborníka
„Neskladujte vzduch: zakládání až do výšky kolem šestnácti metrů“
Díky tomu, že systémový vozík může pracovat ve velmi úzkých uličkách a umožňuje třístranné zakládání, dosáhne firma výrazného nárůstu kapacity skladu. Další navýšení je možné také díky zakládání do vysokých výšek. Díky možnosti ukládat palety do výšek až kolem šestnácti metrů, neplatí zákazníci v halách pouze za vzduch nad regály, ale mohou regál plně kapacitně využít. Při použití skladové navigace, tedy přesného navádění vozíku na danou skladovou pozici, je systém zaskladňování a vyskladňování přesný a bezchybný, což celý materiálový tok a všechny skladové procesy významně zrychlí.
Josef Zeman, specialista Linde řešení, Linde Material Handling Česká republika
Článek původně vyšel v časopise Systémy Logistiky č. 142, květen 2015