Používáte při skladování nějaké automatické prvky?
V montážní hale máme k dispozici jeden kardex, kde je naskladněný spojovací a hydraulický materiál, drobné nářadí a ochranné pracovní pomůcky. Zařízení má 90 polic, přičemž zhruba 60 je dlouhodobě obsazených. Vše je organizováno v plastových boxech a pohyb se řídí přes počítač. Výdej materiálu je vázán na náš informační systém, kde se automaticky odepíše. Zařízení obsluhuje jeden skladník, ale při nočních směnách do něj může vstupovat i předák. Jasnou výhodou je možnost skladovat na malé ploše relativně velký objem všech potřeb. Kardex poskytuje výhodu i v tom, že automaticky natěžuje materiál pro jednotlivé zakázky, což pak ulehčuje fakturaci drobného materiálu pro jednotlivé klienty.
Jak ve vaší firmě nakládáte s obaly?
Palety máme vlastní a vracíme je dodavatelům na bázi výměny. Vzhledem k hmotnosti zboží jsou dost náchylné k porušení, takže často si je opravujeme nebo objednáváme nové. Co se týká obalů, tak máme smlouvu s externí firmou, která vyveze kovový odpad a recykluje další obaly.
Máte v praxi zavedeny vratné obaly?
Obaly dostávají dost zabrat a většinou nejsou dále použitelné. Jediné, co používáme, jsou speciálně navržené palety pro převodovky, jež mohou mít i dvě tuny. Vymysleli jsme design palet, aby vše drželo a bylo řádně ukotveno. V tomto případě se jedná o vratný obal a sváží se k dodavateli vždy, když se jich nashromáždí více.
Nakupujete nějaké logistické služby externě?
O nadrozměrných přepravách jsme už mluvili. Protože kromě jednoho vozu pro přesuny ve firmě nedisponujeme vlastními vozy, využíváme dvě lokální firmy – FRAMA CZ a ČSAD Logistik Ostrava. S ČSAD Logistik Ostrava jsme přešli na systém kombinované dopravy, kdy se volné položky, jako například výpalky, odvezou 24tunovými auty na vlakový terminál v Lovosicích. Tam se přeloží a větší část odjede na návěsu po železnici.
Kombinovaná doprava není pro nás až tak výhodná z hlediska ekonomického. Finanční úspory jsou zanedbatelné, ale protože se pohybujeme v offshore businessu, snažíme se také chovat ekologicky. Pokud nám tedy naši dopravci nabídnou tuto možnost, rádi ji využijeme.
Z pohledu nadrozměrů pro nás železnice nemá příliš význam kvůli nedostatečnému drážnímu profilu. Můžeme ji ovšem uplatnit při transportu kontejnerizovaných řešení, tedy například naší vrtné soupravy. Když jsme ji vyváželi k našemu australskému zákazníkovi, tak jsme třicet kontejnerů naložili na železniční terminál v Paskově a převezli jsme je přes Prahu do Hamburku, kde se překládalo na loď.
Jaké máte plány do budoucna z hlediska logistiky?
V nejbližší době nás čeká oprava komunikací, které při přesunu těžkých nákladů velmi trpí. Běžné zatížení komunikací a podlah v halách se pohybuje kolem 20 tun. Také vybudujeme venkovní konzolové regály se zastřešením u jedné z hal. Až do výšky pěti metrů zde budeme moci skladovat lehčí materiál, který se nám jinam nevejde. Dlouhodobě tu bojujeme s prostorem a musíme skladování neustále zefektivňovat. Z hlediska manipulace nás čeká obměna části techniky, rádi bychom také pořídili nový samohybný transportér.
Text: Stanislav D. Břeň
Fotografie: Martin Mašín, Huisman