
Zavádění elektronické dokumentace u Alzy zahrnuje faktury (INVOIC), objednávky (ORDERS) a avíza dodávek (DESADV), elektronickou obdobu papírového dodacího listu. V první fázi, která trvala necelé dva měsíce, se podařilo bezproblémově zapojit 30 % dodavatelů, což představuje více než 50 % objednávek a přes 40 % dodavatelských faktur, jež byly v tomto čase převedeny z papírového do elektronického formátu prostřednictvím řešení ORION EDI od CCV Informační systémy.
„Automatizace výměny obchodních dokladů prostřednictvím EDI se pro nás stala téměř nutností. Máme několik stovek dodavatelů, proto velmi vítáme bezchybnost a rychlost, kterou přináší strukturovaná výměna dat realizovaná napřímo mezi jednotlivými podnikovými systémy. Zpočátku jsme vnímali jako nejzajímavější rozvíjet zprávu DESADV, ale nyní bych vyzdvihnul zejména dopady na samotnou automatizaci zpracování faktur. To vše při současné redukci nákladů, které jsou s těmito procesy spojeny,“ říká Rudolf Žůrek, ředitel logistiky Alza.cz. Cílem pro letošní rok je rozšíření elektronické komunikace i na další obchodní partnery a převést do elektronické výměny dat 80 % dokladů.
Opakovaně potvrzenou skutečností z praxe je, že plný potenciál EDI se skrývá v zapojení co největšího počtu dodavatelů a využívání co nejvíce EDI zpráv. „Jsem velmi rád, že Alza svým přístupem k elektronizaci dokladů ukazuje cestu také dalším partnerům na trhu, kteří široké možnosti a výhody využití EDI teprve objevují. Krok správným směrem jsou pak také úvahy o zavedení dalších EDI zpráv jako například ORDRSP, tedy potvrzení objednávky, ve které dodavatel zákazníkovi v odpovědi na jeho objednávku sděluje, jaké zboží dodá, jaké nikoli, případně zda došlo k nějakým změnám,“ vysvětluje David Reichel, ředitel divize eBusiness společnosti CCV Informační systémy.
Pro kompletní identifikaci v rámci EDI komunikace využije Alza.cz přínosů globálních standardů GTIN (Global Trade Item Number) a GLN (Global Location Number). V podobě čárového kódu na zboží všeobecně známý GTIN jednoznačně identifikuje veškeré produkty, GLN pak každý článek dodavatelsko-odběratelského řetězce (včetně veškerých skladů, prodejen či dalších poboček) a jeho konkrétní umístění.