Od začátku se firma musela vypořádat se specifickými řeckým prostředím a tamním temperamentem. „Oslovil nás klient, který měl problém si přivyknout na řecký styl práce a komunikace. Je to opravdu specifické prostředí a pořád nás něčím překvapuje. Věděli jsme, že je to výzva, jen jsme netušili, jak velká,“ říká jeden ze zakladatelů společnosti WELL PACK Jaromír Opatrný.
Společnost v Řecku zaměstnává 24 Řeků, které v pravidelných intervalech přijíždí zkontrolovat český kontrolor. Vůbec nejtěžší je podle zástupců společnosti WELL PACK najít řeckého manažera, jehož mentalita a přístup k práci by odpovídal požadavkům na podobnou pozici v České republice. Řecký manažer je přitom nutnost. Rozdílné pracovní prostředí a návyky českých a řeckých manažerů i pracovníků mnohdy ústí až do neobvyklých situací.
Teď, anebo nikdy
Na historku zobrazující střet kultur vzpomíná také Jaromír Opatrný: „Říkám vedoucímu, že je třeba nalajnovat zóny a přechody na pracovišti. Najednou vidím, že venku už pobíhají Řekové a za plného provozu lajnují mezi pracovníky. Povídám jim proto, aby to nechali po pracovní době, kdy tam nikdo není. Odpovědí mi bylo, že v Řecku se to buď udělá hned, nebo nikdy.“
Přesto je podle názoru Jaromíra Opatrného Řecko velkou příležitostí pro české firmy. Zejména teď, kdy se země pomalinku sbírá z krize. Chce to jen trochu více trpělivosti. „Všeobecně vidíme velký potenciál k růstu. Už letošní rok nám přinesl nárůst o 10% oproti předpokladům. Navíc po několika měsících spolupráce vidíme, že se s Řeky dovedeme více názorově sladit. Oni si pomalu zvykají na náš způsob myšlení a my zase na jejich. Spolupráce je pozitivní. Řekové jsou otevření, přátelští a vlastně vděční za práci. Na tom se dá stavět,“ uzavírá Opatrný.
Geostrategická poloha Řecka na křižovatce třech světadílů jej předurčuje pro rozvoj v oblasti obchodu a logistiky, čehož si je vědomá řecká vláda i zahraniční investoři. Důkazem jsou obří investice čínského giganta v oblasti logistiky Cosco do řeckého přístavu Pireus. Podobně americká firma Hewlett-Packard změnila trasu dovozu svého zboží z Číny do Evropy přes řecké přístavy, místo původních holandských a německých.