Po letech výrazné dominance platby při převzetí je podle statistik MALL.CZ z minulého roku tato platební metoda na ústupu. Stále však s přehledem zůstává nejvyužívanějším způsobem placení. V roce 2014 platbu při převzetí zvolilo 70 % zákazníků. V roce 2013 to přitom bylo 78 % a v roce 2012 dokonce 81 %.
Zájem je spíše o konzervativnější platby
Na vzestupu jsou naopak platby předem. Týká se to trochu překvapivě jak klasického bankovního převodu, který vzrostl ze 7 % z roku 2013 na 11 % loni, tak i rychlých převodů přes PayU, do kterých patří i platba kartou online. Rychlé převody si polepšily z 11 % na 16% podíl.
„Je vidět, že se čeští zákazníci méně bojí platit předem. Nicméně část z nich je stále poměrně konzervativní, alespoň tak si vysvětlujeme loňský růst obliby klasického bankovního převodu, který přitom zdrží expedici objednávky i o 2 pracovní dny,“ komentuje změny Marek Liška, generální ředitel MALL.CZ.
Roste návštěvnost i počet objednávek
Mezi způsoby, kterými si zákazníci nechávají doručit svoje objednávky z MALLu, vede doručení zboží domů nad osobním odběrem v poměru 59:41. Pro srovnání: o rok dříve to bylo 56:44. „Od doby, kdy jsme začali v létě 2013 nabízet dopravu zdarma při nákupu nad 1000 Kč, se trend pomalu obrací ve prospěch doručení dopravcem,“ komentuje to Marek Liška.
Velmi zřetelný byl loni růst trend návštěvnosti a nákupů přes mobilní zařízení. V roce 2014 dosáhla návštěvnost z chytrých telefonů a tabletů 16 %, na objednávkách se mobilní zařízení podílela bezmála 9 %. Ještě v roce 2013 to bylo 8,5 % návštěvnosti a 5 % obratů, o rok dříve jen 4 % návštěvnosti. Za poslední tři roky tak mobily a tablety dokázaly zvýšit svůj podíl na návštěvnosti čtyřnásobně.
V roce 2014 vyřídil obchod ve všech zemích, kde působí, přes 3 milióny objednávek, přesně to bylo 3.153.000. Co se týče Česka, nejvíce loni na MALL.CZ vzrostl zájem o mobilní telefony, produkty pro péči o dítě a také o zboží nabízené přes tzv. partnerský prodej. Právě i díky marketplace zvýšil obchod počet nabízeného zboží z 95 tisíc v lednu na 140 tisíc na konci roku. Zákaznické centrum MALL.CZ vyřídilo za rok 2014 přes půl milionu zákaznických dotazů přes e-maily i telefony. Listopad a prosinec se na tomto počtu podílely více než pětinou.