V současnosti se vede debata, a zejména připravují výzvy Evropské komise ohledně praktického využití evropského družicového systému (GNSS). Tomuto tématu se ve středu 14. ledna věnoval celodenní seminář na Fakultě elektrotechnické ČVUT v Praze. Navštívilo jej přibližně 200 zástupců evropských zemí, které se na budování evropského navigačního systému podílejí. Jedním z hlavních cílů bylo podnítit zájem soukromých investorů, kteří by za přispění Evropské unie vyvíjeli aplikace pro praktické využití. Setkání pořádala agentura pro evropský globální navigační družicový systém (GSA).
Seminář se zaměřil na otázky spojené s přípravou aktuálních výzev, pravidel pro účast a finanční participaci či procedur následného vyhodnocování přínosů. Nejzajímavější část z pohledu logistiky se týkala představení sfér možných aplikací, protože konkrétní technická zařízení vznikají až na základě definovaného potenciálu pro aplikace. Hlavní oblasti, kde by se měl Galileo uplatnit, tvoří letecká, námořní, silniční a železniční doprava, a dále segment geolokačních služeb (například spotřební elektronika).
Praktické aplikace v jednotlivých dopravních modech
V oblasti letectví už nyní více než stovka letišť využívá EGNOS, který představuje augmentační systém pro GPS na území Evropy, kdy příjemci dodává informaci o integritě dat z GPS. Do roku 2018 by už mělo využívat GNSS více než 500 letišť. V letectví se použití týká všech fází letu, tedy letového dohledu, navigace i komunikace. Galileo najde uplatnění nejen v civilní nebo nákladní letecké přepravě, ale i ve specialitách. Už nyní se v Evropě testují drony například pro kurýrní služby; i zde bude hrát Galileo, respektive EGNOS, velmi významnou roli.
Světová moře nebo řeky brázdí asi 70 000 komerčních lodí a dalších šest milionů rekreačních plavidel (odhadem milion je vybaven GPS). I tento segment chce GSA oslovit. Družicový systém nalezne uplatnění jak při běžné navigaci, tak při manévrování a provozu v přístavech (což je důležité zejména u dopravních gigantů typu zámořských kontejnerových lodí), řízení dopravy, bezpečnosti nebo při záchranných operacích.
Užitečné aplikace vznikají také pro oblast železniční dopravy, která na rozdíl od ostatních oblastí představuje velmi regulovaný segment. GNSS nebyl původně určen pro železniční dopravu, ale nakonec se ukázalo, že i zde může sehrát velmi důležitou úlohu – zejména při lokalizaci vlaků. Znalost přesné polohy vlaku může přispět ke snížení energetické náročnosti železniční dopravy nebo ke zvýšení bezpečnosti a snížení nákladů na signalizační systémy na vybraných tratích.
Konečně poslední důležitou oblastí, která zajímá dopravce a logistiky, představuje využití v silniční dopravě. V tomto případě GNSS poskytuje a do budoucna bude v plné míře zajišťovat informace o přesné poloze pro řidiče, ale také data pro správce nákladních flotil. Další možnosti se nabízejí v oblasti inteligentních telematických řešení nebo optimalizaci dopravy ve velkých městech a kolem nich. První praktickou aplikací, se kterou se setká značná část veřejnosti, bude systém eCall. Zanedlouho se bude montovat do všech vozů vyrobených v Evropské unii. Jeho smyslem je umožnit automatickou komunikaci mezi havarovaným vozem a složkami integrovaného záchranného systému.
Článek připravil Stanislav Břeň
Zajímavá čísla:
1 000 000
rekreačních lodí je odhadem vybaveno systémem GPS, část z nich představuje potenciál pro aplikace využívající systém Galileo. Komerčních lodí pluje zhruba 70 000, v jejich případě se očekává samozřejmé využívání Galilea.
500
Minimálně takový počet evropských letišť by měl do roku 2018 používat GNSS.