Na otázku, zda se obnoví sklářský průmysl v České republice, někteří ještě před nedávnem říkali, že je to věštění z pořádně velké křišťálové koule. Nyní je odvětví v celém rozsahu (obalové, ploché, technické i dekorativní sklo) opět na nohou a řada firem hlásí výrazné nárůsty zakázek. „Za posledních šest let se hodně změnilo, sklářský průmysl se stabilizoval a firmy získaly nové zakázky,“ říká Marek Novák, tajemník Asociace sklářského a keramického průmyslu.
Pro některé je to raketový vzestup. „Ode dna jsme se odrazili natolik, že jsme se praštili do hlavy o strop a máme opačný problém. Máme tolik zakázek, že už nestačíme vyrábět,“ řekl ředitel sklárny Ajeto v Lindavě Jaroslav Turnhöfer. „Daří se nám výtečně. Nestíháme v řádu měsíců až let. Jsme vyprodaní minimálně na rok dopředu,“ řekl obchodní a marketingový ředitel společnosti Preciosa Ornela Petr Puš. Zatímco v krizovém roce 2009 jeho společnost prodala perliček, které jsou jejím hlavním produktem, pouhých 1600 tun, letos očekává prodej 4000 tun. Tento vývoj svědčí také logistice, protože roste počet manipulovaných kusů, přepravních výkonů i potřeb na precizní a bezpečné obaly.
Palety pro i malé zásilky
S rostoucím objemem výroby i změnou struktury poptávky vyvstávají před výrobci některé nové otázky. „Zvýšily se poptávky na výrobu velkých, respektive objemných výrobků, a s tím je spojen problém jejich balení. Musíme ve větší míře používat a objednávat individuální balení do samostatných krabic. Současně s tím tedy narůstá i problém stohovatelnosti, tedy skládání těchto krabic a výrobků na sebe. V důsledku toho se nám poněkud zvyšuje objem přepravy,“ říká Jaroslav Turnhöfer. Pro výrobce netabulového sklářského sortimentu se stává výhodnější připravovat balení zboží na paletách, nikoliv formou kusových zásilek. I když jde o menší přepravní objemy, využívají se například půlpalety (600 x 800 mm). „Při kusových zásilkách jsme mívali hodně reklamací na dodané rozbité výrobky. V případě půlpalet se sice trochu prodražují náklady na přepravu, ale je to bezpečnější,“ vysvětluje Jaroslav Turnhöfer.
Výrobci skla narážejí také na problém možné konsolidace, popřípadě dokládek zásilek. Jelikož je nelze příliš stohovat, obtížně se kombinuje skleněné zboží s jinými druhy zásilek (dekorativní sklo bývá poměrně objemné a přitom lehké, v mnoha případech tak výrobci platí vysoké částky za přepravu vzduchu). Neplatí to ale vždy. Například novoborská společnost Crystalex CZ využívá z 60 % kamionovou přepravu (dokládková/sběrná a celokamionová), kam zboží nakládá na paletách. „Ozdobné kartony balíme po více kusech do třívrstvých lepenkových kartonů a následně je paletizujeme. V neposlední řadě využíváme i přepravu zboží v kontejnerech (asi 40 procent prodaného zboží). I zde nejprve zabalíme ozdobné kartony do zmíněných lepenkových kartonů, poté je bez palet vyskládáme takzvaně od podlahy po strop do přistaveného kontejneru,“ popisuje principy pro přepravu Josef Červinka, specialista v oblasti mezinárodní přepravy společnosti Crystalex CZ.
Funkcí manipulačních obalů je zajistit bezpečnou přepravu k zákazníkovi. Různé společnosti mají různé zkušenosti a postupy. „Posíláme-li kusovou zásilku, často využíváme systém balení bedna v bedně, tedy zabalení zboží do krabice, pak její zabalení do větší a vyplnění prostoru mezi nimi tlumicím médiem – nejčastěji zmuchlaným papírem nebo polystyrenovými chipsy,“ vysvětluje Jaroslav Turnhöfer. Crystalex CZ často posílá vzorky výrobků zákazníkům nebo ukázky na mezinárodní veletrhy, na čemž spolupracuje s DHL Express.
„Každý jednotlivý kus balíme do papíru, poté vložíme do vlastního ozdobného kartonu (po dvou až šesti kusech). Tyto kartony následně naši zaměstnanci vkládají do papírových boxů, které na objednání odebíráme přibližně s měsíčním předstihem od kurýra DHL Express,“ říká Josef Červinka. Pro větší bezpečnost se jako vystýlka boxů používá bublinková fólie. Pokud posílají jednotlivé kusy bez ozdobného kartonu, pak použijí větší množství bublinkové fólie. „Boxy uzavřeme a nalepíme na ně nálepku fragile, kterou dostáváme taktéž od společnosti DHL Express. Boxy doplníme i o AWB (airway bill, letecký nákladní list – pozn. red.), který si sami vygenerujeme díky elektronické aplikaci DHL Intraship. Takto připravené boxy předáváme každý pracovní den kurýrovi. Měsíčně pošleme přibližně 70–80 zásilek,“ dodává Josef Červinka.
V případě obzvláště choulostivých skleněných nebo keramických věcí se používají speciální pěnové systémy, které výrobek přesně obepnou (například Instapak).
Teplo a prach ve výrobě mají negativní vliv na techniku
Dříve, než sklo nebo keramika vstoupí do procesu balení nebo přepravy, je třeba zajistit jejich výrobu a bezpečné skladování u producenta. I v době současné konjunktury sklářského průmyslu musí skláři dbát na výši nákladů. Ty se mohou prohloubit vlivem nedostatečně bezpečné nebo pozdní manipulace. „Například barevné tabulové sklo se musí pro jednotlivou zakázku vyrábět kontinuálním způsobem, aby byl zaručen stejný barevný odstín celé dodávky, takže velkou roli hraje i spolehlivost a okamžitá disponibilita manipulační techniky, aby v žádném případě nebyl narušen technologický tok výrobního procesu,“ vysvětluje Vladislav Záveský, product manager Linde Material Handling Česká republika.
Provoz manipulační techniky ve sklářském a keramickém průmyslu je často doprovázen vyšším tepelným zatížením při manipulaci přímo ve výrobě; vysokozdvižné vozíky proto musí být adekvátně upraveny. „Jedná se například o slévárenskou úpravu, která se vyznačuje zvýšenou odolností hydraulického rozvodu na sloupu proti teplotám, ochranou pístnic pracovních hydraulických válců, ochranou přední strany vozíku a nahrazením předního a vrchního kabinového skla teplu odolným polykarbonátem,“ popisuje Vladislav Záveský.
Při výrobě ve sklářském nebo keramickém průmyslu je často přítomen jemný abrazivní prach, který může neblaze působit na mechanické komponenty či pohonné jednotky motorových vozíků. Do výroby je tak třeba nasadit provedení vozíků, jež se vyznačují vyšší úrovní utěsnění spodní části šasi proti vnikání prachu a dalších nečistot. Sací trakt motoru vozíku se spalovacím motorem bývá doplněným předřadným filtrem pro vyčištění nasávaného vzduchu. Klíčové jsou také manipulace a zaskladnění hotových výrobků. Využívá se především techniky s citlivým a přesným ovládáním.
Zemní plyn nejen pro výrobu skla
Protože sklárny jsou většinou velkými odběrateli zemního plynu, je výhodné uvažovat o provozu vozíků, a třeba i služebních vozů, na stlačený zemní plyn (CNG), protože nákupní ceny plynu pro velkoodběratele přinášejí výhodné ceny na vlastní plnicí stanici CNG. Tuto skutečnost využívají například sklárny O-I Manufacturing Czech Republic (resp. ČSAD Jihotrans, která zde zajišťuje logistiku) v závodě Nové Sedlo, kde plnicí stanici na CNG vybudovala společnost Bonett Gas Investment.
Článek připravil STANISLAV BŘEŇ.
Názor odborníka:
Rychlost a spolehlivost při kontinuální výrobě
Barevné tabulové sklo se musí pro jednotlivou zakázku vyrábět kontinuálním způsobem, aby byl zaručen stejný barevný odstín celé dodávky, takže velkou roli hraje i spolehlivost a okamžitá disponibilita manipulační techniky, aby v žádném případě nebyl narušen technologický tok výrobního procesu.
Vladislav Záveský, product manager, Linde Material Handling Česká republika.
Článek původně vyšel v Systémech Logistiky č. 137/11 2014.