Ekologistika představuje holistický proces, který začíná zhasínáním světel, když nejsou potřeba, a končí recyklací, nebo ještě lépe opětovným využitím obalu. Ekologistiku nelze také považovat za cosi daného, uzavřeného či projektového, jde o soustavný proces, jež cíl spočívá v kontinuálním zlepšování. Často se v této souvislosti hovoří o udržitelnosti.
Například Michael Rada (IBCSD, Mezinárodním obchodní centrum udržitelného rozvoje) hovoří i udržitelnosti jako zamezení produkce odpadu. A to odpadu v širším pohledu. Za odpad z pohledu mezinárodní sítě IBCSD není ani zdaleka považován jen obsah popelnic či odpadových kontejnerů, ale i zbytečné procesy, jízdy, prázdné sklady a dopravní prostředky stejně jako např. výstavba logistických areálů na greenfieldech i tam, kde by brownfieldy nabízely dostatečnou kapacitu.
K zásadám IBCSD se hlásí například společnosti Prima Logistics. „Spolu s klienty například opětovně využíváme použité obalové prostředky, uvádíme na trh nové vratné obaly nahrazující jednorázový spotřební materiál (fixlog one, two a three) a snažíme se o revitalizaci brownfieldů a jejich využití i pro svou vlastní činnost,“ říká jednatel Přemysl Hanák. Druhý jednatel, Jaroslav Zoubek, vzápětí dodává: „Ačkoliv výše uvedené činnosti nepatří do náplně práce běžné logistické společnosti, my jsme se rozhodli je aktivně podporovat a spolupracovat na nich. I díky stálému náhledu zvenčí tak máme možnost nejen definovat, ale i aplikovat výsledky naší činnosti přímo do praxe, a to místo oddalování z důvodu např. ochrany duševního vlastnictví.“ Pokud k této záležitosti společnosti přistoupí popisovaným způsobem, je samozřejmé, že používají nová a ekologicky vhodná vozidla a přesně plánují přepravní kapacity, aby se zabránilo zbytečným jízdám.
Železnice, zmražený bioplyn, CNG i geotermální energie
Jak může vše fungovat v praxi, ukazuje příklad společnosti DB Schenker. V oblasti dopravy firma prosazuje u svých zákazníků přepravu pomocí železniční a kombinované dopravy. Čím je delší vzdálenost a objem přepravovaného zboží, tím je výhodnější železniční doprava. Tento typ přepravy se v současnosti preferuje zejména u euroasijských přeprav, kde celý proces zabere o dva až tři týdny kratší dobu než při cestě po moři a je zároveň výrazně levnější než letecká přeprava. „Železniční doprava je ale výhodná i v rámci České republiky. Společnost DB Schenker například zajišťuje pro společnost ESAB železniční přepravu z výrobního závodu ve Vamberku do distribučního centra v Pardubicích-Semtíně. Dále zboží putuje z velké části opět po kolejích koncovým zákazníkům do Evropy i celého světa. Díky tomu jezdí do terminálu denně místo dvaceti kamionů pouze jeden vlak, a podařilo se tak zredukovat až 140 tun CO2 v ovzduší,“ říká Tomáš Holomoucký, ředitel společnosti DB Schenker. Moderní technologie a inovace se ale projevují i v pozemní přepravě. Ve Švédsku tak DB Schenker jezdí s nákladními vozy, jež pohání zmrazený bioplyn, rakouská pobočka zase ve Vídni převáží náklad ve vozidlech, která jezdí na zemní plyn. „Alternativním palivům se nevyhýbáme ani v České republice. Loni na podzim jsme uvedli do provozu první auto poháněné stlačeným plynem. Plánujeme vystavět také CNG čerpací stanici v komplexu centrály DB Schenker v Rudné u Prahy, neboť chceme postupně přecházet s některými rozvozovými vozy na zemní plyn,“ říká Tomáš Holomoucký. Snaha snížit energetickou náročnost a zmenšit zátěž životního prostředí se projevuje i ve výstavbě poboček a terminálů. Například jedním z nejnovějších zelených logistických uzlů firmy DB Schenker je logistické centrum v německém Oldenburgu, jež využívá geotermální energii. Systém přitom spotřebovává na svůj provoz čtyřikrát méně energie, než kolik jí produkuje. „Opatření se tak vyplatí i z ekonomického hlediska. Stejným směrem šla i výstavba nové české centrály v Rudné u Prahy, k níž patří i skladový terminál. Centrála disponuje inteligentním osvětlením a splňuje nadstandardní ekologické požadavky,“ dodává Tomáš Holomoucký.
Další společnosti nemají tak propracovaný systém a nevyužívají highendové technologie, ale i ony se snaží o komplexní přístup. Například firma ESA vychází ze základního konceptu komplexní logistiky, resp. 3PL, a přináší nadstavbu v podobě Green 3PL. „Označení Green vyjadřuje, že veškeré manipulace, skladování i doprava zboží zákazníka, ale také chování celé společnosti ESA, je šetrné k přírodě a přírodním zdrojům, jak je zakotveno v environmentální politice společnosti ESA,“ stojí v prohlášení firmy.
Lepší využití ložné plochy vozidel
Jedním z důležitých parametrů při přemýšlení o ekologistických procesech je například informace o vytížení ložné plochy vozidel a kontejnerů, a to ne v plošné, ale v kubické podobě. „Často jsme naráželi na skutečnost, že naše kamiony vozily 33 europalet, ale ty byly uloženy jen do výše 140 či 150 centimetrů, a polovina objemu návěsů tak byla prázdná. Přestože jsme věděli, že změna bude znamenat snížení počtu nasazených vozidel, rozhodli jsme se spolu s partnery a odborníky navrhnout změnu obalových prostředků a s nimi souvisejících procesů tak, aby došlo ke změně, a v několika případech jsme byli schopni dosáhnout až 98procentní kapacity místo standardních 56 procent,“ říká Přemysl Hanák.
Jedním z prvních segmentů, kde se začaly obaly efektivně využívat na celé tři metry výšky ložné plochy návěsů, byl automotive. „Tato skutečnost přetrvává i nadále, ovšem efektivita ložení uvnitř samotných obalů často bývá nedostatečná, dalo by se dokonce říci tristní. Stejně tak je tomu například v procesech JIS, kde právě z důvodů definovaných dávek odchází na kamionech gitterboxy naplněné z poloviny, či v některých případech dokonce jen z jedné třetiny,“ stěžuje si Jaroslav Zoubek.
Nupharo: Osvědčí se sázka na zelený koncept?
I v Česku se objevil koncept, který chce zásadním způsobem přispět k rozvoji mj. ekologicky orientovaných logistických center. Tento technologický a obchodní park s názvem Nupharo vzniká na D8 v blízkosti Ústí nad Labem. „Inspirovali jsme se po celém světě, abychom přišli s vlastním konceptem, který je koncipován jako maximálně soběstačná a udržitelná stavba například s vlastním ostrovním systémem pro zpracování vody, jež se díky vlastní čističce rozdělí na tři okruhy: vodu pitnou, šedou a dešťovou,“ říká Jana Ryšlinková, členka správní rady a DC komunity. Dále je v areálu realizováno 85 vrtů pro instalaci tepelných čerpadel pro vytápění i chlazení prostor. Využívat se bude rovněž systém rekuperace a sdílení odpadového tepla. Všechny budovy mají přípravu na instalaci fotovoltaických panelů a jejich stejnosměrné připojení. „Pro uživatele připravujeme k použití elektrokola i využití a testování elektrovozidel a další služby,“ podotýká Jana Ryšlinková.
Z hlediska úspory energií je pro Nupharo nejdůležitější kombinace technologie pasivní stavby podle moderních ekologických standardů s technologiemi aktivních domů, např. využitím DC technologií neboli stejnosměrného proudu. „Koncept realizujeme ve spolupráci s globálními partnery, jako jsou Dimension Data, ABB nebo Cisco. V tomto ohledu předpokládáme, že snížení energetické náročnosti se v našem případě bude pohybovat okolo 40–50 procent celkových úspor,“ říká Jana Ryšlinková.
Růžová budoucnost pro zelenou logistiku
V závěru by měla padnout otázka, zda úsilí o ekologicky udržitelnou logistiku je motivováno požadavky klientů, vlastním snížením nákladů, principy CSR nebo opravdovým zájem o životní prostředí. „Je to kombinace všech těchto faktorů. Zkušenosti společnosti DB Schenker potvrzují, že aktivní přístup a zavedení konkrétních kroků, které trvale snižují ekologickou stopu podnikání, má význam. Vedle toho se firmě podařilo získat celou řadu globálních zákazníků, kteří si udržitelný rozvoj vybrali také za svou základní podnikatelskou filozofii. Ekologicky udržitelná logistika může přispět i k šetření nákladů např. v železniční přepravě, kde proti přepravě kamionové lze ušetřit v závislosti na okolnostech až 15 % nákladů,“ říká Tomáš Holomoucký.
Důraz na ochranu životního prostředí se nemůže vyhnout ani logistice. V následujících letech lze očekávat větší využití železnice, vodní dopravy a alternativních pohonů. Při stavbě terminálů a logistických center se bude ještě více dbát na úsporu energií, OZE, recyklaci, nové využití nepotřebných věcí (upcycling) nebo využívání vratných obalů.
Článek připravil Stanislav Břeň a původně vyšel v Systémech Logistiky č. 136/10 2014.
Názor odbornice
„Stejnosměrný proud pro lepší kompatibilitu s OZE“
Celý komplex Nupharo bude mít duální okruhy elektrické energie: klasický rozvod střídavého proudu a zvlášť rozvod stejnosměrného proudu; právě toto je unikátním zaměřením projektu Nupharo. Nemusíme určitě vysvětlovat, že mezi přednosti stejnosměrného proudu patří zejména lepší kompatibilita s obnovitelnými a lokálními zdroji energie a vyšší účinnost spotřeby v daném místě. Jako příklad uvádíme LED osvětlení, které je založeno na stejnosměrném proudu a je zhruba o 75 procent účinnější než běžné umělé osvětlení.
Jana Ryšlinková, členka správní rady a DC komunity, Nupharo