Nutnost snížení dopravní zátěže
KRONOSPAN Jihlava, součást nadnárodní skupiny KRONOSPAN, je největším a nejmodernějším výrobcem velkoplošných materiálů na bázi dřeva v Evropě. Produkty jsou vyváženy do celé Evropy. Z firmy je ročně expedováno přibližně 40 tisíc kamionů, přičemž je počítáno s dalším nárůstem objemu expedice. Firma se potýkala s výrazným problémem v podobě dlouhých čekacích dob řidičů na nakládku. Řidič, který přijel k výrobnímu závodu, přesně nevěděl, kdy se dostane k nakládce. Nebylo výjimkou, že když řidič přijel například ve 13 hod., dostal se na expedici až kolem 19 hod. Navíc Jihlava často zažívala výrazné dopravní problémy, protože v okolí výrobního závodu je jen omezený počet parkovacích stání.
> Odpadly dlouhé čekací doby
> Dopravci mohou efektivně plánovat
> Konec zácpám v okolí firmy
> Řešení pro zhruba 40 tisíc kamionů
Firma chtěla najít řešení, díky kterému by odstranila či maximálně eliminovala možné dopravní problémy v Jihlavě, současně chtěla navýšit potenciální kapacitu na nakládku. Provoz je čtyřsměnný, s čímž koresponduje i expedice. Pro firmu bylo nejdůležitější nejen zamezit výše uvedeným problémům, ale také zajistit, aby se vyrobené zboží dostalo včas k zákazníkům. Vedení firmy souhlasilo s nutností změn, bylo rozhodnuto o zavedení časových oken.
Počítá se i s nočními nakládkami
Začátkem letošního roku bylo v Jihlavě rozhodnuto o implementaci časových oken v rámci systému Transporeon. „Vyšli jsme tak vstříc dopravcům, kteří si mohli v modulu Time Slot Management, tedy v kalendáři časových oken, který je součástí systému Transporeon, vybrat čas a typ nakládky. Časová okna jsme rozdělili na šest bran – tři pro naši interní dopravu, která tvoří zhruba pětadvacet procent naší denní nakládky, a tři pro externí dopravce,“ říká Martin Matoušek, manažer logistiky společnosti KRONOSPAN CR. Po nezbytné důkladné přípravě byl systém časových oken letos spuštěn. Výsledky uvedeného řešení jsou v praxi velmi dobré.
> Přednostní nakládka pro objednané
> Odjezd do dvou hodin od příjezdu
> Dopravci časová okna vítají
> Systém umožňuje další růst
Interní doprava v současné době ne vždy potřebuje plný počet časových oken, je tedy možné, aby v případě velké nutnosti bylo časové oknu přiřazeno jinému dopravci. Systémově to problém není. Očekává se další růst expedice. Mělo by jít přibližně o dvacetiprocentní navýšení, počet naložených kamionů každoročně stoupá. Systém umožňuje pracovat s časovými okny a s jednotlivými nastaveními, takže v případě dalšího navýšení kapacity se počítá s drobnějšími úpravami.
Dopravní firmy zavedení časových oken vnímají jako pozitivní změnu, s níž nemají sebemenší problém. Přesně vědí, na základě vlastní volby, kdy mají v rámci vybraného časového okna přijet, což jim garantuje, že nebudou čekat déle než je nutné, že budou přednostně v rámci daného času odbaveni. V některých případech se však u některých firem stává, že auta pravidelně přijíždějí na nakládku pozdě. Nestihnou včas přijet v rámci svého časového okna tak, aby mohlo dojít k bezproblémové nakládce. KRONOSPAN CR zatím tyto případy nepostihuje žádnými sankcemi a s dopravci jedná tak, aby se tento problém podařilo úspěšně vyřešit ku prospěchu všech zúčastněných stran.
Time Slot Management umožňuje flexibilitu
Systém se bude muset postupně vyvíjet. S rostoucím počtem odbavovaných aut denně bude muset dojít k rozšíření počtu časových oken, budou se v té souvislosti řešit příslušné personální a další otázky, vše se bude projednávat také s úsekem expedice tak, aby bylo vyhověno všem požadavkům.
> V plánu je rozšíření počtu oken
> Nutnost splnit firemní cíle
> Maximum pro dodržení termínů
> Zavedeno vyšší prověřování
Základem je, aby byly splněny firemní cíle a dodávky aby byly doručovány zákazníkům včas. Je nutné počítat s tím, že zboží je často vykládáno na různých místech, každá časová prodleva se tedy může více či méně projevit v čase doručení k zákazníkovi.
Řešení přispívá k vyšší bezpečnosti
Výhodou je také větší bezpečnost, protože díky modulu Time Slot Management dochází k většímu prověření řidiče a přijíždějícího auta. V minulosti bylo jedinou informací před expedicí, kterou řidič uváděl, číslo nakládky, tedy šestimístný kód. Nikde nebylo prověřováno jméno řidiče ani SPZ. V Time Slot Managementu jsou již tyto informace dopravcem v časovém okně uvedeny.
Benefitem zavedení časových oken je skutečnost, že řidiči vědí, v jakém čase budou odbaveni. Další nezanedbatelnou výhodou je skutečnost, že kamion odjede z místa nakládky při dodržení časového okna včas, tudíž nedojde, nestane-li se nehoda na cestě, k ohrožení termínu dodání zboží k zákazníkovi.
Článek připravil Petr Neckař. Článek původně vyšel v Systémech Logistiky č. 134/7-8 2014.