V logistice nacházejí průmyslová sekční vrata uplatnění buď jako pouhé uzávěry či součást nakládacího místa u můstků a komor, nebo jako uzávěry mezi příčkami v logistických halách. Vrata složená z jednotlivých lamel (ocelových či hliníkových), montovaných postupně na sebe, jezdících v ocelových vodicích kolejnicích ať už pod strop nebo po stěně hal, uzavírají převážně venkovní otvory. Jsou většinou i s elektropohonem a dalším způsobem ovládání. Vrata se vybírají vždy podle požadavků různých uživatelů, nejčastější velikost sekčních vrat se pohybuje kolem 2500 mm šířky a 3500 mm výšky.
Nedá se to ale říci obecně. U každého typu sekčních průmyslových vrat jsou rozměry dány výrobními závody, a vždy jsou řešeny s ohledem na pevnost, funkčnost a bezpečnost kompletního celku. Rozměrových variant je však celá řada. Mezi hlavní přednosti sekčních vrat patří jednoduchý systém, jednoduchá montáž, jednoduchá údržba, příjemný a vždy variabilní vzhled, tichý a rychlý chod, a rovněž cena. U sekčních vrat je důležitá rychlost otevření a uzavření, což samozřejmě souvisí s úsporou energií. Rychlost závisí na velikosti vrat, použitém typu kování, typu pohonu a řídicí jednotky.
Vrata, vratové křídlo neboli spojené lamely, jezdí ve vodicích kolejnicích pomocí koleček. Jsou od spodní lamely navíjeny pomocí ocelového lanka, které celé křídlo táhne, na buben, který je umístěn na hřídeli s torzními pružinami. Ty po napnutí zajišťují potřebnou sílu ke zvedání vrat. Pohon a řídicí jednotky několika typů pak vrata zvedají elektricky. Varianty jsou v několika typech použitého vratového kování. A samozřejmě je i možnost ovládat vrata ručně, bez pohonu, pomocí řetízku.
Zajíždění křídla, horní části, umožňuje několik typů vratového kování, vždy s ohledem na to, aby celé křídlo v prostoru co nejméně překáželo. Typy kování se liší hlavně možnou výškou nadpraží, tedy prostoru nad vraty z vnitřní strany montáže. Sekční vrata mohou být například s umělohmotným prosklením, kdy je výhodou průhlednost (průnik přirozeného osvětlení). Vrata s umělohmotným prosklením vzdorují silnému namáhání v drsném průmyslovém prostředí a průhlednost si uchovávají trvale. Speciální povrchová úprava chrání tabuli před stopami nečistot a poškrábáním.
Jednou z možností jsou buď vrata s plnými lamelami, s oboustranným ocelovým plechem s nástřikem, s výplní z PUR pěny, která jsou na našem trhu asi nejčastěji prodávána, dále hliníkové rámy s plným celoplošným prosklením nebo s menšími průhledy opět z plexiskla, vyříznutými do plných lamel. Variantou je i kombinace uvedených možností. Samozřejmostí je výběr ze široké nabídky barev, specifikovat lze i to, zda budou užita dvoj- či trojtabule plexiskla. Použít je možné i integrované dveře. Ovšem použití integrovaných dveří není možné při šířce vrat větší než 7000 mm.
„Rychlost otevírání a zavírání závisí na velikosti vrat, typu kování, typu pohonu a řídicí jednotky“
Při výběru sekčních vrat je dobré brát v potaz i koeficient teplené propustnosti (U). Koeficient U je v poptávkách samozřejmě vždy. Přesná data a hodnoty koeficientu jsou obvykle k nalezení v katalozích a na webech dodavatelů, přesný koeficient se odvíjí od typu vratového křídla, jeho šířky a výšky, provedení a podobně. Vytápěné haly potřebují dobře tepelně izolovaná průmyslová sekční vrata. Izolace je dosaženo vyplněním lamel PUR pěnou, těsněním spodní lamely, těsněním na horní lamele, také možným přídavným těsněním pod zárubněmi. Možností je i trojité prosklení u hliníkových lamel. Je třeba ale vždy zohledňovat provoz v hale, četnost otevírání vrat, teploty uvnitř i vně atd. K tomu všemu pomáhají i venkovní těsnicí límce u nakládacích míst, typ hydraulického nakládacího můstku atd. Na trhu jsou i sekční vrata s přerušenými tepelnými mosty. Princip přerušeného tepelného mostu není pouze u vrat, ale hlavně u oken. Je následující: nedovolí díky dalšímu přídavnému těsnění, integrovanému přímo hlavně do hliníkového rámu, přenášet teploty z venkovního prostředí do vnitřního.
Integrované dveře jsou specifické už svým technickým řešením. Jsou dělené stejně jako jednotlivé lamely, umožňují průchod jako standardní dveře, samozřejmě splňují požadavky na únikový východ. Vrata se musí při zavírání automaticky zastavit, jestliže se pod nimi nacházejí osoby nebo předměty. Mechanicky ovládaná průmyslová vrata mohou být dodávána se světelnou závorou integrovanou do vnějšího těsnění, takzvaným optosenzorem. Optozávora neboli světelná lišta či závora, do budoucna i světelná mříž, funguje na principu přerušení paprsku, následném impulzu do řídicí jednotky a zastavení chodu vrat směrem dolů. Senzory hlídají dolní hranu vrat a při nebezpečí je zastaví a reverzují. Překážky se tedy díky světelné závoře rozpoznají ještě před vzájemným dotykem.
Vrata musí odpovídat platným bezpečnostním podmínkám. Vhodné je při výběru dbát i na to, jaká je jejich hlučnost. Například držák kladky z galvanicky pozinkované oceli s nastavitelnými umělohmotnými vodicími kladkami uloženými v kuličkových ložiskách zaručuje přesný a relativně nehlučný provoz vrat. Díky pozinkovanému držáku kladky (závěsu) se také snižuje výška překladu a zabraňuje se přelomení horní lamely vrat při otevřených vratech. Stropní zavěšení vodicích kolejnic se dělá pomocí speciálních kotev z pozinkované oceli s oválnými otvory. Vnitřní nosná lana bývají vedena uvnitř mezi křídlem vrat a zárubní. Nevyčnívají konstrukční díly, což téměř vylučuje zranění.
Názor odborníka
Sekční vrata čeká další vývoj
Co se týče trendů, systém a princip sekčních vrat je daný, nicméně dále se budou určitě vyvíjet pohony, příslušenství, a hlavně bezpečnostní prvky a způsoby ovládání. Když tedy zákazníci vybírají dodavatele vrat, určitě by si měli prověřit způsob výroby, stabilitu výrobce, možnosti dodávky náhradních dílů a s tím spojenou servisní činnost. Hodně vždy vypovídají reference, takže doporučuji nedívat se pouze na cenu, ale zjistit si i detailní specifikace.
Vít Krejčiřík, projektový manažer, Hörmann Česká republika.
Tento článek vyšel původně v Systémech Logistiky č. 133/6 2014.
Článek připravil Petr Neckař.