Speed Docking je soutěž o nejrychlejší vykládku kamiónu v distribučním centru (DC). Měří se celkový čas strávený v prostoru DC a zaznamenávají se údaje týkající se dodržování závozových oken, využívání SSCC a DESADV, či zpětného odběru palet. Dílčí dodávky jsou překalkulovány na plný kamión.
V ČR zvítězila Billa Modletice
Projekt má za cíl podpořit efektivitu distribuční logistiky a v rámci společného přístupu ze strany výrobců, poskytovatelů logistických služeb a obchodních řetězců hledat příležitosti k dalšímu zlepšování. Soutěž probíhá v Nizozemí již čtvrtý rok, druhý rok v Belgii a Lucembursku a letos se konala také v České a Slovenské republice. Speed Docking je jedním z ECR Europe Activation Projects, které jsou realizovány Národními iniciativami ECR a členskými organizacemi GS1 po celé Evropě.
Následující tabulka ukazuje výsledky soutěže. Nejrychlejší distribuční centrum bylo holandské Deen Superkamarkets s časem něco málo přes jednu hodinu. Vítěz v Belgii a Lucembursku (Colruyt and Camal Barchon) byl jen o něco málo pomalejší a v České republice dosáhlo nejlepšího výsledku DC společnosti Billa Modletice s časem necelých 2,5 hodiny. Jedná se o čas dosažený v průběhu celé soutěže, nikoliv o jednotlivou vykládku.
Soutěž upozornila na to, že obrovské množství kamionů není plně vytížených. Z 37.000 dodávek sledovaných v Nizozemí bylo pouze 38% dodávek realizováno plně naloženými nákladními automobily, podobné výsledky zaznamenala soutěž rovněž v Belgii a Lucembursku. Optimismus z výsledků dosažených v ČR a SR zkresluje fakt, že první ročník soutěže byl omezen pouze na 40 největších distribučních center. V ostatních zemích byly zahrnuty výsledky z celého trhu, včetně velkoskladů, což představuje několikanásobně vyšší počty závozových míst. Rozdíl mezi průměrným časem nakládky a nejrychlejší nakládkou ukazuje na možnosti zlepšení – a to nejen zlepšení v čase samotného cyklu, ale i na poli snížení nákladů, efektivního využití zdrojů a dopadů na životní prostředí.
Na základě výsledků soutěže Speed Docking a podrobné analýzy procesů distribuční logistiky byl vytvořen Inovační model, který zahrnuje tyto hlavní oblasti:
1. Green Order / Sdružování dodávek (více dodavatelů) s cílem dosáhnout lepšího využití ložné plochy kamiónu,
2. Scan & Go / Využití standardní evropské logistické etikety GS1 (GS1 ELE) a využívání EDI zprávy DESADV (elektronický dodací list),
3. Dynamic on-Time / Využívání dynamického plánování závozových oken,
4. Dock & Roll / využití kolečkových dopravních pásů pro zrychlení nakládky a vykládky.
Výsledky soutěže potvrzují, že zavedení těchto postupů umožňuje dosáhnout u jednotlivé nakládky/vykládky doby cyklu kratší než 30 minut.