Článek připravil Petr Neckař
Federal-Mogul Friction Products se v závodě v Kostelci nad Orlicí zabývá výrobou brzdového obložení a třecích materiálů. Jedná se o středně velký průmyslový podnik, který v únoru 2014 zaměstnával 620 pracovníků a plánovaný roční obrat v letošním roce činí více než 1,9 mld. Kč. Skladové zásoby se v letošním roce pohybují v hodnotě zhruba 95 mil. Kč.
Vzhledem k nejednotnosti flotily manipulační techniky a s tím spojeným problémům (nutnost komunikace s různými servisními partnery, větší požadavky na náhradní díly atd.) bylo před pěti lety ve Federal-Mogul Friction Products rozhodnuto o centralizovaném nákupu manipulační techniky a postupné obměně tehdejší flotily. Když ještě nebyl nákup manipulační techniky centralizován, vedoucí každého úseku si pořizoval vozíky různých značek od různých dodavatelů.
> Zaveden centrální nákup techniky
> Centralizovány i kontroly
> Postupná obměna techniky
> Cíl: ekonomický provoz
Vedení firmy se rozhodlo centralizovat jak nákup nových vozíků, tak servis, dodávky náhradních dílů a zajištění technických kontrol. Původní stav totiž nebyl ideální z hlediska hospodárnosti, proto firma hledala řešení, které bude maximálně vyhovovat potřebám závodu, samozřejmostí byl požadavek na ekonomický provoz.
Obnova rozdělena na tři fáze
Před vypsáním výběrového řízení na dodávku nových vozíků bylo nejprve vypsáno výběrové řízení na zajištění servisních oprav, v němž zvítězila společnost Auto SAS. „Servis nám nyní zajišťuje zhruba do hodiny, a to včetně víkendů. Díky tomu, že Auto SAS disponuje zápůjčním střediskem, nemusíme mít ve firmě náhradní vozíky. Smlouvu o servisu vždy podepisujeme na rok s tím, že ji můžeme v případě spokojenosti vždy obnovit,“ kvituje Lukáš Zeman, manažer logisticky společnosti Federal-Mogul Friction Products.
Obnova vozového parku manipulační techniky byla rozdělena do tří fází. Na základě vypsaného výběrového řízení bylo v první fázi dodáno nejprve pět vozíků značky CESAB, konkrétně dva dieselové vozíky CESAB M 325D byly pořízeny do expedice k nakládání hotových výrobků, stejný vozík pak i na příjem materiálu. Do expedice byl pořízen ještě vozík s LPG pohonem CESAB DRAGO 150 a do výroby elektrický volantový CESAB B420. Kromě ekonomického hlediska firma kladla důraz na to, aby nově dodávané vozíky byly uživatelsky příjemné, a hlavně aby plně vyhovovaly jednotlivým logistickým procesům.
V druhé fázi firma Auto SAS do výrobního provozu dodala tři vozíky: elektrické volantové vozíky CESAB B415 a CESAB B420, dále LPG vozík CESAB M315. Poslední fáze zahrnovala pořízení osmi vozíků, konkrétně šlo o šest elektricky ručně vedených vozíků CESAB S110 a jeden elektricky ručně vedený CESAB S110, dále elektrický volantový CESAB B213.
> Dodány vozíky s různými pohony
> Stroje vyhovují potřebám logistiky
> Vysoká rychlost servisu
> Pravidelná údržba
Společnost Auto SAS jako autorizovaný zástupce manipulační techniky značky CESAB (součást koncernu Toyota Material Handling) zajišťuje velmi rychlý servis díky blízkosti svého sídla od firmy Federal-Mogul Friction Products, kde oceňují, že dodané vozíky splňují vysoké nároky na kvalitu. Plně v provozu vyhovují veškerým kladeným požadavkům na manipulaci. Vozíky různých nosností, typů i druhů pohonu jsou pravidelně servisovány. Kvitovány jsou rychlé opravy i pravidelné odborné údržby vysokozdvižných vozíků. Servisní smlouvy podepisované na jeden rok (s možností prodloužení) se ve firmě osvědčily.
Auto SAS v rámci servisu zajišťuje pravidelné údržby, dílčí nebo celkové opravy, výměny agregátů (motory, převodovky, nápravy atd.), výměny vzdušnicových a plnopryžových pneumatik, výměny startovacích a trakčních baterií, rovněž ale i STK a emise vozidel, technické prohlídky manipulační techniky, také revize LPG pohonu. „Základem bylo provedení optimalizace manipulační techniky a koncepční nastavení pracovních podmínek tak, aby bylo možné snížit náklady na park manipulační techniky při současném zajištění maximální efektivity. Původní stav spočíval v nejednotnosti, chyběl detailní systém plánované údržby a prohlídek,“ uvádí Pavel Srdínko, jednatel firmy Auto SAS. Podařilo se vyměnit původní spalovací vozíky (kde to bylo možné) vozíky s jiným pohonem.
Nyní má Federal-Mogul Friction Products od Auto SAS detailní výstupy o stavu flotily, existuje tedy detailní přehled o nákladech na jednotlivé vozíky. Jak popisuje Petr Vyčítal, obchodní zástupce společnosti Auto SAS, z těchto podkladů lze sledovat, které stroje přestávají být rentabilní (kvůli častým servisním zásahům), tudíž je možné efektivně plánovat pořízení nové manipulační techniky – s ohledem na aktuální stav flotily.
Manipulační technika pod kontrolou
Zkušenosti jsou pozitivní jak s dodáním strojů, tak s jejich kvalitou, ekonomičností v provozu a zajištěným servisem. „Auto SAS pro nás zajišťuje i školení nových řidičů, spolupráce v rámci starosti o flotilu je tedy komplexní, což vítáme. Nemáme přesně vyčísleny úspory, kterých se dosáhlo postupným nákupem nové manipulační techniky, nicméně ušetřili jsme už tím, že jsme prodali původní ekonomicky náročnou techniku, o kterou se již nemusíme starat, a dále díky zápůjčnímu středisku nemusíme pořizovat rezervní vozíky pro případ závady na stroji,“ uvádí Lukáš Zeman.
> Odpadla nutnost náhradních vozíků
> Původní technika odprodána
> Součástí spolupráce školení řidičů
> Zajištěna komplexní starost o flotilu
Teď je v plánu obměna vozíků v provozu výroby diskových brzd, kde jsou v současné době elektrické ručně vedené vozíky. Manipulační technika je ve firmě plně pod kontrolou. Reporty o jejím stavu jsou jasným ukazatelem její efektivnosti. Díky detailním přehledům je možné včas plánovat jednotlivé kroky související s flotilou tak, aby nebyly ohroženy firemní logistické toky, cílem je také to, aby nedošlo k navýšení nákladovosti na správu parku manipulační techniky.
Ve Federal-Mogul Friction Products se podařilo flotilu značkově stabilizovat a zajistit hospodárnost provozu manipulační techniky. Ohlasy uživatelů stávajících vozíků jsou pozitivní, spokojenost je jak s uživatelskou jednoduchostí, tak s vysokou rychlostí servisu.
Článek původně vyšel v Systémech Logistiky č.132/5 2014.