Článek připravila Adriana Weberová
Mezinárodní projekt pro francouzskou automobilku PSA Peugeot Citroën vznikl v důsledku potřeby optimalizace toků od jednotlivých výrobců dílů pro automobilovou výrobu za současného zvýšení flexibility toků. „Pokud to mohu zjednodušit, tak dříve byly automobilové díly denně přepravovány od jednotlivých dodavatelů v malých objemech a na velké vzdálenosti, což zvyšovalo jak náklady, tak riziko zpoždění, které v systému produkce vozidel vždy přináší extrémní problémy a náklady,“ říká na úvod Wilfried Catalanotti, logistics manager ze společnosti GEFCO ČESKÁ REPUBLIKA.
> Přeprava na velké vzdálenosti
> Příliš vysoká frekvence dodávek
> Vysoké náklady
> Riziko zpoždění dílů
> Nízká flexibilita toků
Analytická a smluvní příprava mezinárodního projektu trvala několik let. Do jisté míry šlo podle Wilfrieda Catalanottiho o revoluci ve struktuře přepravních toků. Do projektu bylo postupně zapojeno 12 automobilek a 70 dodavatelů dílů. Konkrétní příprava implementace v České republice pak trvala přibližně jeden rok a zahrnovala jak vyjednávání podmínek s prvními dodavateli zapojenými do projektu, tak přípravu skladových prostor, reorganizaci přepravních toků, ale zejména nastavení datových toků mezi dodavateli dílů a společností GEFCO a mezi GEFCO a jednotlivými výrobními závody.
VMI pro 70 zákazníků
S cílem již zmíněné optimalizace a flexibility toků automobilových dílů pro firmu PSA implementovala společnost GEFCO v roce 2010 ve svém skladu v Jažlovicích pro zásobování automotive továrny systém vendor managed inventory (VMI). „VMI funguje tak, že je ve skladu udržována stabilní skladová zásoba pro přibližně 70 zákazníků, dodavatelů dílů pro výrobu automobilů. Na základě odvolávek automobilky se konsoliduji zásilky od těchto klientů do několika přímých linek na denní bázi,“ říká Wilfried Catalanotti a dodává: „Díky zkrácení vzdálenosti, na kterou jsou zásilky po finální odvolávce přepravovány, byla výrazně zvýšena flexibilita přepravních toků zásobujících automobilky.“
> Stabilní zásoba pro desítky zákazníků
> Zásobování v režimu JIT
> Denní reporting aktuální zásoby
> Variabilní frekvence dodávek
Továrny jsou zásobovány v režimu dodávek just-in-time (JIT). Všichni dodavatelé dostávají ze skladu pravidelně denní reporting týkající se aktuální skladové zásoby a zároveň upozornění, když se skladová zásoba blíží ke stanovenému minimu. Odvolávky z výroby do skladu VMI fungují na základě datových přenosů.
Proces na první pohled vypadá velmi jednoduše. „Na jedné straně společnost GEFCO do svého skladu naváží díly pro výrobu automobilů. Ve chvíli, kdy je zásilka od výrobce expedována, výrobce zasílá EDI obsahující údaje o jednotlivých referencích a počtech kusů společnosti GEFCO,“ popisuje nový proces Wilfried Catalanotti. Při doručení jsou automobilové díly podle přijatých dat skenovány a naskladněny. Frekvence těchto dodávek do skladu VMI jsou velmi variabilní a do jisté míry závisí na výrobním programu samotného výrobce, zatím co expedice ze skladu do výroby probíhá denně a odráží tak potřeby výrobců automobilů.
Jednotlivé automobilky denně formou EDI zasílají do společnosti GEFCO konkrétní požadavky na počet jednotlivých dílů pro výrobu. GEFCO poté jednak zajišťuje, aby byly expedovány a doručeny správné díly, a jednak informuje výrobce dílů o stavu zásob tak, aby nedošlo k narušení toku dílů. Expedice zásilek ze skladu GEFCO pak opět probíhá fyzicky i datově, takže automobilka i samotný výrobce jsou informováni o expedici.
Nejsložitější částí projektu bylo nastavení toků datové komunikace. Bylo nutné, aby odvolávky neboli denní objednávky pro výrobu ve 12 automobilkách bylo možno navázat na data sledující skladovou zásobu ve VMI a na data přicházející se zbožím od 70 výrobců automobilových dílů.
Projekt propojuje jednotlivé služby
Se zavedením projektu VMI se část skladových zásob výrobce autodílů přesouvá do skladu logistického providera GEFCO. Část toku je tak optimalizována do větších objemů a konkrétní zásobování podle každodenních výrobních závodů probíhá ze skladu GEFCO na kratší vzdálenost, s vyšší flexibilitou a sníženými riziky. Vzhledem k počtu dodavatelů, kteří v současné době využívají tok zboží přes VMI, jsou také denní toky mnohem lépe optimalizovány, což dodavatelům dílů i automobilkám přineslo značné úspory nákladů.
> Toky do skladu VMI byly optimalizovány
> Zásobování na kratší vzdálenosti
> Zásobování ze skladu GEFCO
> Nižší náklady pro všechny
> Ročně se vychystá 200 000 palet
Základem řešení jsou datové a zbožové toky, jejichž struktura je od zahájení projektu v podstatě nezměněná. Společnost GEFCO částečně vstupuje do logistiky jednotlivých výrobců/dodavatelů dílů, a přebírá tedy i některé činnosti, které dříve prováděl výrobce. S každým novým partnerem projektu proto přibývají nové operace, ať už jde o etiketování, pick & pack či přebalování zboží do typizovaných přepravních boxů. V některých případech navíc přibývá kontrola kvality dílů nebo sorting.
Projekt propojuje jednotlivé služby poskytovatele logistických služeb, ale i procesy výrobců dílů a automobilek. „Našimi klienty jsou jak výrobci dílů pro automotive, tak samotné automobilky. Oběma stranám vendor managed inventory přineslo snižování nákladů a efektivní řízení toku zboží,“ doplňuje Wilfried Catalanotti. Ročně se takto vychystá zhruba 200 000 palet, které opouštějí brány GEFCO skladu poté, co jsou ve skladu konsolidovány do zásobovacích přímých linek pro 12 automobilek ve střední a západní Evropě.
Řešení, které je v současné době plně stabilizované, lze rozšiřovat dvěma způsoby – jednak zapojováním nových dodavatelů dílů pro automotive, což je proces, který stále probíhá, a jednak implementací projektu pro další automobilové výrobní závody.
Článek původně vyšel v Systémech Logistiky č. 131/4 2014.