Hodně záleží na vyjednávacích pozicích
Nezanedbatelným trendem je také propojení vlastního informačního skladového systému výrobní firmy s informačním systémem dodavatele, kdy dodavatel na základě předem dohodnutých pravidel řídí na skladě stav konkrétních položek, což pro výrobní firmu znamená úsporu v oblasti nákupních činností.
Skladování komponent a materiálu hodně záleží na tom, jak velkou má firma vyjednávací pozici vůči svým dodavatelům. „Například automobilka nemusí ve výrobním závodě skladovat téměř nic, dodávky jsou v režimu JIT. Čím je však firma menší, tím menší je tlak na její dodavatele. Aby firma mohla vyrábět, musí mít zásoby. S tím souvisí i spolehlivost dodavatelů. Čím je dodavatel méně spolehlivý, tím zásoba od něj musí být vyšší, aby nebyl ohrožen výrobní proces,“ popisuje Jaroslav Uhlíř, senior konzultant pro logistiku a vzdělávaní a ředitel české pobočky společnosti SLOVLOGISTIK.
Mít vlastní zásoby, nebo využít jiné řešení?
Tvrdí, že jakákoliv zásoba je v podstatě nouzová záležitost, neboť nejenže firmy mají peníze v zásobách, ale navíc musí mít skladové kapacity a řešit náklady na provoz v nich. „Řada firem dnes hovoří o snížení skladové zásoby jako o faktoru možných úspor, vždy ale doporučuji se na to podívat z jiného pohledu – zvážit, zda vlastně daná firma vůbec musí skladovat. Pokud by se firma dokázala domluvit s dodávajícími subjekty na režimu dodávek JIT, je starost o zásoby přesunuta na dodavatele. Toto řešení je běžné v oblasti automotive. Řešením ale může být i zřízení konsignačních skladů,“ zdůrazňuje další možnost Jaroslav Uhlíř.
Tvrdí, že před využitím vlastního skladu by se firma měla pokusit využít jiné možnosti. Když samozřejmě žádná z nich nepřipadá v úvahu, je na místě provozování vlastního skladu zásob materiálu a komponent.
Někdy je nutné chtít pojistnou zásobu
V samotném provozu skladů a řízení zásob firmám pomáhají různé skladové systémy. „Na trhu jsou i systémy na předvídání poptávky. V případě výrobních firem se při řízení dodávek vychází z výrobního plánu. Daná společnost zpravidla ví, jaké zásoby bude v jakém čase potřebovat, samozřejmě ale zásoby záleží i na odběratelích, protože někteří dodavatelé na poslední chvíli mění své dispozice, a pokud o ně firma z nějakého důvodu nechce přijít, je na místě řešit to pojistnou zásobou,“ tvrdí Jaroslav Uhlíř.
Doplňuje, že doba některých dodávek, zejména ze zámoří, je podstatně delší než u tuzemských dodavatelů. „Přeprava ze zámoří může trvat třeba dva měsíce. Aby to bylo ekonomické, měl by kontejner přijít plný, což se samozřejmě následně projevuje v množství zásob, kdy v tomto případě mohou být na druhou stranu výhodou nízké nákupní ceny. Vždy je nutné zohlednit specifika dodavatelského řetězce každé firmy. Jedná se o individuální proces,“ je přesvědčen ředitel Uhlíř. Říká, že v řízení stavu zásob a obecně ve skladování je velký potenciál, který ovšem ještě řada firem neumí využít – problém zásob je strategická záležitost, která se musí řešit vždy na nejvyšší úrovni firmy. Pokud se podaří strategické řízení zásob komponent a materiálu, mělo by to znamenat úsporu.
Zkušenost: zefektivnění vyskladnění i expedice
Pro všechny firmy, které potřebují fungovat efektivně a produkty dodávat zákazníkům včas, a navíc chtějí mít přesný přehled o skladových pohybech, jsou systémy řízení skladu vynikajícím řešením. Společností, které nabízejí software pro řízení skladu, je celá řada. „My jsme například vybrali řešení od firmy Aimtec. Jsme s řízením skladu velice spokojeni, protože od doby jeho zavedení jsme neměli jediný výpadek. Software je uživatelsky příznivý, intuitivní, což hodnotím kladně. Současně splňuje všechny očekávané požadavky,“ kvituje Bronislav Pyszko, Logistic Manager společnosti PHA Czech, která své produkty dodává mimo jiné do automobilky Hyundai Motor Manufacturing Czech.
PHA Czech svým dodavatelům dodává v JIS i JIT režimu. Bronislav Pyszko doplňuje, že softwarové řešení bude PHA Czech rozšiřovat i na nový expediční sklad, což má za cíl zefektivnit vyskladňování dílů a expedici k zákazníkům. „Bez systému řízení skladu si skladové procesy už nedokážeme ani představit,“ tvrdí Miroslava Stařičná, Logistic Coordinator firmy PHA Czech.
Systémové řízení skladu implementovala například také společnost FENIX solutions. „Jsme externím logistickým providerem mohelnické společnosti HELLA AUTOTECHNIK NOVA, kdy systémově řešíme vše od příjmu přes skladování, doplňování linek až po samotnou expedici. Prostřednictvím řízení je objednáván i materiál, aby byla optimálně využita skladová plocha,“ uvádí Petr Kálmán, logistical provider společnosti FENIX solutions, a pokračuje: „Kdybychom systémové řízení neměli, narazili bychom na kapacitu skladování.“
Příklad nastavení logistických procesů
Například výrobce a dodavatel těsnění pro nejznámější automobilky, firma Henniges Hranice, standardizovala své logistické procesy ve spolupráci se společností Aimtec. Projekt se skládal z dodávky systému DCIx WMS, který řídí skladové procesy – např. příjem materiálu na sklad, zaskladnění, výdej materiálu, sledování rozpracované výroby a expedici. Druhým implementovaným produktem byl DCIx JIT, s jehož pomocí se realizují dodávky podle denních odvolávek a zpracovávají zprávy typu forecast, call-off a ASN. Elektronická komunikace se šesti klíčovými partnery – BMW, Audi, ŠKODA AUTO, VW, Magna, Webasto – probíhá pomocí nástroje TradeSync Integration Manager. Henniges si s partnery vyměňuje zprávy ve formátech VDA 4903, VDA 4915, VDA 4913, DELFOR, DESADV. Součástí projektu byla také integrace na stávající informační systém Compekon.
Neopominutelnou specialitou bylo nastavení automatického zákaznického obalového konta v DCIx WMS. Systém dokáže automaticky sledovat obaly, které do společnosti Henniges Hranice přicházejí a odcházejí. Monitoruje jejich počet, stav a spotřebu.
Informační systém hlídá stav zásob
Na efektivní řízení zásob je kladen důraz také v Doosan Škoda Power, která má ve svém informačním systému nastaveno minimální a maximální množství zásob dané skladové položky. „Stav zásob sledujeme a vyhodnocujeme. Pro nákupčí je pokles stavu konkrétní položky, který vyhodnotí informační systém, impulzem k objednání nové zásoby. Jde o efektivní proces, máme on-line přehled o stavu zásob a maximálně tak eliminujeme skutečnost, že by sklady byly zatíženy nadbytečným materiálem. Výhodou je i přesnější plánování zásob v čase,“ popisuje Antonín Tůma, vedoucí odboru Sklady a logistika společnosti Doosan Škoda Power.
Názor odborníka
Systémové řízení podmínkou pro efektivní fungování
Pokud musíte dodat zákazníkovi na výrobní linku produkt do dvou hodin od objednání, jakákoliv chyba ve skladovém procesu se během několika hodin projeví na výrobních linkách, přičemž některé chyby mohou být fatální a penále za zastavení linky v automobilce jsou velmi vysoké. Cílem systémového řízení skladu je tedy zajistit nejen efektivitu samotného skladování, ale také maximálně eliminovat chybovost. Systémové řízení skladu je podmínkou pro efektivní fungování firmy.
Bronislav Pyszko, Logistic Manager, PHA Czech.
Článek původně vyšel v Systémech Logistiky č. 128/12 2013.