Článek připravila ADRIANA WEBEROVÁ
Dodávky just-in-time nejsou dnes při výrobě nic neobvyklého. U obalového materiálu je ale nataktování dodávek do přesných časových oken ještě velmi neobvyklé. Většinou se obalové materiály jako kartony, láhve nebo jiné nádoby skladují ve výrobní společnosti. To zabírá spoustu místa.
Zpřehlednit zásoby obalů
Farmaceutická, chemická a life-science společnost Merck se sídlem v německém Darmstadtu byla založena v roce 1668 a dnes zaměstnává přibližně 39 000 zaměstnanců v 66 zemích. V roce 2012 dosáhla společnost, která je ze 70 % v soukromých rukou, celkového obratu ve výši 11,2 miliardy eur.
V Darmstadtu společnost Merck původně skladovala obalové materiály ve zvláštním skladu o velikosti 4500 paletových míst. Další materiály se skladovaly přímo v zámořských kontejnerech na venkovním prostranství společnosti, ze kterých si výroba brala obaly podle potřeby.
A protože už místo nestačilo, začaly se obaly hromadit i na plochách v meziskladu. To samozřejmě vedlo k velké nepřehlednosti ve skladových zásobách obalů. Skutečný stav skladu obalů se dal jen těžko spočítat.
> 3500 druhů obalů
> 30 obalových materiálů
> Nedostatek místa
> Nepřehlednost zásob
Důvodem byla rozmanitost obalů, která se pohybuje od té nejmenší skleněné ampulky s obsahem několika málo mililitrů až po sudy o obsahu 1000 l, polyetylenové láhve, klopové krabice z vlnité lepenky, láhve, etikety, kanystry, big bagy a další pomocný materiál jako blistry, polepy, přířezy a další – jen v Darmstadtu se používá na 3500 různých druhů obalů. Ty doposud dodávali sami výrobci. A navíc hledáním odpovídajícího skladového místa a vychystáváním a dodáváním obalů do výroby zaměstnával Merck celou řadu pracovníků. Protože pro zabalení jednotlivých výrobků je zapotřebí až 30 různých obalových materiálů, narážela koordinace často na svoje hranice.
Dodávky just-in-time
Dnes už v závodu společnosti Merck není sklad obalových materiálů a zmizely i zámořské kontejnery s uskladněnými obaly. Část obalové logistiky byla v minulém roce outsourcována společností DACHSER. Od té doby jsou obalové materiály dodávány do výroby v režimu just-in-time, kde jsou hned použity. Místo aby Merck sám skladoval obaly a pomocné materiály, pouze je u dodavatelů objednává. Do čtyř hodin od objednávky Mercku už převezme dodávku u výrobce obalů společnost DACHSER a pošle do Mercku elektronické avízo o zásilce.
V logistickém centru společnosti DACHSER ve městě Neu-Isenburg u Frankfurtu nad Mohanem se sejdou dodávky od pěti dodavatelů z Německa, jednoho ze Španělska a dvou ze Švýcarska, v případě potřeby se zásilky konsolidují a následující den dodají do výrobního závodu Mercku. „Výzvou pro DACHSER je krátká reakční doba pro realizaci zakázek,“ říká Thomas Euler, vedoucí kontraktní logistiky v pobočce DACHSER Neu-Isenburg, a dodává: „Odpoledne se objedná, zítra bude dodáno, tak zní zadání od Mercku a to musí fungovat, protože zásoby pro eventuální výpadky dodávek obalů u Mercku zkrátka nejsou.“
> Výzva i pro dodavatele obalů
> Rychlá expedice
> Vysoké nároky na čistotu
> Kontrola kvality u dodavatele
Krátká reakční doba pro realizaci zakázek není výzva jen pro DACHSER, ale i pro dodavatele obalových materiálů. Ti vyrábějí kvůli náročné přípravě předcházející každé výrobě jen dvakrát až třikrát za rok. Potom se musí celá šarže skladovat a být pro případ potřeby rychle připravena pro expedici. Také v prostorách závodu v Mercku se nesmí ztrácet čas. „Dříve se obalové materiály dodávaly do Mercku, kde se vyložily a zaskladnily, po kamionech,“ vzpomíná Dieter Held, vedoucí managementu obalového materiálu společnosti Merck.
Protože obalové materiály farmaceutického, potravinářského a chemického průmyslu podléhají vysokým nárokům na bezpečnost a čistotu, vyžadovaly karanténa a zkoušky kvality skladovací dobu v délce více než dva týdny. Teprve potom mohly být konečně použity pro zabalení jednotlivých výrobků. Dnes se kontrola kvality a karanténa provádějí přímo u dodavatelů.
Konec čekání na obaly
Do Mercku teď každý den přijíždějí dva až tři návěsy DACHSERU. Tyto se ale už nevykládají v centrálním meziskladu. Už při příjezdu kamionu na něj čeká řidič vysokozdvižného vozíku, aby ho mohl vyložit. Společně jedou předem danou cestou po závodu Mercku a zastaví až tam, kde je obalový materiál naložený na kamionu zapotřebí. Aby šla vykládka co nejrychleji, jsou kamiony už u DACHSERU naloženy v pořadí potřebném pro vykládku.
Po částečném vyložení jede kamion na další stanoviště, dokud není zcela vyložený. To znamená, že řidič nemá žádnou čekací dobu. Už po 30 až 45 minutách může vyložený kamion závod Mercku opustit. Každý den se takovým způsobem dodá více než 30 000 různých položek. Téměř celá produkce pak opouští závod, zabalená v dodaných obalech, ještě týž den.
> Řidiči nemusejí čekat
> Dodání více než 30 000 položek
> Úspory jsou 75 eur na jednu paletu
> Koncern ušetřil miliony eur
Díky flexibilním dodávkám uspoří Merck ročně hodně finančních prostředků. Byl uzavřen původní sklad obalových materiálů, také skladování v kontejnerech a mezisklad před výrobními linkami jsou minulostí. Náklady na dopravu byly díky společnosti DACHSER sníženy stejně jako náklady na správu obalového konta. Merck vyčíslil úspory na 75 eur na jednu paletu. Při ročním obratu 90000 palet se tento nový koncept vrátil koncernu v úsporách v řádech milionů.
Článek původně vyšel v Systémech Logistiky č. 128/12 2013.