
„Mimořádně dobrý vývoj překladu v hamburském přístavu je dobrým znamením pro Hamburk i celý metropolitní region. Nárůst o 6,2 procent je velmi působivým výsledkem a podtrhuje vysokou výkonnost přístavních a logistických firem v největším německém univerzálním přístavu,“ uvedl Axel Mattern, člen představenstva Hafen Hamburg Marketing (HHM) při prezentaci výsledků překladu v přístavu Hamburk za minulý rok.
Hlavním nositelem úspěchu je překlad kontejnerů. S celkově přeloženými 9,3 miliony TEU dosáhl nárůst v kontejnerové přepravě 4,4 procenta. Tento nárůst je způsoben především stoupajícím trendem přeprav do oblastí Severního a Baltského moře a také zvyšující se přepravou kontejnerů s Asií, kde je největším obchodním partnerem Hamburku Čína.
Přístav Hamburk získává vyšší podíl na trhu v kontejnerové přepravě
Oproti klesajícímu trendu v konkurenčních přístavech navyšoval a získával přístav Hamburk podíly na trhu v kontejnerových přepravách. Ve čtyřech největších severoevropských přístavech (Rotterdam, Antverpy, Hamburk, Bremerhaven) vzrostl překlad námořního zboží v roce 2013 na celkových 849,1 milionů tun oproti roku 2012, tedy o pouhé jedno procento. Překlad kontejnerů klesl v těchto přístavech s 35,5 milionů TEU dokonce o 0,5 procenta.
Podíl na trhu přístavu Hamburk v překladu kontejnerů mezi těmito čtyřmi severoevropskými přístavy činí nyní 26,6 procenta (+1,3%). Také oproti vývoji celkového překladu námořního zboží v německých přístavech, který podle údajů Spolkového statistického úřadu klesl v roce 2013 o 0,6 procent na celkem 293,3 milionů tun, vynikne nárůst v hamburském přístavu. Tímto způsobem si Hamburk upevnil svou pozici druhého nejsilnějšího kontejnerového přístavu v Evropě. V celosvětovém žebříčku kontejnerových přístavů se Hamburk pohybuje na 15. místě.
Oblast Baltského moře – garant růstu
Kontejnerová přeprava mezi Hamburkem a oblastí Baltského moře je hlavním nositelem nárůstu v evropské dopravě. V roce 2013 bylo mezi Hamburkem a přístavy Baltského moře přepraveno 2,3 milionů TEU (+10,1%) ve feederové a shortsea přepravě. „Oblast Baltského moře, tedy Rusko, Finsko, Polsko, Švédsko, Pobaltské státy a Dánsko, pro nás mají enormní význam,“ řekl Axel Mattern. „To, že jsme i přes problémy s obsluhou kanálu spojujícího Severní a Baltské moře v roce 2013 mohli dosáhnout s 2,3 miliony TEU ještě tak dobrého výsledku, nás překvapuje,“ dodává Mattern.
Modernizace a budování těchto vodních cest znamená pro oba členy představenstva HHM z důvodu rostoucích dopravních proudů přednostní význam pro Hamburk i pro celý severoněmecký region. Aby mohla být vybudována další spojení do tohoto regionu, vedl HHM mimo jiné od února 2012 logistický projekt podporovaný Evropskou unií Amber Coast Logistics (ACL), na kterém se podílí 19 partnerů z Dánska, Polska, Litvy, Lotyšska, Běloruska a Německa s cílem podpořit multimodální dopravní spojení v jižním a východním regionu Baltského moře.