Stroje INEKON 12-TRIO byly pro Washington D.C. vyrobeny již v roce 2007. Na žádost zadavatele − americké společnosti WMATA – byly však ještě další dva roky uskladněny v depu Dopravního podniku Ostrava. K převozu do USA došlo až o dva roky později.
Tramvaje zdolaly po moři 4000 mil
Tři bezmála 30 tun těžké a 20 metrů dlouhé nízkopodlažní tramvaje byly koncem roku 2009 naloženy na speciální trajlery, které je dopravily do přístavu v německém Hamburku. Tady byly naloženy na loď a vyrazily na svou cestu přes Atlantský oceán. Do přístavu Baltimore na východním pobřeží USA připluly za více než čtrnáct dní a dalších pět ještě trvala přeprava po souši do Washingtonu D.C.
Příprava na transport z areálu Ústředních dílen Dopravního podniku Ostrava do Washingtonu v roce 2009 trvala čtrnáct dní. Byla zkontrolována elektrická výzbroj, tramvaje byly připojeny k trolejové síti a odborníci vyzkoušeli všechny jejich funkce. Teprve poté byly zabaleny na cestu. Pantografy a všechny části, které přesahují obrysy karoserie, byly demontovány a uloženy uvnitř vozů. Místa, v nichž se nacházejí elektrická zařízení, byla vybavena absorbéry vlhkosti a řádně utěsněna.
Poté byly vozy nastříkány ochranným přípravkem na bázi vosku, který je bude chránit proti účinkům vody a mořské soli. Ve Washingtonu, D. C., jej pak jednoduše smyli horkou vodou. Tramvaje bylo třeba rovněž chránit proti účinku vln oceánu. Ty by totiž mohly kvůli kolébání lodi vyvolat nežádoucí mikroposuny kol a poškodit tak nápravová ložiska. Proto byly na lodi tramvaje umístěny na speciálních podstavcích, které mikropohybům zabrání.
Čekání na dokončení tratí
Soupravy dorazily do hlavního města již v roce 2009, ale začátku testování vozů bránilo zdržení ve výstavbě tratí. Po oficiálním předání zákazníkovi tak byly na následující čtyři roky vozy opět zakonzervovány. Do hlavního města USA se vrací tramvajová doprava po více než 50 letech. Washington D. C. měl ještě v 60. letech tramvajovou trať dlouhou více než 300 kilometrů. Tuto dopravu však postupně vytlačily mobilnější autobusy. Poslední vůz zde svezl cestující 28. ledna 1962.
„Jsme hrdí, že první tramvaje, které se po tak dlouhé době vracejí do Washingtonu, jsou právě z České republiky. Navíc mě těší, že podobnými tramvajemi naší výroby cestují i obyvatelé dvou moravských metropolí – Ostravy a Olomouce,“ řekl Josef Hušek, předseda představenstva a generální ředitel společnosti Inekon Group, a dodal: „Zavedení tramvajových linek by mělo hlavnímu městu především ulehčit od přetížené automobilové dopravy.“
Ve Washingtonu D. C. zajišťuje městskou dopravu v současnosti pouze metro a autobusy. Změnit by to měly právě nízkopodlažní tramvaje typu INEKON 12-TRIO. Plány hlavního města počítají celkem s osmi linkami o celkové délce tratí šedesáti kilometrů. Tramvaje by měly denně svézt okolo 150 tisíc cestujících. Tři dodané soupravy společnosti Inekon Group jsou první z vozů, které budou tuto přepravu v budoucnu zajišťovat.
Reportáž americké televizní stanice i s nadšenými reakcemi obyvatel Washingtonu najdete na: www.wjla.com