Podle návrhu ministerstva dopravy se v příštím roce měly zvýšit sazby mýtného o inflaci za poslední tři roky. To však bylo v rozporu s dohodou, kterou uzavřel bývalý ministr Vít Bárta se Sdružením automobilových dopravců ČESMAD. Kdyby došlo na zdražování mýtného tak, jak avizovalo ministerstvo, musely by přepravní společnosti kompenzovat zvýšení nákladů vyššími mýtnými příplatky.
„Firmy působící v dopravě se pochopitelně snaží o maximální efektivitu a hledání úspor v nákladech. Tato oblast je ale v současné době následkem krize vyčerpána. V případě zvýšení mýtného by tak nutně došlo i k navýšení ceny mýtného příplatku,“ uvedl Aleš Vykydal, provozní ředitel přepravní společnosti Geis Parcel CZ s tím, že by stát měl narozdíl od zvyšování mýtného, raději lépe vybírat mýtné od zahraničních dopravců.
Za nedůsledný výběr od zahraničních přepravců čelí stát kritice již delší dobu. Čeští dopravci v minulosti například kritizovali Ředitelství silnic a dálnic za to, že vybíralo nedoplatky na mýtném pouze od tuzemských firem, a tím zahraniční dopravce zvýhodňovalo. Jenomže z nedávného zjištění NKÚ se zjistilo, že náklady na vymáhání převyšují vybranou částku a stát na tom tedy ještě více tratí.
Získat další prostředky chce Ministerstvo dopravy ČR do budoucna například rozšiřováním mýta na silnice nižších tříd. „Rozšiřování mýta na silnice nižších tříd je ekonomicky neobhajitelné. Toto mýtné by na sebe ani nevydělalo a muselo by být dotováno z výběru mýtného na dálnicích,“ upozornil na rizika navrhovaného kroku Martin Felix, mluvčí Sdružení automobilových dopravců ČESMAD BOHEMIA. „Regulační funkce takového mýta je navíc pouhou iluzí. To ostatně dokázalo navýšení mýtného v pátek odpoledne, které nákladní dopravu nijak neomezilo,“ doplnil Felix.
Podle sdružení ČESMAD by tak na tomto opatření profitoval pouze provozovatel mýtného systému. Tím je v současnosti firma Kapsch, smlouva s ní je ale podle zjištění NKÚ pro stát nevýhodná. Po skončení její platnosti v roce 2016 tak provoz systému pravděpodobně přejde na nového provozovatele.