logo

  • Zprávy
    • Doprava
    • Sklad
    • IT
    • Reality
    • Ekonomika
    • Management
  • Analýzy
    • Logistika pod lupou
    • Komentáře
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Případové studie
    • Žena v logistice
    • Oborová logistika
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí konference
    • Zahraniční konference
  • SL NEWS
    • Nejnovější vydání newsletteru
    • Registrace k odběru SL News
  • SL BOOK
  • SK zprávy
  • SL Book
  • Oborový katalog logistických firem
  • SLBOOK
  • O časopisu
    • Aktuální vydání
    • Registrace k odběru časopisu
    • Registrace k odběru e-letteru
    • Tematické přílohy
    • Jak se spojit
  • Operátor intermodální a kombinované přepravy Metrans posiluje technické vybavení svého terminálu...
  • V průmyslovém parku P3 Prague Horní Počernice vznikla na ploše 25 000 metrů čtverečních obchodní...
  • Po rekordním roku 2023, kdy zájemci poptávali téměř 2,96 milionů metrů čtverečních průmyslových...
  • Tatra Trucks se připravuje na největší investiční program ve své novodobé historii. Cílem je...

Splavnění Moravy do Kroměříže má svá pro i proti

29. července 2013
Doprava 0
1543

Odpůrce splavnění Moravy do Kroměříže, předseda občanského sdružení Egeria, Miroslav Mach, považuje vybudování plavební komory na již existujícím jezu Bělov za nesmyslné: „Morava není Dunaj a bylo by ji třeba lodím hodně přizpůsobit. Kácením břehových porostů, bagrováním a opevňováním koryta. To v podstatě omezuje možnost budoucí revitalizace řeky, její návrat do přirozenějšího stavu.“

Investiční záměr, který připravilo Ředitelství vodních cest ČR, je s tímto tvrzením v rozporu. Podle mluvčího ŘVC Václava Straky není v dokumentu o žádném kácení břehových porostů, bagrování a opevňování koryta mimo místo výstavby plavební komory a přístaviště v Kroměříži ani zmínka.

Co řeku čeká

V rámci zajištění dostatečné plavební hloubky bude dle dokumentu provedena pouze měkká prohrábka dna řeky na území města Kroměříž v délce 790 m. Prohrábka podle Straky navíc pomůže v případě povodní, neboť koryto řeky bude mít větší kapacitu a hladina tak nedosáhne obvyklých výšek. Zbylých 11,74 km je již dnes plně splavných.

Současný šéf ŘVC ČR Jan Skalický k tomu říká: „Každý, kdo se někdy byl podívat na řeku mezi Otrokovicemi a Kroměříží, moc dobře ví, že koryto řeky je už dávno zregulované.  Navíc již nyní by zde mohly lodě volně plout, protože se jedná o vodní cestu ve smyslu zákona č. 114/1995 Sb. o vnitrozemské plavbě. My pouze chceme umožnit lodím překonat stávající jez Bělov, na kterém chybí plavební komora.“ A dodává „Pokud bude mít kdokoliv zájem o konstruktivní dialog, rád ho uvítám u nás na ŘVC a detailně ho seznámím s projektem, s biologickými výzkumy i ekologickými opatřeními, která budeme realizovat.“

Jaká je ekologická zátěž zesplavnění?

Výzkumy ichtyologů potvrzují, že lodní provoz naopak způsobuje provzdušňovaní vody, což je prokazatelně pro život ryb pozitivní. Výzkumy probíhaly dokonce i přímo na Baťově kanále. Plavební komora navíc umožní rybám jejich migraci přes jez, což dnes nemohou. Ing. Skalický to komentuje slovy: „Neni to teorie! Migrace plavební komorou prokazatelně funguje, byť třeba méně, než speciálním rybím přechodem.“

Podle odpůrců jde jen o atrakci za 180 milionů korun z kapes daňových poplatníků a plýtvání penězi. Trochu jiný náhled na věc mají zastupitelé Kroměříže, Sdružení obcí pro rozvoj Baťova kanálu a vodní cesty na řece Moravě i podnikatelé a všichni, kterým rozvoj plavby přináší práci. V loňském roce se na Baťák totiž přijelo svézt lodí na 80 000 návštěvníků. Plavební komora Bělov bude mít rozměry 38,5 x 5,3 m. Tedy stejné rozměry jako plavební komory mezi Otrokovicemi a Rohatcem. Tím je limitována i maximální velikost lodí, které vodní cestu mohou využívat.

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Komerční sdělení

Pod taktovkou společnosti Gridarch roste v Mošnově logistické centrum BMW Group

V rámci III. fáze Ostrava Airport Multimodal Parku (OAMP) vyrůstá v Mošnově logistické centrum automobilky BMW Group o celkové ploše více než 123 000 metrů čtverečních. Jeho pilotní provoz by měl být zahájen v polovině roku 2026. BMW Group bude z Mošnova své výrobní komponenty do zámoří – především do Asie a do Ameriky. „Díky […]

7R nabízí v klíčových lokalitách České republiky novou generaci logistických prostor

7R, přední developer moderních skladových a průmyslových nemovitostí v Polsku a v České republice, posiluje své působení na českém realitním trhu dvěma projekty: 7R Park Lavičky, u dálnice D1 jen 30 minut od Brna, a EQT Park Prague North, na kterém 7R spolupracuje se společností EQT Real Estate, globálním investorem do realit.   Oba parky, […]

Efektivní logistika a udržitelná budoucnost s CHEP

CHEP úzce spolupracuje se svými partnery na budování chytřejších a udržitelnějších dodavatelských řetězců. Partnerství s TAMDA Foods je ukázkou toho, jak může dobře nastavená spolupráce přinášet měřitelné výsledky v oblasti udržitelnosti. Díky využívání poolingového modelu CHEP, který je založený na sdílení a opakovaném použití kvalitních palet, se společnosti Tamda podařilo zefektivnit logistiku a zároveň snížit […]

Aimtec získal prestižní titul Czechia Best Managed Company 

Společnost Aimtec se stala držitelem ocenění pro nejlépe řízené firmy v Česku v rámci šestého ročníku Czechia Best Managed Companies, který každoročně pořádá společnost Deloitte. Program oceňuje české soukromě vlastněné firmy, které vynikají v oblasti řízení, strategie, inovací a firemní kultury. Odborná porota složená z podnikatelů, novinářů, zástupců akademické sféry či odborníků na rodinné firmy a právo […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SL NEWS

Čtěte nejnovější newsletter.
Registrujte se k odběru newsletteru.

Vydává
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Web editor
Filip Hubička
e-mail: filip.hubicka@atoz.cz

Předplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Newsletter

Přihlaste se k odběru newsletteru časopisu Systémy logistiky, který každou středu přinese do vašich e-mailových schránek informace o aktuálním dění v logistice.



Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.sk/
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2022. All Rights Reserved.
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required