„Čerstvost díky rychlosti, to je naše motto,“ říká Jitka Vrbová a vysvětluje, že to není jednoduchý úkol: „Veškerý sortiment, kromě čerstvého pečiva, prochází ještě před distribucí na prodejnu jedním ze čtyř logistických center, které se nachází v Brandýse nad Labem, Cerhovicích, Stránecké Zhoři u Měřína a Olomouci. Každý sklad přitom zásobuje zbožím přes 50 prodejen po celé ČR.“
Zabránit změnám teploty skladovaného zboží je velký oříšek a vyžaduje řadu opatření, které zajišťují, že zboží opustí sklad téměř tak čerstvé, jako když do něj přišlo. Každý sklad společnosti Lidl zaměstnává okolo 100 zaměstnanců, kteří se starají o vyplnění několika zásadních kroků.
Kontrola na příjmu
Při příjmu zboží na sklad čeká náklad důkladný proces, při kterém se kontroluje především teplota zboží, minimální doba spotřeby, kvantitativní parametry, správnost údajů na etiketě a další. Tato „vstupní kontrola“ pomůže odhalit případné kvalitativní i kvantitativní nedostatky a takové zboží se vůbec nenaskladní a vrací se zpět dodavateli.
Každá paleta, která je přijatá na sklad, je následně označena čárovým kódem. „Tento kód velmi ulehčuje práci zaměstnancům skladu, protože se z kódu dozvědí nejen detailní informaci o samotném zboží, ale také přesnou pozici tohoto zboží k zaskladnění,“ doplňuje Jitka Vrbová.
Na cestě do skladu
K zaskladnění dochází do několika oblastí podle požadované teploty – jedná se o suchý sklad, sklad mraženého zboží, sklad chlazeného zboží, sklad masa, sklad ovoce a zeleniny. Prostor suchého skladu pro uskladnění ovoce a zeleniny je rozdělen do 2 teplotních zón. V jedné je udržována teplota 4°C a ve druhé 12°C. V obou je přitom udržována konstantní vlhkost.
„Zvláštní prostor je vyčleněn a stavebně oddělen v rámci suchého skladu, v němž se skladuje například zboží s obsahem čokolády. Tento prostor je temperován na 18 stupňů, což je interní pravidlo společnosti Lidl a je nad rámec zákonné povinnosti,“ dodává Jitka Vrbová.
Kompletace a výdej zboží
Pracovník skladu, který kompletuje zboží, tedy připravuje objednané zboží pro konkrétní prodejnu, používá systém „Pick by Voice“. Ze sluchátek dostává pokyny kam má jet a jaký druh a množství zboží má připravit. Provedený úkon pracovník potvrdí svým hlasem do mikroportu. „Tento systém především minimalizuje chybovost zaměstnanců a zvyšuje efektivitu práce,“ doplňuje Jitka Vrbová.
Nákladní vozidla používaná k transportu zboží z logistického centra jsou dle potřeby rozdělena na teplotní sektory. Před nakládkou zboží dochází ke kontrole teploty uvnitř nákladního vozidla. Během přepravy je monitorována teplota přepravního prostoru pomocí mobilních záznamových zařízení. Tímto společnost Lidl garantuje nepřerušený teplotní řetězec a zachování kvality potravin po celou dobu přepravy zboží na prodejnu.