„Změna je prokazatelná. Náš meziroční nárůst obratu mezi léty 2011 a 2012 byl téměř trojnásobný, již nyní jsme překonali obrat loňského roku,“ říká Alexandr Michaljanič, jednatel společnosti Smartex, podle kterého je trend vysledovatelný na ekonomickém výkonu celého odvětví. „Co vím od konkurentů, situace je u nich podobná,“ dodává Michaljanič.
Zákazníci jdou především za lepší cenou
Postupně se také ustaluje portfolio klientů, pro které je spedice žádanou alternativou globálních dopravců. V roce 2013 se jedná zejména o zakázky z automobilového, farmaceutického a IT segmentu a pak tradičně o společnosti s výrobními procesy realizovanými v Asii. Pro ty je tlak na cenu aktuální více než v minulých letech – v následujících měsících budou muset najít způsob, jak zachovat svojí marži v době rostoucích platů dělníků a přepravních nákladů jako takových.
„Tlak na cenu je určitě důvodem číslo jedna, proč ke Smartexu klienti přicházejí od jiných dopravců,“ doplňuje Michaljanič, a srovnává: „Za rok 2012 se sleva pro naše klienty v porovnání s nákupem přímo u dopravce pohybovala v rozmezí 30 – 70 procent a dnes už je jasné, že v letošním roce tato sleva ještě naroste. Čím větší je zájem o spedici, respektive čím větší jsou přepravní objemy, tím nižší bude nabídnutá cena navzdory obecnému trendu zdražování.“
Malí speditéři jsou flexibilnější
Určitým specifikem trhu je fakt, že mezi úspěšnější speditéry patří spíše menší společnosti nepřekračující v definici Evropské unie velikost mikropodniku. Důvod je podle Michaljaniče nasnadě: „V dnešní době není těžké pomocí pokročilých IT nástrojů jednotlivé zakázky obsloužit. Cílem úspěchu je pracovat s takovým business modelem, který nemusí speditérovi ponechávat vysokou marži a dovoluje udělat ústupek klientovi v podobě atraktivní slevy.“
Michaljanič také popisuje nejpravděpodobnější model, kterým se česká spedice s mezinárodní přepravou bude ubírat: „S rostoucími přímými i nepřímými fixními náklady, kam samozřejmě počítáme i platy zaměstnanců, se násobí počet nutných klientů potřebný k tomu, aby byla firma profitabilní. Celkový zisk však v takovém případě neroste s přímou úměrou.“ Trh tak brzy mohou začít ovládat malí, avšak flexibilní a cenově výhodní hráči, jejichž konkurenceschopnost velmi brzy překoná zavedené firmy.