Tři čtvrtiny evropského zboží jsou přepravovány po silnici, protože je to rychlé, flexibilní a ekonomické. Druhou stranou téže mince jsou vyšší náklady na výstavbu a údržbu silniční a dálniční sítě, negativní vliv dopravy na životní prostředí a plynulost dopravy. Státy se snaží tento fenomén současnosti řešit stále masivnějším zaváděním mýta.
„V rozmezí let 2012 až 2016 se roční výběr mýtného v Evropě zvýší z 25,1 miliardy eur na 32,4 miliardy eur,“ říká Jürgen Steinmeyer, ředitel pro mýtné evropské centrály DKV Euro Service. Pro provozovatele těžké nákladní dopravy, která se na výběru mýta podílí zhruba dvěma třetinami, to bude znamenat další zásadní zvýšení nákladů.
Od roku 2015 bude téměř ve všech zemích EU zavedeno mýtné. „Státy, které mýto ještě nezavedly, se na to chystají, ty, které ho již mají, jej buď budou zvyšovat, nebo rozšiřovat na další úseky dálnic a silnic vyšších tříd,“ říká Ondřej Pavlík, ředitel české a slovenské pobočky DKV Euro Service.
Různé postupy stejný cíl: Větší příjmy
Nárůst mýtného se projevuje v různých evropských státech jinak. Ve Francii bude například zavedená Ecotaxe, ekologická daň zpoplatňující provoz nákladních vozů po státních silnicích, od které si vláda slibuje příjem až 1,2 miliardy eur. Maďarsko zase nedávno přesšlo na výkonové zpoplatnění kamionů a nový mýtný systém byl zaveden také v Belgii, Velké Británii nebo Bělorusku. Francie také vedle Ecotaxe plánuje ke stávajícím 9 000 zpoplatnit dalších 15 000 kilometrů komunikací.
Propojení evropských mýtných systémů je již technologicky na dosah, protože jsou vzájemně kompatibilní. Problém je ale v právních a obchodních smlouvách, které by definovaly jednotnou podobu výběru mýtného na území celé EU. Regulační rámec této budoucí interoperability mýtných systémů řeší směrnice EU zřizující Evropské služby elektronického mýtného. Jejich hlavními zásadami jsou jedna smlouva na jednoho uživatele, jedna palubní jednotka ve vozidle a jedna smlouva na všechny mýtné systémy v Evropě.